• Äldre 12 Mar 15:47
    445 visningar
    10 svar
    10
    445

    Hjälp med att natta bebis!

    Jag har en dotter på 3 månader som bara vill ammas till sömns. Har alltid varit så och jag lyckas inte med annat.

    Det hade inte varit något större problem om det inte hade varit så att hon snuttar så länge efter att hon somnat, och om jag försiktigt drar ut bröstvårtan (efter 30-40 min) så vaknar hon till lite och letar. Får hon den inte då så blir hon klarvaken och FÖRBANNAD.

    Sedan vaknar hon igen efter en stund och måste snuttas till sömns igen. Detta betyder att jag måste gå och lägga mig med henne kl 20:00 ifall hon vaknar till. Hon har börjat sova längre, ibland 7-8 timmar och sedan ett par timmar till efter amning, så jag hade inte behövt gå och lägga mig så tidigt egentligen. Vill kunna ha gäster på kvällen, vill kunna se en film med min man!

    Hur ska jag göra för att ta mig ur snuttningsträsket?

    Försökt lägga henne i sitt babynest och få henne att somna där men hon börjar gallskrika så fort jag lägger ner henne så det är omöjligt! Försökt allt men hon vägrar.

    Hon har svårt att komma till ro även på dagarna men då kommer bärsjalen till användning.

    Hur ska jag få henne att komma till ro inför nattningen?

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Hjälp med att natta bebis!
  • Äldre 12 Mar 15:50
    #1

    Har ni provat napp?

  • Äldre 12 Mar 15:55
    #2

    Som ovan säger; prova napp!

  • Äldre 12 Mar 15:58
    #3
    cleoeme skrev 2019-03-12 15:50:40 följande:

    Har ni provat napp?


    Missade att skriva det. Hon tar inte napp!

    Har provat olika sorter, även sådana som är formade som en bröstvårta. Provat att dra ut bröstvårtan och stoppa in nappen. Nope. Det går hon inte med på.
  • Äldre 12 Mar 16:04
    #4
    LillaMyra skrev 2019-03-12 15:58:51 följande:
    Missade att skriva det. Hon tar inte napp!

    Har provat olika sorter, även sådana som är formade som en bröstvårta. Provat att dra ut bröstvårtan och stoppa in nappen. Nope. Det går hon inte med på.
    Ok. Kan du försöka dra ut bröstvårtan precis innan hon somnar? Bebisar brukar ofta vilja återgå till de dom hade när dom somnade, d.v.s bröstet. Men somnar hon utan det så kan det bli lättare. Eller så kanske du kan amma henne och sen söva henne i vagnen? 
  • Anonym (Mamma­17)
    Äldre 12 Mar 16:15
    #5

    Man får köra på det som funkar. Om hon vill ha närheten hos dig och snutta och hon inte tar napp så kanske du får strunta i film och lägga dig med dottern.
    Eller ha henne kvar i famnen i tv-soffan ett par timmar tills ni lägger er. Då kan hon vara nära.

    Jag är väldigt mycket för minsta motståndets lag och att allt har sin tid.
    Har själv ett barn som skulle bli min siamestvilling om det gick, han sover helst i min halsgrop och då får det vara så.
    Han kommer inte att vara liten och vilja ha det på det viset för alltid.

  • Anonym (Em)
    Äldre 12 Mar 16:17
    #6

    Min dotter började inte sova själv förrän hon var 6 månader. Ha is i magen!

  • Äldre 12 Mar 18:59
    #7

    När mina barn var 3 mån hade jag dom med mig i soffan tills jag själv skulle sova. Dom sov i famnen eller var lite vakna ibland. Tids nog kan man natt små barn men känns lite tidigt vid 3 månaders ålder tycker jag. Mina två äldsta är nu snart 9 år och 2,5 år och dom har ändå lyckats få en normal nattning och sovrytm

  • Äldre 12 Mar 19:07
    #8

    Brukade amma dottern i soffan vid den åldern. Så jag skulle få vara vaken lite längre och titta på någon film eller serie. Runt 6 månader kunde dottern sova ett tag i sängen efter att ha ammats och jag dragit ur bröstvårtan.

    Vi hat kört på "det som funkar just nu"-metoden hemma hos oss, och det har varit smidigt hittills

  • Otit
    Äldre 12 Mar 19:12
    #9

    Håller med resten. Ammade i soffan och höll barnen i famnen en srund och la sedan ner i babynest er så att jag och karln kunde mysa i soffan. Sen bar vi nestet till sängen när vi skulle sova :)

  • Äldre 14 Mar 10:26
    #10

    Men lägg henne inte. Låt henne ligga i ditt knä och sova på kvällen och amma när det behövs. Så kan du umgås samtidigt.

Svar på tråden Hjälp med att natta bebis!