• Äldre 13 Mar 20:45
    701 visningar
    15 svar
    15
    701

    Var sover era barn när de inte sover i säng eller vagn?

    Jag har en 6-månaders som sen han föddes har sovit i vardagsrummet på dagtid, där är alltid jag eller sambon, och om inte så har vi en babyvakt. Han har sovit i sitt babynest i soffan och det har funkat bra. Nu har han dock börjat rulla och det är inte längre säkert att ligga i soffan. Vagnen kan han inte sova i stillastående, och vi vill helst bara att han sover i sovrummet (där vi sover alla tre) endast på natten. Hade vi haft lite mer utrymme så hade kanske en sån där myspöl varit en grej, men vi bor ganska trångt.
    Så var kan han sova? 

  • Svar på tråden Var sover era barn när de inte sover i säng eller vagn?
  • Äldre 13 Mar 20:57
    #2

    Det är ju en smart idé! På så sätt blir det ju lite som en myspöl men den går att plocka ihop.

  • Äldre 13 Mar 21:10
    #4
    Anonym (Karro) skrev 2019-03-13 21:05:46 följande:

    Min 5 månaders sover i nestet fast på golvet, han lärde sig åla så tidigt så hade inget val,


    Det är ju också ett alternativ! Men hur gör du för att det inte ska vara för hårt?
  • Äldre 13 Mar 22:03
    #6
    lövet2 skrev 2019-03-13 21:19:02 följande:

    Alla mina barn har sovit på golvet under dagtid. Ett ihopvikt gammalt täcke med en babyfilt på. Enkelt att lägga ut var som helst och ingen fallrisk.


    Det låter hemskt på ett sätt, men det är ju det absolut säkraste. Ska testa att natta honom på golvet nästa gång! :)
  • Äldre 14 Mar 22:06
    #9
    syntharen skrev 2019-03-14 02:54:53 följande:

    Jag undrar varför ni vill att han ska sova i sovrummet endast på natten.


    Vi vill hålla isär tupplurar och nattsömn. I sovrummet sover vi när det är mörkt och vi ska sova många timmar. Glad
    Det också min och sambons enda möjlighet att få sovrummet för oss själva en liten stund.
  • Äldre 14 Mar 22:09
    #10
    lövet2 skrev 2019-03-13 22:16:20 följande:
    Jag förstår inte vad som skulle vara hemskt. Ungarna mår jättebra av att sova där. Då är det lite liv och rörelse omkring dem, och det trivs spädbarn med. De sover bättre och känner sig tryggare.

    Jag menar absolut inget negativt mot dig eller hur du gör. Jag tycker också det är en bra idé. Jag tyckte bara det lät lite hemskt eftersom jag själv sovit på golvet några gånger, och det var inte så trevligt. Men jag hade heller inte turen att få sova mjukt och varmt, så det är ju viss skillnad, haha. 


    Jag ska testa att natta honom på golvet nästa gång! Glad

  • Äldre 15 Mar 14:21
    #12
    legomum skrev 2019-03-15 10:55:56 följande:

    Jag lade grabbarna i hörnet av hörnsoffan. Sedan drog jag in vardagsrumsbordet in i hörnet så de inte skulle kunna ramla ner. Hörn och kanter skyddade jag med en amningskudde och några kuddar.

    Kommer inte ihåg om vi hade kvar ena spjälsängen i vardagsrummet vid den tiden. Men de låg tätt, tätt i den och sov också.

    När mina var 6 månader så var det april så jag var ute hela dagarna så min sofflösning var mest första sovvilan och sista sovvilan för dagen.


    Jag har också börjat ha honom i soffhörnet och lägga kuddar som barrikad. Det funkar bra men jag vågar inte riktigt lämna rummet, inte längre stunder iaf.

    Vad lyxigt med flera tupplurar på en dag! Sen min son var 3 månader så sover han en eller INGEN gång på dagen. Från att vi går upp till att vi nattar honom på kvällen går det 12-14 timmar. Och då sover han en gång, i perioder inget alls, men nu brukar han sova 30-60 min en gång. I ovanliga fall sover han lite längre, men det är som mest en gång i veckan.
  • Äldre 15 Mar 15:35
    #14

    Oj! Hur länge sov de per gång? När gick ni upp och när sov de för natten? Och hur mycket vaknade de på natten?
    Min son sover ca 12 timmar på natten, antingen i ett svep eller med ett uppvak och mat någonstans i mitten. Annars vaknar han bara till och vill ha nappen. Det är ju säkerligen pga den långa och bra nattsömnen som han behöver sova mindre på dagen. Men från början var det som du sa, han sov i princip dygnet runt. Och så över en natt, i utvecklingssteg 3, så slutade han sova på dagen. Det var en ganska stor omställning för oss föräldrar. Helt plötsligt fick vi inget gjort alls på dagen. Någon av oss fick vara med honom precis hela dagen. Nu så är vi ju vana, och vi föredrar ändå att vi har så god nattsömn. Glad

Svar på tråden Var sover era barn när de inte sover i säng eller vagn?