• lowelilla

    Natural cycles & ÄL - ny här!

    Hej!

    Jag är väldigt ny här och skulle bli såå tacksam om någon kan ge mig lite tips och tankar kring dessa frågor.

    Jag och min sambo har i 6 - 7 månader försökt bli gravida utan framgång. Jag har provat lite ÄL-tester men utan framgång där också. Bestämde mig för att prova på Natural Cycles. Men jag har så himla svårt att veta när tempen är ok. Det är ofta

    jag vaknar av att kissen frenetiskt krafsar på lådan eller av att sambon åker till jobbet. Och det finns inget bättre än att znoosa på morgonen. Det är liksom situationer som gör att jag antingen inte vet hur länge jag varit vaken eller att jag fått springa upp.. Hur gör ni när ni tempar?

    Jag började med NC i januari, men i februari fick jag ingen mens, tog gravtest men visade att det inte var något. Läste på underbara Google att man ibland kan ha månader som det helt enkelt inte är någon blödning men att det i övrigt funkar som vanligt. (Har haft perioder innan där mens inte kommit men inte under tiden vi försökt få barn.) Jag tog clearblues ÄL-test även fast jag inte haft någon mens (vid den tidpunkten ÄL skulle varit) och den glada gubben blinkade. Provade i en vecka men den fortsatte att blinka. Om cykeln fortsätter som vanligt ska jag ha mens imorgon, onsdag, men jag önskar verkligen att det funkade denna gång. Någon annan som haft liknande problem?

    Tack för svar!

    / L

  • Svar på tråden Natural cycles & ÄL - ny här!
  • Tessaloniki

    Hej! Hur har det gått för er?

    Jag och min man är i en liknande situation. Vi har försökt sedan juni 2018, först utan tester och sen sporadiskt testat ÄL också, men varje gång utan resultat (mensen har dock alltid dykt upp men har sedan vi började försöka blivit ganska oregelbunden).

    Jag började med NC i februari och tog ÄL - tester (ytterst sporadiskt) men kunde inte få bekräftat att jag fick ägglossning. Mensen kom som vanligt.

    Denna cykel testade jag mig dagligen från cykeldag 13 och fick positivt ÄL-test cykeldag 21 och 22, men temphöjningen kom inte förrän cykeldag 29. NC flyttade min ÄL till dag 29 men "ändrade sig" sen och satte den på dag 22.

    Så här sitter jag nu och väntar på mensen, som ska dyka upp idag. Fick lite bruna flytningar under gårdagen så förväntar mig att den dyker upp även denna gång...

    Skulle vara trevligt att ha lite sällskap i den här djävulska väntan på plusset.

  • Nellyros

    Hej!

    Jag har använt NC sedan i juni i preventivt syfte. I början tyckte jag att det var så svårt att veta vad som var normal temp som du beskriver. Jag är en person som ofta vaknar till på natten och jag blev nästan mer stressad och sov oroligare när jag visste att jag inte ?fick? vakna. Men jag kämpade på och tänkte att om jag inte vaknade tillräckligt för att tänka ? jag bör ta tempen nu? så brydde jag mig inte om det. Dessutom så lär man sig hyfsat snabbt vad man brukar ligga på och då kan man reagera och tänka att man kanske vaknade till mer än lite. Bättre att markera en avvikande för mycket än för lite tänker jag :) Tror det handlar mycket om att göra det till en rutin. När man tempat kan man snooza! Och om sambon alltid vaknar innan så kanske du ska tempa då varje dag och sen sova vidare. Jag har lärt mig så mycket om min kropp och vet vad som är normal temperatur för just mig beroende på när i cykeln det är. Rekommenderar även att skriva ner om du har ont i tjejmagen, flytningar osv och att köra några cyckler med äl-test, först då kunde jag ?lita på? att äl faktiskt ägt rum. Lycka till och hoppas du får kläm på det!

  • Lilla Lina

    Hej!

    Jag tempar och snoozar alltid! När klockan ringer första gången mäter jag tempen men skriver inte in det förrens jag går upp. Jag trycket alltså bara på ?on?, sätter den i munnen och när den piper att den är klar stänger jag bara av den med ett knapptryck på ?on? igen och lägger bort den. När man sedan startar den igen en stund senare när man är vaken visas den tempen man mätt senast. Jag mäter typ i sömnen numera. Bara ett litet tips från mig! :)

  • Hawk

    Skulle säga att det finns väldigt lite mening med att testa sporadiskt, framförallt om man inte riktigt har koll på sin cykel. Kör ett par cykler där du testar två eller tre gånger samma dag, samma tider, så testar du till du får konstaterad temphöjning. Och börja var mer konsekvent med tempningen, det är värt det för det är en så bra metod för att tracka cykeln om man vill bli gravid.

  • Tessaloniki
    Hawk skrev 2019-03-23 08:35:50 följande:

    Skulle säga att det finns väldigt lite mening med att testa sporadiskt, framförallt om man inte riktigt har koll på sin cykel. Kör ett par cykler där du testar två eller tre gånger samma dag, samma tider, så testar du till du får konstaterad temphöjning. Och börja var mer konsekvent med tempningen, det är värt det för det är en så bra metod för att tracka cykeln om man vill bli gravid.


    Absolut, det var så jag gjorde nu senaste cykeln, mätte två gånger om dagen tills det blev positivt. Dock har jag tidigare vart rädd för att testa ordentligt, snarare rädd för att det skulle enbart vara negativt (eftersom jag aldrig har lyckats få positivt tidigare).

    Nu sitter jag dock med mensen här igen, tre cykler kvar tills det gått ett år...
Svar på tråden Natural cycles & ÄL - ny här!