• Anonym (Konstigt eller artigt?)

    Du kan få göra en kopp te till mig

    ... så säger killen jag dejtar ibland. Eller: du kan få bädda sängen, vattna blommorna, hämta min telefon osv.

    Jag har inget emot att göra honom små tjänster men det låter så jäkla konstigt i mina öron. Igår påtalade jag det och då blev han jättesur för han tycker att han är väluppfostrad och det är en viktig grej för honom. Tydligen kommer uttrycket från hans föräldrar och han tycker det är hel naturligt att inte ställa det som en fråga eller säga snälla.

    Är det ett vanligt uttryck?

  • Svar på tråden Du kan få göra en kopp te till mig
  • Anonym (.)
    Anonym (L) skrev 2019-03-13 14:05:06 följande:
    Jag märker att det blev svårt nu, så du väljer att skjuta över ansvaret på mig. 

    Det du skrev i inlägget innan är att slå in öppna dörrar, det där vet alla som har fyllt 10 år.
    Och om du i ditt första inlägg menade språkliga traditioner osv, så var du lika tydlig som om du hade bett om saltet men menat att du vill att personen skulle byta däck på bilen.
    Med andra ord luddig, orelevant och vag.
    Har du hört uttrycket, det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta? 

    Det jag reagerade på är just det som du gjorde mot mig, det implicerar du i ditt första inlägg att du även gör mot din sambo, när du lägger hela ansvaret för er kommunikation på hen, det är hen som ska förstå vad du menar,
    Du har inget ansvar att försöka vara så tydlig med vad du menar som möjligt.
    Du smiter och skjuter över ansvaret precis som du gjorde mot mig.
    Ganska lågt, tycker du inte.

    Vad min åsikt faktiskt är på riktigt, (inte din fabricerade ide om vad jag tycker).
    Är att i all kommunikation är det både avsändare och mottagarens ansvar att göra sitt bästa för att göra sig förstådd och att förstå. 
    Enkelt uttryckt.

    Nu ska jag inte ta upp mer av ts tråd med dig, dina svar här  där du omedelbart går i försvar istället för att reflektera, samt det du skrivit hittills och dina resonemang säger mig att du saknar förmåga att reflektera och se nyanser.
    Och jag antar att du kommer hugga direkt på det här inlägget, utan tillstymmelse till självrannsakan eller reflektion.
    Det säger också något om dig. 
    Men jag bjuder på det, jag har inte ditt behov av att ha rätt. 
    Jag skjuter inte över skulden. Tvärsom anammade jag ditt tankesätt, att du förutsätter att man tolkas sådär rakt och uppriktigt. Jag visade att det inte är så enkelt som du tror och hellre än att erkänna det har du en lång och tröttsam monolog. 

    Jaja, du reflekterar inte det minsta utan skjuter över skulden genom att skuldbelägga. Det är lägre än lägst. 

    Ha en bra dag.
  • Anonym (Konstigt eller artigt?)
    Anonym (Hmmmmmmm.......) skrev 2019-03-13 13:49:52 följande:

    Mmm... man undrar vilken relation killens föräldrar har till varandra eftersom han har med sig uttrycket hemifrån.


    Jo, tyvärr är hans pappa inte i livet så det är svårt att sia om. Men jag har fått intrycket av att han var en lite konservativ och gammaldags man. Min kille har lite lustiga fasoner för sig, å ena sidan detta sätt att ?be? om saker, å andra sidan håller han alltid upp dörrar, tar ned min kappa när vi ska gå ut osv. Vissa saker är gulliga, andra inte...
  • nernu

    Ja han uttrycker sig så. Det är väl inget konstigt? Jag har en vän som säger kan jag ta lite godis istället för kan du skicka godiset som jag hade sagt. Kan jag ta. Det kan man ju uppfatta som lite konstigt eftersom personen egentligen vill stt jag ska göra något. Men hon säger så och jag vet vad hon menar.

  • Anonym (nja)
    Kjell2 skrev 2019-03-13 09:44:25 följande:
    Som någon skrev ovan, ta honom inte på ordet, ta åt dig det han menar.

    Troligtvis menar han "Jag skulle bli jätteglad om du kunde göra en kopp te till mig. Kan du göra det? Snälla!"

    Lite som att tolka
    "Vilket trevligt café det är där framme. Vill du ha glas? 

    till det som verkligen menas.
    "Jag vill ha glas. Nu tar vi en paus vid caféet där framme"
    Jag tror tyvärr mer han menade det som en order. Inte ens att han skulle vara så trevlig som du skriver utan att han förväntar sig att TS ska göra det! 
  • FuckGoggleAskMe

    Har aldrig hört det uttrycket, låter inte artigt tycker jag. Själv skulle jag nog svarat - vad snällt, vilket erbjudande, tack, men nej tack. Om ett budskap missförstås, ligger största ansvaret på den som formulerar kommunikationen, inte den som tolkar det.

  • Mysigast

    Nån gång kan man väl uttrycka sig så, med glimten i ögat. Fast då får det ju vara accepterat åt båda hållen. Jag hade tyckt det varit charmigt om en tjej bett mig om något på det aktuella sättet. Om det var en lätt tjänst och att det sas på det sättet mer sällan vill säga. I övrigt tycker jag att man bör ha som regel att fråga snällt rätt ut om tjänster. Jag ber själv sällan om såna saker, men tycker det är ok om en tjej frågar mig. Speciellt om det är något hon har svårt för att göra själv. Det är mysigt att få finnas där för någon man tycker om. Speciellt om de behöver prata.

  • Kodia

    Jag tycker att  det låter lite konstigt. Enda gången jag tycker att det passar är om X håller på att greja med något, Y frågar om hen kan hjälpa till, och X då säger "Nej, men du kan få hämta ett glas vatten åt mig (för jag håller på att måla fasaden)"
    Alltså när personen som säger det redan är upptagen med något vettigt, alternativt ligger i soffan och är sjuk, typ.

    Vad gör din pojkvän när han säger dessa saker? Gör han lika mycket? Jag tycker att du ska prata med honom, eller svara lite frågande/skämtsamt och neka.

  • EmberEyes

    Är problemet att han säger "Du kan göra en kopp te till mig" istället för "skulle du vilja göra en kopp te till mig" (och det är det sistnämnda som han menar)?

    Eller är problemet att han säger "Du kan göra en kopp te till mig" och menar "gör en kopp te till mig nu"?

    Jag håller med om att det är ett märkligt uttryck, men jag har säkert med mig några konstiga uttryck från mina föräldrar som andra skulle uppfatta på ett helt annat sätt än dess intention.

    Mitt förslag är att prata med killen på ett sansat sätt, förklara att uttrycket säkert är menat som artigt från hans sida, men att du som mottagare känner det som mästrande, och att om han försöker uttrycka sig annorlunda så ska du försöka tolka uttrycket som han menar.

  • Anonym (Ella)
    Pope Joan II skrev 2019-03-13 12:05:16 följande:
    Jag har hört uttrycket användas men bara mer skämtsamt betonade sammanhang där det sagts med glimten i ögat. 

    Det är min erfarenhet också. Jag tänker mig att killens föräldrar kanske kört den jargongen så mycket att det till sist blivit deras vanliga sätt att be varandra om tjänster, och så har deras barn uppfattat det som att det är så man säger. Familjer kan ha mycket konstigheter för sig som barnen inte upptäcker är konstiga förrän i vuxen ålder!
  • Fågel Flax

    Efter lite betänketid så tycker jag att det låter fint, som han säger det.

    Det var inte min ursprungliga tanke, men om man betänker ett äldre par där det inte finns några som helst tveksamheter om att en livslång kärlek existerar från båda håll, och man är djupt trygga med varandra, så är uttrycket ingen fara.

    Det är rent av lite mjukare än att hela tiden ställa frågan om den ena kan göra det ena eller det andra. Från EN synvinkel och en mycket subtil dimension av tillvaron, så kan sådana konstanta frågor uppfattas dels som att man inte litar på partnerns kärlek, och dels som ett tjat.

    Uttrycket Du Kan Få Göra Det Till Mig, förutsätter istället att partnern älskar en med den sortens kärlek som VILL få ett utlopp, och där man informerar om och fritt delar med sig av vad man skulle uppskatta i olika ögonblick tillsammans. Det tar absolut bort gissningsleken från vad ens partner skulle tycka var en kärleksyttring till just henne eller honom...

    Jag tror att det mycket väl kan vara så din kille har uppfattat sina föräldrars äktenskap, och att det är hans drömmodell av ett eget kärleksförhållande. Eftersom det på ett sätt är ett mindre vasst uttryck än en rak fråga, så tror jag att din kille mycket väl kan tala sanning när han menar på att det är som han är väluppfostrad. Eftersom han också gör alla de där små traditionellt eleganta sakerna för sin partner i vardagen, såsom att hålla upp dörren för dig och liknande, så går detta åt båda hållen i hans värld, att det är ett sätt att ni högaktar varandra i vardagen. Och skulle du säga Du Kan Få Handla Lite Godis Åt Mig, så skulle han möjligen åka iväg och göra det, och må jättebra över den chansen att få älska dig på!

    Det låter i mina öron som att han möjligen har en något traditionell och gammeldags, romantisk och också STABIL syn på ert kärleksförhållande...

    Jag tror alltså att det EVENTUELLT går att dra så höga växlar i tolkandet av hans ord och handlingar, att det i princip är så att i hans värld är du The One, och han har tänkt att stadga sig med dig för livet. Naturligtvis får du dubbelkolla den tolkningen med andra saker han uttrycker också. Men det KAN vara så pass.

    Så han kan mycket väl vara ett fynd, OM det är det du vill ha.

    Alla är vi olika, och ibland är nyckeln till en lösning på en låsning vi upplever sinsemellan, att vi tolkar varandras sätt och ord som välvilligt och gott menat... istället för att direkt gå i eget försvar och leta kärlekslöshet i det uttryckta, till exempel Han Är En Sexistisk Egoistisk Knöl Och Det Är Därför, Nu Måste Jag Skynda Mig Att Skydda Mig Och Markera.

    Faktum är att jag kan inte veta hur han har menat. Eventuellt ÄR han en sexistisk egoistisk knöl, eller något annat negativt laddat, vilket väl var min allra första tanke.

    Men att vara en partner betyder ibland att ge varandra Benefit Of The Doubt, jag kommer inte på det svenska uttrycket för det, men att man går den extra milen med skavandes fötter, för att så äntligen kunna hitta det goda i den andras mockasiner. Det är då magin kan ske att man växer som människa OCH som par, genom att ens förståelse för alla olika facetter på kärleksdiamanten vidgas.

    Det finns inte en människa på Jorden som ser ALLA perspektiv. Vi står på bergstoppar och tittar från en massa olika synvinklar, och vi behöver varandra för att få en helare bild. Vi är beroende av att få varandras perspektiv på kärleken beskrivna för oss, för att själv kunna se dem.

    Såklart betyder inte det att man ska vara naiv, utan man kan gott spara sina ursprungliga tolkningar i en inre mapp någonstans. Har man huvudet på skaft och gott förtroende för sig själv, så uppdagas det nog vilken tolkning som är rätt. Om inte direkt, så efter ett tag. Människor som inte menar en väl, brukar vara ganska konsekvent dumma mot en, och det gäller att tro på det, till slut. En annan variant är ju när någon INTE är dum mot en eller menar det så, men att man ändå mår dåligt i umgänget. Då kan det väl vara att man inte passar ihop, och kan gå skilda vägar...

    Hursomhelst behöver du förhålla dig till det. Är han en knöl får du förhålla dig till hur du ska göra med det i ditt liv, och är det egentligen som han uttrycker kärlek på det sättet och vill ha ett sådant förhållande, så är det något du får förhålla dig till om du också vill ha det så. Vill du inte det och din kärleksvariant och det DU drömmer om är totalt annorlunda, så behöver även han förhålla sig till det, och risken är att ni är så pass olika i era önskemål då, att ni så småningom blir olyckliga tillsammans. Att ni då eventuellt för kärleks skull är villiga att anpassa er på era egna önskemåls och drömmars bekostnad behöver inte alls betyda lycka, i slutändan.

    Jo, nu känner jag att jag har gått lite väl djupt, och det får bli läst med en nypa salt.

    Iallafall finns det andra tolkningar än knölvarianten här, och för mig hade det inte nödvändigtvis varit en dealbreaker, utan en ganska mysig och kärleksfull vardag. Möjligtvis.

    Lycka till till er, att ni löser situationen!

Svar på tråden Du kan få göra en kopp te till mig