• mcs1988

    Inställda umgängen

    Hej.

    Sonen ska vara hos sin pappa varannan helg enligt dom från tingsrätten men han ställer ofta in dessa umgängen och det är jag som får berätta för sonen 6 år. Tyvärr tror jag att sonen börjat acceptera att pappa är sån men jag är ändå orolig för hur sonens framtid och självkänsla blir av detta.

    Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Inställda umgängen
  • Anna60

    Tala om för sonen att pappa var tvungen att jobba. Säg aldrig att sonen blev bortvald av pappa. Det är DITT ansvar att skydda sonen. Tyvärr får du hålla pappan om ryggen, men det får du ta. Tids nog när lillkillen blir stor så kommer han begripa vad det handlar om - men då är han inte så skör. Så skyll på andra saker än att pappa hellre valde att vara barnledig än att umgås med sin son. Pappa måste tyvärr jobba - ni får ses en annan dag.

  • Anna60
    mcs1988 skrev 2019-03-13 15:24:47 följande:
    Ja det är det jag gjort. Jag har sagt att pappa är sjuk, jobbar eller är bortrest.
    Bra. Tyvärr kan du inte tvinga honom att umgås med sitt barn. Det enda du kan göra är att låta honom träffa killen när han känner att han vill. Men berätta inte för sonen innan. Risken finns att han blir besviken igen. Låt det komma som en överraskning.
  • mcs1988

    Tack!

    Ja det är det som jag tycker är svårt för jag brukar förbereda sonen för det mesta och ibland frågar han "Hur många dagar är det kvar tills jag ska till pappa?" Vad ska jag svara då? :( Tack för råd!

  • Wolfie13

    Vad ledsamt han uppskattar det lilla umgänget så lite :( vad är hans ursäkt? Har du förklarat hur barnet känner. Inte ok

  • mcs1988
    Wolfie13 skrev 2019-03-13 15:41:46 följande:

    Vad ledsamt han uppskattar det lilla umgänget så lite :( vad är hans ursäkt? Har du förklarat hur barnet känner. Inte ok


    När jag tar upp det så går han till försvarsposition.

    Ursäkterna har varit många, b la mcköp.

    Jag har inte riktigt varit i den positionen där jag sagt nej till att han inte får ställa in umgänget heller.

    Jag vill alltid finnas där för min son.
  • tjockobbe

    Som de andra säger - skydda ditt barn i första hand. 


    Sen ser du till att skriva upp alla umgängen. Blir de av så skriver du att han hämtade, eller att du lämnade. Blir de inte av så skriver du ner det, och varför om du får en anledning. 

    Det är för din skull vid eventuella problem i framtiden. 

  • Wolfie13
    mcs1988 skrev 2019-03-13 15:45:33 följande:

    När jag tar upp det så går han till försvarsposition.

    Ursäkterna har varit många, b la mcköp.

    Jag har inte riktigt varit i den positionen där jag sagt nej till att han inte får ställa in umgänget heller.

    Jag vill alltid finnas där för min son.


    Bra sonen har dig till fullo, extra viktigt när pappan sviker! Är pappan lite omogen? Svårt rodda föräldraskapet?
  • Wolfie13
    tjockobbe skrev 2019-03-13 15:52:48 följande:

    Som de andra säger - skydda ditt barn i första hand. 

    Sen ser du till att skriva upp alla umgängen. Blir de av så skriver du att han hämtade, eller att du lämnade. Blir de inte av så skriver du ner det, och varför om du får en anledning. 

    Det är för din skull vid eventuella problem i framtiden. 


    Bra tips!
  • mcs1988
    tjockobbe skrev 2019-03-13 15:52:48 följande:

    Som de andra säger - skydda ditt barn i första hand. 

    Sen ser du till att skriva upp alla umgängen. Blir de av så skriver du att han hämtade, eller att du lämnade. Blir de inte av så skriver du ner det, och varför om du får en anledning. 

    Det är för din skull vid eventuella problem i framtiden. 


    Tack! Ja jag gjorde det idag för årens träffar och han har träffat sonen tre gånger och ställt in fyra i år.

    Jag misstänker att det kommer bli en vända till i tingsrätten så småningom för just nu är han väldigt osamarbetsvillig och har alltid gjort det som passar han bäst för stunden.
  • mcs1988
    Wolfie13 skrev 2019-03-13 15:53:35 följande:

    Bra sonen har dig till fullo, extra viktigt när pappan sviker! Är pappan lite omogen? Svårt rodda föräldraskapet?


    Tack!

    Ja läs svaret ovan och sen har han väl aldrig tagit ett riktigt föräldraansvar. Han har lite svårt att se andras behov och intressen framför sina tyvärr.

    Men något som oroar mig också är att skolan reagerat på att sonen fått mycket bättre självförtroende nu än i höstas när sonen var hos pappan lite mer. Kan vara en tillfällighet iof...
  • mammalovis

    Jag har nog gått emot alla tidigare och ändå försökt vara så ärlig som möjligt mot min dotter när hon har frågat. Dottern har en pappa som sviker mer i perioder. Han har skyllt på att han måste jobba extra på helgen, men egentligen har det nog varit ett svepskäl att umgås mer intensivt med nya flickvänner. Han har också velat öka upp umgänget när det kommit en ny in i bilden för att skapa en snygg image. Tyvärr håller det inte så länge.

    Har han varit sjuk har hon fått veta det, har han valt att påstå sig jobba, så är det skälet jag angett när hon frågat. Det räcker med att hon behövt bli besviken över att han ställer in i sista stund. Jag har ingen lust att få skulden för det längre, för dottern vänder pappans tillkortakommanden mot mig och jag har fått lägga timmar på att trösta henne när hon ställt in sig och sett fram emot att åka. Så nu får pappan förklara för henne och ta en del av hennes tysthet och ledsenhet. Hon är 8,5 år. Blir hon ledsen först efteråt har jag skrivit ett mess och påtalat det, för han behöver veta vad hans görande har för konsekvenser. 

    I helgen försökte han ställa in halva umgänget med att han var vrålförkyld. Jaha, tyckte jag. Ja, jag är ensam med alla tre barnen hela helgen, tyckte jag. Då ändrade han sig och tog henne ändå. Sedan ifrågasatte han om jag skickat med badkläder. Nej, det räknar jag med att du har. Sur som sjuttan blev han och rivstartade iväg. Efter helgen berättade dottern att han ändå orkat till Jönköping och tittat på möbler till rummet hon väntat på i snart 8 år. Sin nya flickvän orkade han också presentera, så det var nog inte så farligt. De senaste två helgerna har han hört av sig att han blir lite sen (underförstått att han sovit hos flickvännen).

    Påskhelgen skulle vi byta då vi har tid att åka till barnens morföräldrar, men ta igen helgen kunde han inte förrän i maj. Antagligen är det flickvännen och hans fritidsintressen som ställer till det. P g a dem har han ställt in eller ändrat umgänget förr. Bio med flickvännen har varit viktigare än lördag till söndag-umgänge varannan helg också ...

  • sysop

    För de som inte vill annat än att vara med sina underbara småttingar känns det så konstigt att det här barnets pappa inte känner glädjen som detta innebär utan aktivt väljer bort barnet för andra aktiviteter.

    TS jag undrar lite:
    Hur ser umgänget ut enligt domen?
    Har ni gemensam vårdnad?
    Av vilken orsak tror du att det blir en sväng till i tingsrätten?

  • mcs1988
    sysop skrev 2019-04-10 23:10:04 följande:

    För de som inte vill annat än att vara med sina underbara småttingar känns det så konstigt att det här barnets pappa inte känner glädjen som detta innebär utan aktivt väljer bort barnet för andra aktiviteter.

    TS jag undrar lite:

    Hur ser umgänget ut enligt domen?

    Har ni gemensam vårdnad?

    Av vilken orsak tror du att det blir en sväng till i tingsrätten?


    Ja det kommer jag då aldrig förstå..

    Umgänget ska ske varannan helg enligt dom men han har ställt in denna helgen också så fem gånger i år

    Vi har gemensam vårdnad.

    Jag tror att något måste hända för vi kan inte leva så här efter sonens pappas humör och intresse, min psykolog vill göra en orosanmälan mot honom men jag är rädd, rädd för att relationen blir värre och han blir arg.
  • Wolfie13
    mcs1988 skrev 2019-04-11 06:50:47 följande:

    Ja det kommer jag då aldrig förstå..

    Umgänget ska ske varannan helg enligt dom men han har ställt in denna helgen också så fem gånger i år

    Vi har gemensam vårdnad.

    Jag tror att något måste hända för vi kan inte leva så här efter sonens pappas humör och intresse, min psykolog vill göra en orosanmälan mot honom men jag är rädd, rädd för att relationen blir värre och han blir arg.


    Så ledsamt att läsa bara... att man som förälder beter sig så här, vilken oro man väljer att skapa hos barnet..
  • sysop
    mcs1988 skrev 2019-04-11 06:50:47 följande:
    Ja det kommer jag då aldrig förstå..

    Umgänget ska ske varannan helg enligt dom men han har ställt in denna helgen också så fem gånger i år

    Vi har gemensam vårdnad.

    Jag tror att något måste hända för vi kan inte leva så här efter sonens pappas humör och intresse, min psykolog vill göra en orosanmälan mot honom men jag är rädd, rädd för att relationen blir värre och han blir arg.
    Hej TS tack för dina svar, utifrån min erfarenhet och kunskap avråder jag dig starkt från att vända dig till socialtjänsten och då främst av skälen att man vet aldrig vad som händer när man gör en orosanmälan gällande ett barn (det går nämligen inte att orosanmäla en vuxen)

    Då du har boendet i dag och därmed det större ansvaret så kan en sådan anmälan om den tar fel vägar drabba er på ett sätt som du inte kan föreställa dig ens i din vildaste fantasi. Det är tingsrätten som har beslutat angående umgänget och socialtjänsten har att rätta in sig i ledet.

    Möjligtvis skulle någon föräldrakurs via familjerätten kunna göra så att din sons pappa får upp ögonen för vilken underbar kille han har och vad han riskerar att gå miste om då barn bara är små en gång i livet och missar man det så går det inte att få tillbaka däremot går det alltid att köpa en ny motorcykel vid ett senare tillfälle så det handlar om att prioritera rätt.
Svar på tråden Inställda umgängen