• Anonym (Arg)

    Oense om namn...

    Jag och min man väntar vårat första barn, som visar sig vara en flicka. Jag har fastnat för namnet Novalie, men det vill verkligen inte min man att hon ska heta. Han vill att barnet ska heta Linnéa. Skitfult och tråkigt namn enligt mig. Vem har störst bestämmande rätt vad gäller barnets namn? Borde inte det vara mamman som har sista ordet i den frågan? För övrigt har jag och min man olika smak på namn. Mina favoriter är: Novalie (såklart), Wilda, Vanessa och Tiffany. Hans favoritnamn är utöver Linnéa; Maja, Julia och Vilma. Fula, tråkiga vanliga namn enligt mig. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Oense om namn...
  • Anonym (XXX)
    Bjoer skrev 2019-04-04 16:15:07 följande:
    Låter som vulva, lol! :D

    Ärligt talat tycker jag TS namn låter lite som "Titta så speciell min unge är!". Gillar INTE sånna namn, som Wilda eller Saga eller sånt. Novalie låter som ett kosttillskott, hehe.
    Nä, man måste nog ha väldigt snuskig fantasi för att associera så. Har aldrig hört någon göra det förr. Malva är jättefint ju, både feminint och stiligt! Ett "vuxnare" blomnamn än Linnea, som pappan hade föreslagit i TS. 

    Viola, olika kombinationer med Ros- (t.ex. Rosmarie) och Lilian är också väldigt fina blomnamn, tycker jag! I Storbritannien kan flickor heta Hyacinth och Lavender, men det skulle nog bli lite konstigt i Sverige, även om de också är väldigt vackra...

    Eller så kan man ta Maj, som är vårmånadens namn! Men inte Maja, för då kommer man lätt att tänka på alla fula ord som slarvmaja, torrmaja o.s.v..
  • Anonym (alkolina)
    Anonym (Arg) skrev 2019-03-12 21:11:51 följande:

    Jag och min man väntar vårat första barn, som visar sig vara en flicka. Jag har fastnat för namnet Novalie, men det vill verkligen inte min man att hon ska heta. Han vill att barnet ska heta Linnéa. Skitfult och tråkigt namn enligt mig. Vem har störst bestämmande rätt vad gäller barnets namn? Borde inte det vara mamman som har sista ordet i den frågan? För övrigt har jag och min man olika smak på namn. Mina favoriter är: Novalie (såklart), Wilda, Vanessa och Tiffany. Hans favoritnamn är utöver Linnéa; Maja, Julia och Vilma. Fula, tråkiga vanliga namn enligt mig. Vad tycker ni?


    Ni har ju väldigt olika smak, men kanske går det att hitta något gemensamt ur dem:
    Novalie - Ett annat stjärnnamn är ju Stella och Danica, eller kanske månen Luna.
    Vanessa - Alternativ med samma klang, Melissa eller Clarissa
    Tiffany - (Har personligen svårt för namnet, tänker bara på Trump) Men är ju en nyvariant på Theodora
    Linnéa - Andra blomnamn kan vara Dahlia, Magnolia, Malva eller Angelica
    Maja - Andra äldre korta namn Alice, Siri, Nora och Ella
    Julia - Alternativ kan ju vara Juli, Julie eller Jolene
    Vilma och Wilda är ju stil väldigt lika, kanske det amerikanska namnet Willa kan vara något för er?


    Andra namn som kanske kan passa bägge er stil: Elwira, Nellie, Cornelia, Serena, Evengeline, Iara, Elsa, Livia, Aria och Lilly
  • Anonym (alkolina)
    Anonym (Misantrop) skrev 2019-04-04 16:52:54 följande:
    Novalie? Har aldrig hört någon som heter det. Hur är det med Nova? Är det också ett påhittat namn?
    Nova betyder Ny stjärna. Ett relativt gammalt namn men som fått uppsving och blivit populärt i Sverige de senaste 15 åren. Nova-li är en variant.
  • bastardized
    Anonym (Arg) skrev 2019-03-12 21:11:51 följande:

    Jag och min man väntar vårat första barn, som visar sig vara en flicka. Jag har fastnat för namnet Novalie, men det vill verkligen inte min man att hon ska heta. Han vill att barnet ska heta Linnéa. Skitfult och tråkigt namn enligt mig. Vem har störst bestämmande rätt vad gäller barnets namn? Borde inte det vara mamman som har sista ordet i den frågan? För övrigt har jag och min man olika smak på namn. Mina favoriter är: Novalie (såklart), Wilda, Vanessa och Tiffany. Hans favoritnamn är utöver Linnéa; Maja, Julia och Vilma. Fula, tråkiga vanliga namn enligt mig. Vad tycker ni?


    Novalie och de andra namnen du nämner klingar inte gott i mina öron och jag förknippar dem med rökning under köksfläkten i en taskig hyreslägenhet i ett risigt område.


    Du borde lyssna på din snubbe!

  • Anonym (Tråkigt)

    Jag håller med om att hans förslag är oerhört tråkiga (jag har själv ett av de namn han gillar och tycker att det är fult och ointressant, har ett bättre mellannamn och önskar att jag fått det som tilltalsnamn istället) men du har inte mer bestämmanderätt än din partner. Finns väl ingen orsak att du skulle få det avgörande ordet? Nej, ni får allt komma överens. Sedan om jag ska vara ärlig tycker jag att dina förslag låter som ganska "vanliga" namn också, typ Tiffany (med diverse alternativa stavningar) känns nästan lika vanligt som Vilma!

  • Anonym (Tråkigt)

    Jag tycker absolut att ovanligare namn är att föredra, har inte för avsikt att yngla av mig men om jag gjorde det skulle jag definitivt inte köra på några tråkiga vanliga namn. MEN däremot håller jag med många andra i tråden om att du/ni får tänka efter ordentligt kring det praktiska. Både hur folk kan reagera på vissa namn (hur någon kan kalla sin son Enis övergår mitt förstånd, det öknamnet skriver sig självt) samt att det inte ska vara för svårt att stava eller uttala. Döm inte era barn till en livstid att behöva bokstavera sitt namn/hjälpa folk med uttalet varje gång!

  • Anonym (XXX)
    Anonym (alkolina) skrev 2019-04-06 00:17:14 följande:
    Ni har ju väldigt olika smak, men kanske går det att hitta något gemensamt ur dem:
    Novalie - Ett annat stjärnnamn är ju Stella och Danica, eller kanske månen Luna.
    Vanessa - Alternativ med samma klang, Melissa eller Clarissa
    Tiffany - (Har personligen svårt för namnet, tänker bara på Trump) Men är ju en nyvariant på Theodora. 
    Linnéa - Andra blomnamn kan vara Dahlia, Magnolia, Malva eller Angelica
    Maja - Andra äldre korta namn Alice, Siri, Nora och Ella
    Julia - Alternativ kan ju vara Juli, Julie eller Jolene
    Vilma och Wilda är ju stil väldigt lika, kanske det amerikanska namnet Willa kan vara något för er?

    Andra namn som kanske kan passa bägge er stil: Elwira, Nellie, Cornelia, Serena, Evengeline, Iara, Elsa, Livia, Aria och Lilly
    Luna, Tiffany, Jolene, Melissa,Clarissa och Wilda är väldigt WT. Juli (och Juni),

    Aria och Iara är bara konstiga.

    Willa är inte ett riktigt namn, det är ett smeknamn på Marilla (egentligen barnspråk - barn har svårt att säga r).

    Av dina namn skulle jag ta Angelica, Malva, Serena eller Evangeline.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2019-04-07 15:36:53 följande:
    Luna, Tiffany, Jolene, Melissa,Clarissa och Wilda är väldigt WT. Juli (och Juni),

    Aria och Iara är bara konstiga.

    Willa är inte ett riktigt namn, det är ett smeknamn på Marilla (egentligen barnspråk - barn har svårt att säga r).

    Av dina namn skulle jag ta Angelica, Malva, Serena eller Evangeline.
    Det där blev tokigt, det skulle stå att Juli, Juni, Aria och Iara bara är konstiga. Men inte WT. 
  • Anonym (Misantrop)
    Anonym (XXX) skrev 2019-04-07 15:37:44 följande:
    Det där blev tokigt, det skulle stå att Juli, Juni, Aria och Iara bara är konstiga. Men inte WT. 
    Hur avgörs vilka namn som är WT och vilka som inte är det?

    (Särskilt då med tanke på att vi inte har några whitetrash i Sverige.)
  • atelje
    Anonym (Arg) skrev 2019-03-12 21:11:51 följande:

    Jag och min man väntar vårat första barn, som visar sig vara en flicka. Jag har fastnat för namnet Novalie, men det vill verkligen inte min man att hon ska heta. Han vill att barnet ska heta Linnéa. Skitfult och tråkigt namn enligt mig. Vem har störst bestämmande rätt vad gäller barnets namn? Borde inte det vara mamman som har sista ordet i den frågan? För övrigt har jag och min man olika smak på namn. Mina favoriter är: Novalie (såklart), Wilda, Vanessa och Tiffany. Hans favoritnamn är utöver Linnéa; Maja, Julia och Vilma. Fula, tråkiga vanliga namn enligt mig. Vad tycker ni?


    Jag tycker att det är tråkiga dussinnamn allihopa. Ni kan väl kika på något som ligger nedanför nr20 på topplistan.

    Ni kan ju även kombinera egna namn.
    Linnea och Novali kan bli Linova tex

    Ni har ju inte bestämmanderätt någon av er, ni ska ju kunna enas om ett fint namn.
  • Anonym (.)

    och så fick jag tummen ner på den.

    Jaja, tur att vi alla tycker olika :)

  • Anonym (A+)
    Anonym (Misantrop) skrev 2019-04-11 12:58:04 följande:
    Hur avgörs vilka namn som är WT och vilka som inte är det?

    (Särskilt då med tanke på att vi inte har några whitetrash i Sverige.)
    Det finns massa white trash i sverige. kolla in ett avsnitt av ullared eller dylika produktioner från kanal 5.
Svar på tråden Oense om namn...