• PepsiMaxi

    KRAMP i magen om jag står, går eller sitter v.23

    Fråga till er som är/har vart gravida: jag har nu haft extrem kramp när jag sitter, går,står eller spänner magen det minsta. Det känns längst ner i magen och det släpper inte förens jag legat ner och slappnat av ett tag. Det gör verkligen jätteont. Har haft det mer eller mindre i två dagar. Precis samma känsla och smärta som när jag får sammandragningar, även de gånger jag inte har sammandragningar samtidigt. Någon som känner igen sig och vill lugna mig?;) jobbigt att inte kunna göra NÅGONTING alls at the moment. Jag är bara i vecka 23 (22+4 för att vara exakt) Vill inte hålla på och ringa min barnmorska i onödan,men det är väldigt obehagligt och gör väldigt ont. Har haft problem med förstoppning tidigare,och funderade om det kunde vara det,men det har aldrig kännts såhär förut. Det känns precis på samma ställe där jag blir hård vid sammandragning. Det kan göra så ont att jag knappt kan gå för att det gör ont.

  • Svar på tråden KRAMP i magen om jag står, går eller sitter v.23
  • Anonym (x)

    Det kan inte vara ett bråck då? Jag känner igen den smärtbild du berättar om, och jag har ett bråck där tarmarna glider ut och stasas fast, ett tag innan det släpper.
    Men jag är inte gravid och ingen läkare, men om det är ett bråck så finns det lindring.
    Ring din barnmorska idag, hon finns ju där för dig och sådär jobbigt ska du ju inte behöva ha det. 

  • Anonym (sssss)

    Vänta inte. Tror till och med att du kan ringa förlossningen och fråga eftersom du är i vecka 23.

    Du ska absolut inte känna dig besvärlig.

  • Anonym (Ringt)

    Jag hade ringt förlossning/barnmorska.

    Du kan ju ha en urinvägsinfektion och eventuellt antibiotika.

    Din bm/förlossningen finns till för dig och ditt barn. Jag hade ringt 1 gång för mycket än inte alls.

    Och när smärtan påverkar dig så du knappt kan gå så är det ju inte alls dumt eller onödigt att ringa.

    Däremot är det dumt att inte ringa.

  • Ekskan
    PepsiMaxi skrev 2019-03-13 01:12:37 följande:

    Fråga till er som är/har vart gravida: jag har nu haft extrem kramp när jag sitter, går,står eller spänner magen det minsta. Det känns längst ner i magen och det släpper inte förens jag legat ner och slappnat av ett tag. Det gör verkligen jätteont. Har haft det mer eller mindre i två dagar. Precis samma känsla och smärta som när jag får sammandragningar, även de gånger jag inte har sammandragningar samtidigt. Någon som känner igen sig och vill lugna mig?;) jobbigt att inte kunna göra NÅGONTING alls at the moment. Jag är bara i vecka 23 (22+4 för att vara exakt) Vill inte hålla på och ringa min barnmorska i onödan,men det är väldigt obehagligt och gör väldigt ont. Har haft problem med förstoppning tidigare,och funderade om det kunde vara det,men det har aldrig kännts såhär förut. Det känns precis på samma ställe där jag blir hård vid sammandragning. Det kan göra så ont att jag knappt kan gå för att det gör ont.


    Jag har precis det du beskriver, varit inne typ 10 gånger till olika läkare, jag är i vecka 19. Började för mig i vecka 10. Har så några gånger om dagen, läkaren kom fram till att det är en muskelknuta på bakväggen av livmodern som trycker på moderkakan som gör att jag får mina kramper. Men du skall absolut söka för det.
    Du skall absolut inte gå runt och vara orolig, läkaren finns där för dig.

    Lycka till!
Svar på tråden KRAMP i magen om jag står, går eller sitter v.23