• Tini90

    Lån och banken

    Om jag har många krediter som jag håller på och betar av och kommer om ett år få ett jobb med bra lön på. Kan jag då få ett bolån om jag och sambon har flera hundra tusen att peta in i kontantinsats?

    Alltså vad kollar banken på förutom min lön?

    Måste jag ha en bra deklarerad inkomst eller räcker det med att jag kan styrka att jag har ett jobb med bra lön med tex intyg från chefen?

  • Svar på tråden Lån och banken
  • Anonym (qwerty)

    De kollar såklart din betalningsförmåga och kreditvärdighet.
    I det ingår för de flesta banker att man har en säker inkomst (dvs fast anställning), i en säker bransch. Inkomsten ska vara tillräckligt hög för att du ska kunna klara av att leva på den, även om räntan höjs med X antal procent. Har du barn måste du ha mer att leva på, så de kollar även det.
    De kollar även, som du är inne på, vilka andra lån du har och hur mycket de kostar i månaden för dig. Har du flera olika lån påverkar det negativt för dig.

    De kollar även hur många krditkort du har, har du många kreditkort med hög kreditlimit så får du låna mindre oavsett om du använder dem eller inte.
    Och de kollar även hur många kreditupplysningar som tagits på dig.
    En del vill också att du har bra koll på din ekonomi och en bra och realistisk amorteringsplan. Och en del kollar också upp hur ditt boende sett ut historiskt. Har du flyttat många gånger på kort tid kommer det påverka negativt.

    De kollar helt enkelt upp hur skötsam du är och om det finns något riskbeteende hos dig någonstans.

Svar på tråden Lån och banken