• Äldre 12 Mar 22:26
    624 visningar
    5 svar
    5
    624

    Deklaration till revisor - hur??!

    Hej!

    Jag köpte en lantbruksfastighet i somras och snart ska första deklarationen göras. Har sparat alla kvitton i en pärm men inte mer än så. Tänker ta hjälp med deklarationen av en redovisningskonsult eller revisor men vet inte hur allt det praktiska fungerar egentligen!? Ska man bokföra sina kostnader och eventuella intäkter under året precis som för ett vanligt företag? Kan jag lämna alla kvitton så konsulten gör det åt mig? Eller sker ingen bokföring alls utan jag kan lämna alla kvitton till konsulten som sedan sammanställer det hela? Alltså, hur jobbar konsulten?? Har hört flera personer säga att deklarationen blev så himla dyr men det måste väl då ha att göra med antal kvitton och att konsulten måste bokföra dem innan han kan göra deklaratoone?!!!!

  • Svar på tråden Deklaration till revisor - hur??!
  • Äldre 13 Mar 07:03
    #1

    Ja du, det är nog svårt att hitta hjälp så här sent på året. Alla revisorer brukar vara upptagen med kunder som bokat dom i god tid.

  • Äldre 13 Mar 07:26
    #2

    En lantbruksfastighet är precis som vilket företag som helst, dvs allt ska bokföras. Regeln är att bokföring ska göras löpande. Att spara allt i en pärm som lämnas till redovisningskonsulten är alltså egentligen inte ok, även om jag vet att många med ett fåtal verifikationer gör så. Som du skriver så är det så att konsulten då måste bokföra allt innan hen kan deklarera. Har du årsmoms och inte redan har deklarerat din moms så ska det också göras en momsdeklaration. Jag skulle kontakta en redovisningsbyrå omgående och hålla tummarna att de kan pressa in dig i ett redan tajt schema. De kan då också förklara vad du framöver bör göra löpande för att följa lagen och underlätta vid nästa års deklaration.

  • Äldre 13 Mar 08:48
    #3

    Det finns webbaserade "grundkurser" inom bokföring, även gratisalternativ, som iaf ger ett litet hum om bokföring. Det finns dessutom gratis bokföringsprogram. Om du lär dig bokföra in/ut/ moms i år så underlättar du enormt för en ev revisor inför NÄSTA års deklaration. Sedan är det ju en massa andra saker att hålla ordning på inför deklarationen så en revisor är oftast väl värd pengarna, men kan du bokföra lite själv så sparar du timmar åt revisorn = besparade pengar till dig själv.

    Som jag förstår det är det en fastighet och inte ett jordbruk i drift vilket gör att det som regel inte är så många olika utgiftsposter att hålla ordning på.

  • Äldre 13 Mar 15:50
    #4

    Tack för er input! Ska genast kontakta en redovisningsbyrå! ????

    Har hört att det kostar litegrann att lämna in till en konsult för att göra deklaration, men trodde de tog en fast summa? Eller är det så att det först är en timpenning för allt jobb och sen ytterligare ett fast belopp bara för att lämna in deklarationen?

  • Äldre 13 Mar 16:17
    #5
    Mackan87 skrev 2019-03-13 15:50:06 följande:

    Tack för er input! Ska genast kontakta en redovisningsbyrå! ????

    Har hört att det kostar litegrann att lämna in till en konsult för att göra deklaration, men trodde de tog en fast summa? Eller är det så att det först är en timpenning för allt jobb och sen ytterligare ett fast belopp bara för att lämna in deklarationen?


    Det kan säkert vara olika, men där jag jobbade som konsult tog vi betalt per timme för bokföringen, bokslutet och deklarationen (med olika timtaxor). Det lär bli dyrare första året eftersom du ska läggas in i alla system och liknande. 
Svar på tråden Deklaration till revisor - hur??!