Inlägg från: CH2O2 |Visa alla inlägg
  • CH2O2

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Fdk skrev 2019-03-12 17:39:59 följande:

    Lärarens arbetstid är dagtid. Om man lägger såna tider är det förmodligen för att många skolor har gjort så att en vikarie har klassen två dagar, och läraren betar av alla utvecklingssamtal då. Dvs ditt barn missar inte lektioner.

    Tänk istället såhär.

    Du behöver ta ledig någon timme för att gå på DITT barns utvecklingssamtal ELLER

    Läraren måste sitta kväll efter kväll på sin lediga tid och ha utvecklingssamtal med ANDRAS barn.

    Tänk efter nu.


    Läraren har väl förtroendetid där hen kan förlägga utvecklingssamtal. Det är lite märkligt att lägga samtalet mitt på dagen där man vet att föräldrarna inte kan komma.
  • CH2O2
    EmberEyes skrev 2019-03-12 17:57:12 följande:

    Det är viktigare att föräldrarna ska "slippa" gå på utvecklingssamtal på dagtid än att läraren ska kunna använda sin förtroendetid till elevernas pedagogiska arbete. Inte konstigt att den svenska skolan går åt helvete...  Föräldrarna vill inte prioritera sina barns skolgång  och ser hellre en akademisk försämring för sina egna barn än att offra lite egen tid för barnens framtid.


    Utvecklingssamtal är väl i allra högsta grad en del av elevernas pedagogiska arbete. Utvecklingssamtal med föräldrar är ju mycket viktigare än att rätta läxor. Att prioritera föräldrarnas närvaro är väl inte mycket begärt? När jag gick i skolan var utvecklingssamtalen alltid efter skoltid, så det verkar inte ha något med skolans kvalitet att göra.
  • CH2O2
    Bunny on speed skrev 2019-03-12 18:17:25 följande:

    Utv. Samtal ska rymmas inom ordinarie arbetstid


    Det var tråkigt att höra. Jag tycker ändå att det är oerhört märkligt att göra det så svårt som möjligt för föräldrar att komma på utvecklingssamtal.
  • CH2O2
    CarinaL26 skrev 2019-03-12 18:29:23 följande:

    Kan man inte ta ledigt för sitt barns utvecklingssamtal kanske man inte ska skaffa barn alls i första läget.


    Varför då? Tycker du på riktigt att huruvida man har möjlighet att ta ledigt mitt på dagen för ett utvecklingssamtal eller inte är det som skiljer en bra förälder från en dålig?
  • CH2O2

    Är det någon som kan förklara varför det beslutats att förtroendetid inte får användas till utvecklingssamtal?

  • CH2O2
    Wilowa skrev 2019-03-12 21:47:17 följande:

    Jag har 15 minuter varje morgon för att förbereda lektioner och planeringstid under dagen när eleverna har andra lärare t ex idrott. Två dagar slutar jag 16.30, men då har antingen jag möte eller så täcker jag upp på fritids när deras personal går på möte. Kvar blir 30 minuter två dagar och 10 minuter en dag och på den tiden ska jag se till att alla elever kommer hem som de ska och prata med eftersläntrare.

    När är det rimligt att jag ska ha samtalen?

    Jag har 18 +2 barn, jo konsekvenserna blir enorma om man har många barn! Mina två egna barn skulle vara moderslösa under några veckor om alla föräldrar ska ha samtal sent. Lägg till att skilda föräldrar ibland vill ha separata möten. Ett möte tar 30-45 minuter att genomföra och minst en timme att förbereda.


    Men när slutar barnen skolan om du bara har 30 minuter två dagar i veckan? Mina barn går inte i skolan än så jag har dålig koll. Jag minns det som att vi slutade vid två-tiden varje dag utom en långdag i mellanstadiet. Går barnen längre dagar nu än för 20 år sedan? Eller räknar du bort de timmarna som planeringstid? Jag tvivlar inte på att du behöver de timmarna för att planera, blev bara fundersam på hur du räknade eftersom det lät som att 16.30 var din korta dag.
  • CH2O2
    hammarhajen skrev 2019-03-12 22:34:37 följande:

    Man FÅR lägga samtal på sin förtroendetid, om man själv VÄLJER att göra så. Men man kan också säga "nej, det fungerar inte för mig" och ha all rätt att göra så utan att behöva redovisa anledningen för vårdnadshavare. 


    Okej, så man kan säga att läraren får välja om hen vill använda sin förtroendetid till detta eller ej. Det känns ändå mer rimligt. Jag förstår inte varför man öht skulle behöva redovisa hur man lägger upp sin arbetstid för vårdnadshavare, men jag har förstått att lärare är helt sjukt hunsade nu för tiden. Jag tror att jag hade gått papaya coconut på tre röda om jag var lärare
  • CH2O2
    uhsumkat skrev 2019-03-13 09:22:26 följande:

    Förr agade man barn och de blev också vuxna. Allt var inte bättre förr...

    Men du fattar fortfarande inte?

    Det handlar inte om att skola och lärare ska anpassa sig till föräldrarna (och medelklassen du babblar om) utan om att lärare kan och ska kräva vettiga arbetsförhållanden. Lärare jobbar på dagen och föräldrar får faktiskt lov att anpassa sig de fåtaliga gångerna per år. 

    Fö finns det en hel del kommunala skolor med semestertjänst. Min erfarenhet är att det där har varit än hårdare reglerat med dagtjänstgöring och krav på anpassning från föräldrar.


    Lärare kan ha vettiga arbetsförhållanden och fortfarande kunna lägga utvecklingssamtal på andra tiden än 10-14. Men då måste det ju finnas en vilja gos skola och lärare att görs anpassningar så att det finns tider då föräldrar som inte jobbar nästgårds och har flexibla arbetstider kan vara med. Det är skolan som kallar till utvecklingssamtal, när man kallar till ett möte är det rimligt att försöka lösa det så att den man vill ska komma har möjlighet att medverka. Det är ju två i den här ekvationen, det är ignorant att tro att föräldrar ska ta en semesterdag eller tjänstledigt för ett utvecklingssamtal på 15-30 minuter som enligt min erfarenhet har ganska lite substans.
  • CH2O2
    uhsumkat skrev 2019-03-13 10:02:30 följande:

    Det är väldigt ignorant att beskylla utvecklingssamtalen för bristande i substans. Tror snarare att du inte förstår hur du ska använda informationen.

    Det borde vara en självklarhet för alla föräldrar att de vill engagera sig i sina barn. Men uppenbart är det inte så, det ser man i den här tråden där föräldrar kräver att få allt serverat på silverbricka. Det finns ingen som är totalt oumbärlig på jobbet, vill man så kan man ta ledigt och gör det också. 


    Det handlar väl mer om anställningsform och var man jobbar än huruvida man är oumbärlig eller inte. Alla kan säkert ta en ledig dag, men att ta en hel dags ledigt för ett möte på 30 minuter med bristande substans alternativt information man inte förstår eller vet vad man har användning för, är inte rimligt. Att gå lite tidigare eller komma in lite senare kan nog se flesta pussla in, men att bryta en arbetsdag mitt i och sen åka tillbaka fungerar inte för alla.

    Jag tror de flesta vill engagera sig i sina barn men här gör ju skolan det väldigt svårt för föräldrar att engagera sig. Det handlar inte om att få något serverat på silverbricka utan att försöka samarbeta med föräldrar. Har det blivit någon slags maktdemonstration från lärarnas sida eller?
  • CH2O2
    uhsumkat skrev 2019-03-13 10:34:04 följande:

    Du tror att det är en maktdemonstration för att du tvingas viga en dag eller två åt ditt eget barn?

    Jösses...


    Jag menar att det verkar som vissa här vill sätta sig på tvären, att föräldrar minsann inte ska få saker på silverfat och att lärarna inte ska behöva anpassa sig till föräldrarna utan de får lösa det bäst de vill. Att du använder tvinga anser jag pekar på att det viktiga är att föräldern anpassar sig efter skolan, att det är så du mäter engagemang, vilket jag tycker låter skevt. Det pekat också på att tiderna för samtalen används för att få ett visst övertag. Jag hoppas verkligen att jag har fel.
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?