• Alexi

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Dottern går i mellanstadiet och vi har fått tider för utvecklingssamtal. I princip alla tider ligger mellan kl 10 och 14. Jag förstår inte hur läraren tänker. Barnet missar lektioner och föräldrarna får ett helsike i ett lösa jobbpusslet. Sannolikt svårt för många föräldrar att komma båda två. Tidigare lärare har alltid haft samtalen vid kl 07.30-09 eller typ kl 14-16. Då kan man ju jobba en hyfsat vanlig dag. Men det här med tider mitt på dagen är ju larvigt.

    Nu kan vi kanske en av oss jobba hemma och lösa det så, men ska folk med mer bundna jobb stanna hemma en hel dag för detta? En förälder som är lärare, skaffa vikarie för sin egen klass för att gå på utvecklingssamtal för barnet.

    Jag fattar inte, vill inte skolan att föräldrar ska vara engagerade i sina barns skolgång?

  • Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?
  • hammarhajen
    Alexi skrev 2019-03-12 21:53:45 följande:
    Men om lektionerna ligger mitt på dagen så ligger de ju uppenbarligen när lärarna har lektioner redan, så då är väl dina lektionstider inte relevant. Dvs kan du ha samtal kl 11 kan du ju ha det kl 08 eller kl 15.
    Eleverna kanske har idrott eller så klockan 11. 
    Eller så kan en kollega ta klassen, till exempel någon på fritids. Men det fungerar inte kl. 8.00 eftersom fritidspedagogerna inte börjat än och kl. 15.00 är fritidspedagogerna i barngrupp. 
  • kaffe

    [quote=79501198][quote-nick]EmberEyes skrev 2019-03-12 21:59:38 följande:[/quote-nick]Att gå på föräldramöten och se till att barnen kommer i tid till skolan och har gjort sin läxa är bara löjligt att ens ta upp som exempel på att vara "ovanligt engagerad".

    Medel-nivån är väl att vara aktiva med läx-hjälp och jobba med repetition i hemmet utöver läxorna, pedagogiska aktivitieter under fritiden, vara aktiv i klassens föräldra-grupp på t. ex facebook (och om sådan inte finnes, starta en) som exempel.

    Hög nivå är att delta som extra vuxen vid t. ex. utflykter, klassresor och klassfester, att vara klassmamma/pappa, delta i hemskola, nattvandra som exempel.

     [/

    Undrar hur du kategoriserar mej. Jag hjälper aldrig/ sällan mina barn med läxor, dom gör det själva innan jag kommer hem från jobbet. Jag kollar inte om barnen tagit sej till skolan eller inte. Dom fixar det själva och har hittills aldrig kommit för sent. Jag är inte med på Facebook och skulle aldrig gå med bara för att bilda förädargrupp. Skulle heller aldrig befinna mej i skolan under dagtid vare sej vid utflykter eller en vanlig skoldag.

    Mina barn sköter sej i stort sett själva när det gäller skolan. Trots det får dom bara beröm från sina lärare och har högsta betyg i nästan alla ämnen. Så är jag enligt dej en dålig mamma för det?

  • hammarhajen
    CH2O2 skrev 2019-03-12 21:27:49 följande:

    Är det någon som kan förklara varför det beslutats att förtroendetid inte får användas till utvecklingssamtal?


    Man FÅR lägga samtal på sin förtroendetid, om man själv VÄLJER att göra så. Men man kan också säga "nej, det fungerar inte för mig" och ha all rätt att göra så utan att behöva redovisa anledningen för vårdnadshavare. 
  • Wilowa
    Alexi skrev 2019-03-12 21:34:35 följande:
    Är du ironisk nu? För du kan väl inte på allvar mena att en timanställd ska tacka mej till jobb för att gå på utvsamtal mitt på dagen? En ofta lågavlönad timanställd ska då både tappa dagens inkomst och minska chansen att få fler timmar framåt.
    Om en timanställd inte kan tacka nej till jobb, innebär det att läraren ska boka om möten tills föräldern kan? Alternativt ska läraren jobba gratis?
  • Alexi
    EmberEyes skrev 2019-03-12 22:20:15 följande:

    Och folk med kvälls-, natt- eller skiftjobb kanske inte närvara på klassfester eller nattvandra. Det handlar inte om att göra alla sakerna alltid, det handlar om att engagera sig utanför minimum (komma i tid till skolan och ha läxan klar).


    Ja och jag är ju en av få som sitter i föräldrarådet då tex
  • Wilowa
    hammarhajen skrev 2019-03-12 22:34:37 följande:
    Man FÅR lägga samtal på sin förtroendetid, om man själv VÄLJER att göra så. Men man kan också säga "nej, det fungerar inte för mig" och ha all rätt att göra så utan att behöva redovisa anledningen för vårdnadshavare. 
    ...eller till rektorn
  • Alexi
    Wilowa skrev 2019-03-12 22:35:04 följande:

    Om en timanställd inte kan tacka nej till jobb, innebär det att läraren ska boka om möten tills föräldern kan? Alternativt ska läraren jobba gratis?


    Vadå jobba gratis? Om lärare jobbar 45 timmar per vecka borde det vara möjligt att tillmötesgå även en timanställd förälder.
  • Alexi
    hammarhajen skrev 2019-03-12 22:34:37 följande:

    Man FÅR lägga samtal på sin förtroendetid, om man själv VÄLJER att göra så. Men man kan också säga "nej, det fungerar inte för mig" och ha all rätt att göra så utan att behöva redovisa anledningen för vårdnadshavare. 


    Men vad innebär det? Att lärare använder förtroendetiden till att hämta sina barn tidigt eller varför skulle de inte under några veckor per år kunna vara på skolan även den delen av sin betalada arbetstid?
  • hammarhajen
    Alexi skrev 2019-03-12 21:28:17 följande:
    Kan du förklara det? Vad sparar man på det?
    Man frigör tid. Om en vikarie eller fritidspedagog är med klassen en dag får man loss 6-7 timmar att ha samtal på. Det blir inte lika bra undervisning, men det flyter och dagen blir kanske inte superduper men OK. En vikarie eller fritidspedagog kan däremot inte ta över lärarens planering eller bedömning på eftermiddagen, inte ens hjälpligt. 
  • EmberEyes
    kaffe skrev 2019-03-12 22:30:46 följande:

    Undrar hur du kategoriserar mej. Jag hjälper aldrig/ sällan mina barn med läxor, dom gör det själva innan jag kommer hem från jobbet. Jag kollar inte om barnen tagit sej till skolan eller inte. Dom fixar det själva och har hittills aldrig kommit för sent. Jag är inte med på Facebook och skulle aldrig gå med bara för att bilda förädargrupp. Skulle heller aldrig befinna mej i skolan under dagtid vare sej vid utflykter eller en vanlig skoldag.

    Mina barn sköter sej i stort sett själva när det gäller skolan. Trots det får dom bara beröm från sina lärare och har högsta betyg i nästan alla ämnen. Så är jag enligt dej en dålig mamma för det?


    (Jag önskar att du kunde se till att få dina citat rätt, det blir så svårläst när det fnurrar. )

    Varför pratar du om att vara en dålig mamma? Det har inte diskuterats alls av vare sig mig eller Alexis. Diskussionen jag och Alexi har är om vad som hon respektive jag anser vara en engagerad förälder.

    Om du vill sätta likhetstecken mellan "engagerad" och "bra" förälder så är det ditt val.
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?