• CinnamonGirl

    Utdelningsförslag dödsbo - fodringsägare

    Dödsboet efter min mamma har fått ett krav på sig. Det har framkommit att hon hade en skuld på cirka 90.000 kr, och hon efterlämnade dryga 26.000 kr.

    Nu vill långivaren naturligtvis ha in dessa. Jag är ensam dödsbodelägare och nu vill de att jag lämnar ett utdelningsförslag. Hur ser ett sådant ut? Räcker det att jag tar upp vilka ekonomiska tillgångar hon hade och de utgifter jag haft? Begravning, bouppteckning, gravsten, adressändring, skatt...?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Utdelningsförslag dödsbo - fodringsägare
  • CinnamonGirl
    XEmmabus skrev 2019-03-13 18:21:10 följande:
    När var bouppteckningen klar?
    Den registrerades i oktober.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • XEmmabus

    Har du i bouppteckningen inte med utgifter för begravning, gravsten, minnesstund osv?

    Menar du att det blev 26 000 kr över att detta var betalt?

    Är fordran som nu nämns med i bouppteckningen?

  • CinnamonGirl
    XEmmabus skrev 2019-03-13 18:23:57 följande:
    Har du i bouppteckningen inte med utgifter för begravning, gravsten, minnesstund osv?
    Menar du att det blev 26 000 kr över att detta var betalt?
    Är fordran som nu nämns med i bouppteckningen?
    Jo, allt det är med. Denna fodran är inte med. Jättejobbigt.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • erikaABC

    Har ni sålt någon bostad ?
    Om en jurist hjälpte er med bouppteckningen så tycker jag att ni ska fråga denne.

  • CinnamonGirl

    Hon och hennes sambo hade ett lån 50-50, och han var bouppgivare och borde ha tagit med lånet. Blev glad att det blev en liten slant över, men nu tar de ju allt... :-S


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl
    erikaABC skrev 2019-03-13 18:27:23 följande:
    Har ni sålt någon bostad ?
    Om en jurist hjälpte er med bouppteckningen så tycker jag att ni ska fråga denne.
    Nej, de hade bara en hyresrätt. Jag fixade bouppteckningen med hjälp av begravningsbyrå på mammas hemort, har haft möte med jurist på min hemort som kollat upp läget - skulden ska in och bouppteckningen ska kompletteras med denna skuld.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • XEmmabus

    Så om jag förstår dig rätt har du fått 26 000 kr i arv efter din mor?

    Du är endast skyldig att betala tillbaka så mycket du själv fått. Man ärver inte skulder.

    Har du haft andra utlägg efter din mors död som inte är upptagna i bouppteckningen?

  • CinnamonGirl
    XEmmabus skrev 2019-03-13 18:34:18 följande:
    Så om jag förstår dig rätt har du fått 26 000 kr i arv efter din mor?
    Du är endast skyldig att betala tillbaka så mycket du själv fått. Man ärver inte skulder.
    Har du haft andra utlägg efter din mors död som inte är upptagna i bouppteckningen?
    Jag vet att jag inte ärver skulden (tack och lov!). Jag har haft lite småutlägg - adressändring och kvarskatt.

    Jag bara undrar om det räcker att ta med alla tillgångar och utgifter och skicka in till denna bank. "Det här är vad som finns." typ.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • erikaABC
    CinnamonGirl skrev 2019-03-13 18:28:33 följande:

    Hon och hennes sambo hade ett lån 50-50, och han var bouppgivare och borde ha tagit med lånet. Blev glad att det blev en liten slant över, men nu tar de ju allt... :-S


    Ska inte sambon betala lånet om han står med på det och det är han som fortfarande lever?
  • XEmmabus

    Om fordingsägaren är en bank har de redan bouppteckningen. Men du kan göra en uppställning.

    Boets behållning vid arvsskifte: 26 000 kr

    Utgifter efter arvsskifte: Kvarskatt xxx kr

    -"- Adressänd xxx kr

  • CinnamonGirl
    erikaABC skrev 2019-03-13 18:42:19 följande:
    Ska inte sambon betala lånet om han står med på det och det är han som fortfarande lever?
    Han betalar på sin halva, jag får betala det jag har kvar på hennes halva och sedan går resten av hennes halva över på honom.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl
    XEmmabus skrev 2019-03-13 18:44:04 följande:
    Om fordingsägaren är en bank har de redan bouppteckningen. Men du kan göra en uppställning.

    Boets behållning vid arvsskifte: 26 000 kr
    Utgifter efter arvsskifte: Kvarskatt xxx kr
    -"- Adressänd xxx kr
    Jo, det är ju så de fick reda på att det finns tillgångar i dödsboet.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Castrup
    CinnamonGirl skrev 2019-03-13 19:14:44 följande:
    Han betalar på sin halva, jag får betala det jag har kvar på hennes halva och sedan går resten av hennes halva över på honom.
    Varför har de tagit lånet? Kan det vara så att det finns något av värde som de köpt tillsammans och som sambon behållit, men varken tagit upp inventarien eller skulden.

    Jag skulle bli misstänksam mot sambon. Finns det fler saker som har glömts i bouppteckningen? Pengarna i kakburken? Om man glömmer att uppge en skuld, så är det nog lätt hänt att man "glömt" en tillgång också.
  • Str8fwd

    Varför har man tagit lånet?

    Är det köpt något och båda betalat så borde din mamma också varit ägare av den saken.

    Beroende av värdet på det köpta så börja i så fall med att han ska betala allt. Det är trots allt han som är enda levande låntagare.

    Vill han inte betala då kan man begära avyttring av föremålet enligt samäganderättslagen...något som han säkerligen inte vill, egentligen inte du heller för ni kommer få ut lite pengar för det.

    Läs villkoren på lånet för där står spelreglerna, inte säkert att banken gör rätt som kräver dig.

    Låter konstigt att det här inte dyker upp förrän ett halvår efteråt....Är det sambon som inte vill betala längre och därför provar banken med dig?

  • felix le chat
    CinnamonGirl skrev 2019-03-13 18:28:33 följande:

    Hon och hennes sambo hade ett lån 50-50, och han var bouppgivare och borde ha tagit med lånet. Blev glad att det blev en liten slant över, men nu tar de ju allt... :-S


    Har du fått se lånehandling eller skuldebrev ?
    Varför kan inte han ta över lånet i sin helhet ?  så hade ju blivit fallet om bodelningen gått igenom utan att skulden reglerats
Svar på tråden Utdelningsförslag dödsbo - fodringsägare