• Äldre 12 Mar 17:17
    106 visningar
    4 svar
    4
    106

    Amning

    Hallå alla där ute, innan jag får några påhopp så ska jag säga att jag älskar min son över allt annat. Jag är nybliven 1:a gångs mamma och jag har sagt från start i graviditeten att jag vill prova amning, vi fick en tuff start på Neo med sondmatning/amning.

    Stress & press på att få igång mjölken, förståerligt.

    Nu såhär 1 vecka och 1 dag senare så känner jag att jag inte kommer att fixa det här. Han sitter konstant fastklistrad vid mina bröst, jag hinner knappt äta och jag känner mig så hemsk som mamma som tänker på att jag vill ha iallafall mina tuttar ifred åtminstone en timme.

    Delamma skulle passa mig bra, men stressen och pressen utifrån får mig att tvivla på mig själv som mamma då dom hela tiden tjatar om hur bra och enkelt det är med amning så jag har inte vågat prova. Hade hembesök av BVC nyss, och hon verkade inte gilla idén jag hade om att delamma utan tyckte jag kan köra på att helamma 1-2 månader....känner mig frustrerad, ledsen, oförstådd och förtvivlad.

  • Svar på tråden Amning
  • Äldre 12 Mar 17:20
    #1

    Vill du amma? För i så fall är det tyvärr bara att stå ut. De ska amma hela tiden i början. Det är hans sätt att få igång produktionen ordentligt. Det blir bättre sen. Och personligen tycker jag ju att det varit värt varenda minut man suttit fast i soffan.

    Vill du inte amma så gör du inte det.

  • Otit
    Äldre 12 Mar 17:51
    #2
    Frenja07 skrev 2019-03-12 17:20:49 följande:

    Vill du amma? För i så fall är det tyvärr bara att stå ut. De ska amma hela tiden i början. Det är hans sätt att få igång produktionen ordentligt. Det blir bättre sen. Och personligen tycker jag ju att det varit värt varenda minut man suttit fast i soffan.

    Vill du inte amma så gör du inte det.


    Ja dom sitter inte fastklistrade sådär sen, är bara de första veckorna. Men känner du att du inte orkar så gör du inte det :) då är det bara att börja flaskmata. Inget fel i det heller
  • Äldre 12 Mar 17:55
    #3

    Hatade att amma! :) gjorde det dock i 3 månader ändå. Sen blev de flaska.

  • Äldre 12 Mar 18:42
    #4

    Säger som dom andra, vill du verkligen amma så är det tyvärr så där i början. Man hinner inte göra så mkt mer än amma. Jag försökte tänka och gör det fortfarande, mitt tredje barn är 7 veckor, att det är så kort tid i livet som man ammar och orkar man kämpa sig igenom dom första veckorna, ibland första månaderna, så har man vunnit så mkt. Det är så smidigt att amma, man har alltid maten med sig och den är lätt att ta fram. Så vill du amma så ladda upp med serier framför tvn och gott att äta, så blir det lite roligare. Vill du inte helamma så testa delamning men var beredd på att det kanske inte funkar och det blir hel flaskmatning till slut. Och det är bra det med, mitt första barn blev flaskmatad pga amningsstrul och han är en frisk och smart kille Men med barn nr 2 funkade amningen direkt och jag ammade i nästan ett år. Och planerar att amma minst lika länge nu med trean.

    Tipsar om babybaby.se och sagogryn.com om du vill läsa om amning, delamning och få tips och råd.

Svar på tråden Amning