• ALLIEVERDO

    Hjälp med avbrutna hårtoppar

    Hej, för ca 1månad sedan upptäckte jag att mitt hår har börjat gå av. Har aldrig varit med om det förut. Tappa myckrt hår kan jag göra i omgångar men detta är nytt. Det står några cm långa hårstrån rakt upp i håret o h ja även luggen har blivit halvt kort.

    Jag är sjukskriven med utmattning och under denna resa har my ket konstiga saker hänt med ens kropp och själ m fysiskt och psykiskt. Så förvånar mig inte om detta hör till det.

    Men nu behöver jag fixa detta på nåt vis.. Tips råd.

  • Svar på tråden Hjälp med avbrutna hårtoppar
  • EmberEyes

    Din hårkvalitet kan förändras bl. a. av vilka näringsämnen din kropp har tillgängligt för att "göda" det, och ditt mående.

    Gå gärna till VC och be att få kontrollera om du har lågt eller brist på någonting, det är vanligt med lågt D-vit t. ex. Passa på och fråga om det är OK att äta lite olika tillskott, en multivitamineral, en omega3-6-9, berocca, extra D-vitamin och extra järn är vanlig att kunna ta utöver den vanliga kosten. Det är oftast inga problem att "självmedicinera" denna typ av tillskott, men det kan vara bra att ta den extra kollen.

    Om du lider av utmattningssyndrom så kan det göra under för både måendet och allmänhälsan att ta en långpromenad varje dag. Det finns studier som visar på att du kan minska stress och öka välmåendet genom att gosa med hundar och katter, så om du inte är allergisk (och inte redan har) så kanske du kan hitta någon att "låna hund av" och kombinera långpromenad och hundgos?

    (Att ha schemalagt att "varje dag kl 12 ska jag ut med Fido en timme" kan göra det lättare att ge sig ut än "jag vet att jag behöver ut och gå varje dag, men det regnar och jag pallar inte". Men det är helt upp till dig att avgöra om du tål den pressen/tvånget i dagsläget. Och om du är sjukskriven kanske du kan tjäna en liten peng på det hela också. )

    I övrigt så kan du försöka skydda håret mot slitage genom att ha det flätat och sova med nattmössa t. ex. Det finns massor av andra tips om du googlar/youtub-söker på "protective style".

Svar på tråden Hjälp med avbrutna hårtoppar