• JohannaSaGo

    Normalt att barn tycker man jobbar för mycket?

    Hej! Jag har alltid haft lite dåligt samvete för att jag "måste" jobba. 


    Sonen är nu 2.5 år och jag började jobba när han var 1år. Pappan är arbetslös hemma. 

    Han har alltid varit väldigt mammig. Men han blir inte ledsen längre när jag går till jobbet =) Det är bara det att han ofta kommenterar om dagarna till mig och andra 

    "Mamma jobbar hela tiden" "mamma jobbar hela dagen"


    Och inatt pratade han dessutom i sömnen och liksom letade efter mig i sängen medans han sa "mamma inte jobba"

    Jag jobbar bara 75% och när jag är ledig tar jag verkligen till vara på tiden med honom. Leker med honom, hittar på saker. :P så tror inte det handlar om att jag är frånvarande hemma, nej nej. 

    Men mitt dåliga samvete att han börjat prata så mycket tär på mitt hjärta :P


     


    Brukar alla barn uppfatta det på detta vis om ena föräldern jobbar? att denne är på jobbet hela tiden :P 


    När det är helg kan sonen liksom inleda dagen med "mamma jobba idag?"

  • Svar på tråden Normalt att barn tycker man jobbar för mycket?
  • Anonym (Mamma)

    Han jämför väl med pappa som är hemma kanske? Mina barn har aldrig sagt så, men deras pappa jobbar ju också så det är väl normalt för dem, att föräldrar jobbar.

  • Anonym (ooo)

    Han är ju väldigt liten, kan väl knappast förstå när du ska jobba. Det skapar kanske en oro att han inte vet på mrogonen om du ska iväg eller inte.
    Kan ni ha en almanacka som han kan se på, ni kan peka och lära honom veckodagarna. Rita en bild av dig på de dagar du ska jobba och säg "idag ska mamma jobba" . Jag vet inte om han är för liten för det här men ni kan testa. 

  • JohannaSaGo
    Anonym (ooo) skrev 2019-03-13 20:30:33 följande:

    Han är ju väldigt liten, kan väl knappast förstå när du ska jobba. Det skapar kanske en oro att han inte vet på mrogonen om du ska iväg eller inte.
    Kan ni ha en almanacka som han kan se på, ni kan peka och lära honom veckodagarna. Rita en bild av dig på de dagar du ska jobba och säg "idag ska mamma jobba" . Jag vet inte om han är för liten för det här men ni kan testa. 


    Oj vilket bra svar, måste kanske bero på detta, jag jobbar ju olika dagar olika tider på dygnet. Har aldrig ett fast schema. Helger och vardagar. 


    Så det måste kanske vara som du säger. När vi vaknar vet han ju inte om jag denna dag ska vara hemma eller inte. Kan ju testa ett enklare veckoschema och se =) 

  • JohannaSaGo
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-13 20:09:16 följande:

    Han jämför väl med pappa som är hemma kanske? Mina barn har aldrig sagt så, men deras pappa jobbar ju också så det är väl normalt för dem, att föräldrar jobbar.


    Ja så kan det nog vara =) Blir bara rädd att i hans verkligen att han faktiskt tycker jag "jobbar hela tiden" med mina 75% .. och ska växa upp och tänka att mamma jobbade hela tiden :P men så är det ju inte.. 
  • Meriall

    Bra idé med schema. Kanske kan han få följa med och se hur du har det på jobbet någon dag också så blir det mindre abstrakt?

Svar på tråden Normalt att barn tycker man jobbar för mycket?