• Alexi

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Dottern går i mellanstadiet och vi har fått tider för utvecklingssamtal. I princip alla tider ligger mellan kl 10 och 14. Jag förstår inte hur läraren tänker. Barnet missar lektioner och föräldrarna får ett helsike i ett lösa jobbpusslet. Sannolikt svårt för många föräldrar att komma båda två. Tidigare lärare har alltid haft samtalen vid kl 07.30-09 eller typ kl 14-16. Då kan man ju jobba en hyfsat vanlig dag. Men det här med tider mitt på dagen är ju larvigt.

    Nu kan vi kanske en av oss jobba hemma och lösa det så, men ska folk med mer bundna jobb stanna hemma en hel dag för detta? En förälder som är lärare, skaffa vikarie för sin egen klass för att gå på utvecklingssamtal för barnet.

    Jag fattar inte, vill inte skolan att föräldrar ska vara engagerade i sina barns skolgång?

  • Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?
  • Alexi
    CH2O2 skrev 2019-03-12 18:33:43 följande:

    Varför då? Tycker du på riktigt att huruvida man har möjlighet att ta ledigt mitt på dagen för ett utvecklingssamtal eller inte är det som skiljer en bra förälder från en dålig?


    Haha ja vissa har rätt märkliga perspektiv på vad som är bra och dåligt föräldraskap...
  • CH2O2

    Är det någon som kan förklara varför det beslutats att förtroendetid inte får användas till utvecklingssamtal?

  • Alexi
    hammarhajen skrev 2019-03-12 18:46:52 följande:

    För många lärare är arbetssituationen så pressad att enda möjligheten att hinna med samtal är att lägga dem under lektionstid och låta en kollega på fritids ta klassen. 


    Kan du förklara det? Vad sparar man på det?
  • Alexi
    Guapa skrev 2019-03-12 19:07:59 följande:

    Det känns som ett rimligt önskemål att lägga utvecklingssamtalen i början eller slutet av arbetsdagen (inom lärarens arbetstider så klart).

    Väldigt märkligt om det inte går att planera så det passar er om ni uttryckt det önskemålet. Konsekvenserna skulle ju annars kunna bli enorma för personer med många barn.


    Vi försöker lösa det om det går med den tid vi fått men har framfört att om möjligt tar vi gärna en annan tid.
  • Alexi
    mammalovis skrev 2019-03-12 19:05:10 följande:

    Till skillnad mot förr så har inte alla lärare förtroendetid, en del jobbar 40-timmarsveckor som alla andra och all flextid ska nollas så fort som möjligt. Kanske har ni en sådan.

    Dessutom kan jag säga att samtalsveckorna är bland de tuffaste på hela läsåret. Alla samtal ska förberedas och dessutom efterarbetas. Under den tiden försvinner all rättningstid under arbetsförlagd tid då nästan alla möten rullar på som vanligt. Förtroendetiden går i vanliga fall åt till extra tid på jobbet att rätta samt förbereda lektioner hemma, för att hinna umgås lite med de egna barnen också. Hälften av den tiden försvinner under samtalsveckorna, då det blir senare dagar på jobbet.

    Jag jobbar 80%. På måndagar har jag schemalagd planeringstid 14:15-14:30. På tisdagar 13:30-15:30. På onsdagar har vi möten med rektor, så planeringstid mellan 13:30-14:00. På torsdagar 13:30-15:30. Vanliga samtal läggs en halvtimma och samtal med tolk beräknas till 45 minuter. 

    Det komiska i det hela är hur många elever som har föräldrar som har tid att gå på både tandläkarbesök och läkarbesök under lektionstid, så någonstans stämmer inte ekvationen.

    Men i ditt fall är väl det enklaste att du skickar iväg ett mail och påtalar att ni gärna vill gå på utvecklingssamtal, men har svårt att komma mitt på dagen. Går det lösa, så går det lösa.


    Vi försöker få alla tandläkarbesök och läkarbesök som går att påverka tiderna för kl 08. Eller typ kl 16. Det går oftast om man är ute i god tid. Just för att vi har lång resväg. Och gäller tiden barnen vill vi ju undvika att de missar skolan.
  • Alexi
    hammarhajen skrev 2019-03-12 18:55:04 följande:

    Och samtal på kvällstid eller tidig morgon är en omöjlighet för många lärare, t.ex. ensamstående med lite resväg till hem och förskola. 

    Timanställda och vikarier får väl helt enkelt tacka nej till jobb när man bokat samtal, studenter brukar kunna lösa det mesta med dialog med sina egna lärare. Hur gör timanställda, studenter och vikarier när de får en tandläkartid, läkaritd eller måste släppa in en hantverkare hemma?


    Är du ironisk nu? För du kan väl inte på allvar mena att en timanställd ska tacka mej till jobb för att gå på utvsamtal mitt på dagen? En ofta lågavlönad timanställd ska då både tappa dagens inkomst och minska chansen att få fler timmar framåt.
  • Alexi
    persikofjaril skrev 2019-03-12 21:03:50 följande:

    Jag tycker det är ganska puckat att kalla någon för dålig förälder, och säga att denne inte borde skaffat barn, bara för att denne inte har möjlighet att ta ledigt från jobbet mitt på dagen! 

    Alla har inte jobb där man kan flexa/kompa ett par timmar lite närsomhelst. Ska alla de som inte har såna jobb skita i att skaffa barn menar ni? Ska endast barnlösa få ha vissa yrken? 

    Hur tänker ni egentligen?


  • Alexi
    Wilowa skrev 2019-03-12 21:06:03 följande:

    Utvecklingssamtal ska enligt avtal genomföras på lärarens arbetsplatsförlagda arbetstid, alltså ca 35 timmar. Förtroendetiden ska användas till anda arbetsuppgifter.

    Lärare är ett av de yrken som har mest sjukskrivna och jag är en av dem. 45 timmar per vecka räcker inte, det ligger snarare på 50-55. Fast extra tiden är nästan omöjlig att ta ut. Ett av problemen är föräldrar som tycker en massa men som inte har en aning om hur sanningen ser ut eller hur helheten ser ut. 

    När du var liten var arbetsbördan på lärarna betydligt mindre. På den tiden litade man på lärarens kompetens, både politiker och föräldrar. Lärare idag kan man styra och ställa med som man vill, vår kunskap är inte värd nåt, alla andra vet bäst.

    Vi lärare har också familjer, med barn som behöver sina föräldrar hemma! Vi kan inte fixa barnvakter för att kunna ha samtal under flera veckor. Jag har gjort misstaget och haft fem eller fler samtal på en dag och det kommer jag aldrig göra om. Det innebär att det blir utdraget över flera veckor. Fast det spelar ingen roll för samtalen ska ligga på min schemalagda arbetstid.


    Men det är ingen som sagt något om kvällstid. Men kl 08 eller kl 15 tex
  • Wilowa
    Guapa skrev 2019-03-12 19:07:59 följande:

    Det känns som ett rimligt önskemål att lägga utvecklingssamtalen i början eller slutet av arbetsdagen (inom lärarens arbetstider så klart).

    Väldigt märkligt om det inte går att planera så det passar er om ni uttryckt det önskemålet. Konsekvenserna skulle ju annars kunna bli enorma för personer med många barn.


    Jag har 15 minuter varje morgon för att förbereda lektioner och planeringstid under dagen när eleverna har andra lärare t ex idrott. Två dagar slutar jag 16.30, men då har antingen jag möte eller så täcker jag upp på fritids när deras personal går på möte. Kvar blir 30 minuter två dagar och 10 minuter en dag och på den tiden ska jag se till att alla elever kommer hem som de ska och prata med eftersläntrare.

    När är det rimligt att jag ska ha samtalen?

    Jag har 18 +2 barn, jo konsekvenserna blir enorma om man har många barn! Mina två egna barn skulle vara moderslösa under några veckor om alla föräldrar ska ha samtal sent. Lägg till att skilda föräldrar ibland vill ha separata möten. Ett möte tar 30-45 minuter att genomföra och minst en timme att förbereda.


  • Wilowa
    Alexi skrev 2019-03-12 21:39:16 följande:
    Men det är ingen som sagt något om kvällstid. Men kl 08 eller kl 15 tex
    Jag har lektioner 8.15-14.30, vilket är ganska vanligt från mellanstadiet och uppåt.
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?