• Anonym (Anonym)

    Min morbror super ner sig

    Hej

    Är orolig för min morbror. Han har tydligen blivit alkolist. Inget vi vetat om tidigare. Dricker flera liter vin per dag. Har gått ute med sitt gevär på kvällarna (han var jägare) men polisen har beslagtagit vapnen nu. Åker ner till sin tjej och bankar på dörren och skriker tydligen, enligt min kusin.

    Jag är rädd . Både för hur det ska gå för honom. Men också för andra människor. Tänk om han kör påverkad ? Men jag vet inte om det är så. Jag vill inte tro det heller.

    Men vad gör man i denna situationen?

    När han är nykter är han vanlig igen och säger att han vill sluta dricka. Men sen är han likadan igen. När han dricker blir han helt annorlunda dessutom.

  • Svar på tråden Min morbror super ner sig
  • Anonym (Anonym)

    Hans levervärden är tydligen dåliga också. Det kan dom väl bli om man dricker så mycket. Det är bara så hemskt.

  • Anonym (Anonym)

    Hur är reglerna och lagarna om sånt här? Om man vet om det han gör, är msn skyldig att berätta för polisen då?

  • Anonym (Sara)

    Vad menar du att du ska berätta för polisen?

    Du kan alltid göra en orosanmälan hos socialtjänsten. Då kommer han bli kallad dit på ett möte för att diskutera hans problem med alkoholen. Soc kommer att upplysa vad de har att erbjuda för hjälp. Tyvärr är det frivilligt så han kan lika gärna strunta i att gå dit.

  • Anonym (.)

    Kör han bil alkoholpåverkad kan du ringa polisen, förhoppningsvis tar de honom då.

    Annars kan du inte göra speciellt mycket mer än att acceptera att det är hans eget val.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-13 11:56:10 följande:

    Vad menar du att du ska berätta för polisen?

    Du kan alltid göra en orosanmälan hos socialtjänsten. Då kommer han bli kallad dit på ett möte för att diskutera hans problem med alkoholen. Soc kommer att upplysa vad de har att erbjuda för hjälp. Tyvärr är det frivilligt så han kan lika gärna strunta i att gå dit.


    Aha, ja det skulle jag ju kunna göra. Tack för tipset.
    Anonym (.) skrev 2019-03-13 12:01:17 följande:

    Kör han bil alkoholpåverkad kan du ringa polisen, förhoppningsvis tar de honom då.

    Annars kan du inte göra speciellt mycket mer än att acceptera att det är hans eget val.


    Tycker det är lite synd att man inte kan bli tvingad att bli nykter om man förstör sig själv så.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-13 12:11:59 följande:
    Aha, ja det skulle jag ju kunna göra. Tack för tipset.

    Tycker det är lite synd att man inte kan bli tvingad att bli nykter om man förstör sig själv så.
    En alkoholist blir bara nykter om han själv vill det. Det är så beroendesjukdomar fungerar.

    Förstår att du tycker så, har själv varit där som anhörig, men fann sen ro i att man inte kan göra ett piss. 
Svar på tråden Min morbror super ner sig