• Anonym (Gästf­ri)
    Äldre 14 Mar 08:46
    4665 visningar
    35 svar
    35
    4665

    Vilken mjölkfri mjölk och grädde är godast/bäst?

    Jag jag bjuda några gäster varav en är mjölkproteinallergiker. Jag vill göra något som alla kan äta. Det är gofika som gäller, alltså tårta och kakor eller liknande. Jag antar att mjölkallergikern är van vid havremjölk och annat men för de andra gästerna kan det smaka illa. Jag har testat mjölkfri glass och den hade en väldigt syntetisk smak och havremjölk smakar ju väldigt tydligt av havre.

    Så min fråga riktar sig till er som kan äta grädde och mjölk och därför har något att jämföra med. Vilket ersättningsprodukt är minst äcklig/neutral/godast? Om jag till exempel ska göra vaniljkräm vill jag att den ska smaka just vaniljkräm.

  • Svar på tråden Vilken mjölkfri mjölk och grädde är godast/bäst?
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 08:52
    #1

    Det finns en nötallergiker i sällskapet också så hasselnötsmjölk funkar inte. Hon tål dock mandlar och cashewnötter.

  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 10:12
    #5
    Kerubmamman skrev 2019-03-14 10:06:03 följande:

    Försök att hitta recept som inte innehåller mjölk, eller väldigt lite så att smaken inte påverkas så mycket. Det är individuellt vilka ersättningsprodukter som ?går hem? hos de som inte är vana.


    Jag har försökt, men det är inte lätt. Jag har hittat ett recept på mjölkfri mousse gjord bara på ägg, men jag hade velat göra något med vaniljkräm också eftersom det blev lite "äggigt". Kanske bäst att använda Ekströms kokmarsan då och mandelmjölk? Eller är rismjölk mer neutral? Fast det finns ju arsenik i det och det känns ju sådär.
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 10:13
    #6
    cosinus skrev 2019-03-14 10:11:25 följande:

    Grädde säger jag absolut soja, den är riktigt dräglig.

    Mjölk beror lite på vad du ska göra. Ska du ha det i bak av typen bullar/semlor o s v så är havremjölken magiskt bra. Blir godare än på vanlig mjölk.

    Men till typ vaniljkräm hade jag nog gått på soja, generellt så är det bara soja som min mjölkallergiker tycker duger i några sammanhang. Han fick börja äta mjölkfritt sent och havre/ris/kokos-produkter tycker han smakar vedervärdigt.


    Där ser man! Jag trodde att sojaprodukter var minst smakneutrala.
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 11:08
    #12
    Fjäril kär skrev 2019-03-14 10:17:18 följande:

    Måste du göra så avancerat då?

    Vanlig kladdkaka funkar ju tex. Servera med lite fina jordgubbar.


    Visst, men ska jag bjuda på kladdkaka varje gång? Det blir ju minst fyra tillfällen innan sommaren, och det finns inte så fina jordgubbar såhär års.
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 11:10
    #13
    Gryntroll skrev 2019-03-14 10:51:39 följande:
    Precis, många gånger lättare än att ha ersättningsorodukter. Men annars kanske rulltårta med chockladrkräm/fyllning (kakaon tar över smaken från växtbaserat gräddalternativ).
    Rulltårta tänker jag göra. Anslaget till rulltårta innehåller varken mjölk eller smör och man kan använda mjölkfritt margarin till smörkrämen.
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 11:11
    #14
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-03-14 10:56:08 följande:
    Kokmarsan fungerar bra med de flesta växtmjölk, själv använder jag mest havre eller soja. Men ärligt talat så blir det sådär i smaken (men tycker att det blir sådär med mjölk också).

    Vispar Alpro soja använder jag som grädde och de brukar bli godkänt av de flesta.

    Jag fyllde själv år igår och min födelsedagstårta bestod av, mjölkfri tårtbotten, passionsfrukscurd (gjord med mjölkfritt margarn), jordgubbsmousse (gjord på vispbar Alpro soja), sojagrädde och chokladdekorationer (gjord med mörk choklad).

    Just curd passar bra som fyllning till tårtor och kakor.
    Tack för tipset om curd! Jag har en del bär i frysen, men visste inte att det gick att göra på mjölkfritt margarin.
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 13:27
    #18
    Anonym (Erika) skrev 2019-03-14 11:28:58 följande:

    Som allergisk så rekommenderar jag att göra bakverk och sånt väldigt neutralt. Du måste inte fastna i grädd/sås- träsket. Tänk åt andra hållet istället. Finns många bakverk som är i princip helt vegansk som är makalöst gott, rawfoodbollar är to die for.

    Jag är en person som annars gillar gräddiga pastasåser osv men föredrar helst vanliga muffins, kladdkakor och rulltårtor vid lyxigare fika.

    Diverse gräddersättningar i mat funkar jättebra eftersom man kryddar och saltar men neutralt i vispad variant smakar det hästballe alla kategorier..


    Rawfood funkar tyvärr inte för nötallergikern såvida man inte lyckas hitta ett recept utan nötter och dadlar (som många andra nötallergiker är hon också allergisk mot stenfrukter mm).
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 08:18
    #21
    Pmfl skrev 2019-03-14 13:58:57 följande:

    Olika människor har ju verkligen olika smakpreferenser, så det är svårt att ge råd När mitt barn visade sig vara mjölkproteinallergiker (för fyra år sedan) letade vi med ljus och lykta efter ersättningsprodukter som vi kunde stå ut med. Mest svårcharmad var det sjuåriga storasyskonet. Soyaprodukter har jag generellt (fortfarande) svårt för, framförallt i matlagning. Havresmaken neutraliseras väldigt bra av en skvätt citron.

    För oss har det landat i att Garant har den absolut bästa havredrycken (finns på Willys och Hemköp). Den går utmärkt att använda vid bakning och matlagning och skär sig inte i kaffet (kan dock sjunka något efter en stund). Många av vispgräddevarianterna är alldeles för söta enligt mig, både de på havre och soya. Gillar vispgrädden från Planti men den är ganska udda och fast i konsistensen. Vill en ha vispad grädde är Aito överlägset bäst, den blir verkligen fluffig!

    Har ibland använt pistagedryck till bakning, funkar också riktigt bra (brukar tålas av de som kan äta cashew). I mycket går det ju att byta ut rakt av från komjölk till annat, men en del saker kräver andra mängder om vätskan inte är komjölk. Har för mig att t.ex. chokladmousse är så. När jag bakar använder jag ofta recept från ICA, de brukar längst ner tipsa om hur recepten kan justeras med ersättningsprodukter, så behöver en inte fundera!


    Bara en undran. Om du inte är mjölkproteinallergiker, varför har du inte mjölk i kaffet?
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 08:22
    #22

    Jag har inte tänkt att servera grädde som det är utan blanda det i muosser eller ha mjölkersättning i vaniljkräm. Om jag har nån typ av bas kan jag smaksätta med naturliga smaker eller smakessenser.

  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 11:28
    #24
    Anonym (Multiallergi) skrev 2019-03-15 10:54:34 följande:
    Hos oss kan vi inte ha några mjölk eller äggprodukter i hemmet pga risk för kontaminering, kanske är det därför?

    Vi använder mycket risdryck då ett av barnet inte tål vare sig mjölk, soja, havre eller mandel. Ja, det finns arsenik i det men om vi inte använder det dagligen funkar det. Tycker själv att smaken är mer neutral än havre och sojavarianterna.

    Det finns en färdig sprayflaska med risgrädde och även sojagrädde. Det är bättre än att försöka få till en egen visp. Sorbet funkar ju bra, kolla innehållet bara så det inte innehåller mjölk, vissa gör det. 

    Sedan vill jag skicka världens tack till dig som visar hänsyn och omtanke till allergikern. Sånt är vi inte bortskämda med.
    Det blir ju lite av en chans att vara kreativ tänker jag. Det finns ju lösningar och så långt det går vill jag undvika specialmat - alltså att alla får samma men allergikern får nåt annat.
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 13:47
    #29
    Fågel Flax skrev 2019-03-15 12:23:00 följande:

    .... och jag har sett på youtube att det går att göra typ chokladfondant enkelt, att ha som fyllning i pajskal eller använda på andra sätt:

    200 gram mjölkfri choklad, smält

    200 ml kokosgrädde ELLER 200 g silken tofu, blandas i.

    Får vara i kylen ett tag. Kan pudra kakao över, eller annan valfri topping.

    Har inte testat denna, men låter gott.


    Låter jättegott! Gillar både kokos och choklad
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 13:48
    #30

    Kan man göra en tårta med smörkrämsfyllning (där man bytt ut smöret mot mjölkfritt margarin) eller blir det för mastigt? Jag tänker på exempelvis chokladrulltårtsanslag och hallonsmörkräm.

  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 08:11
    #33
    Fågel Flax skrev 2019-03-15 12:09:53 följande:

    När det gäller bakning tycker jag att Oatly Deluxe havremjölk är bäst, för den är krämigast.

    När det gäller vispbar grädde så föredrar jag Alpro, och då vispar man den med några få droppar pressad citronsaft i. Citronen gör dels att grädden får en fräsch smak, men framförallt så blir den bättre vispad och på kortare tid. Annars har den ibland en tendens att vara mjuk.

    När det gäller vaniljsås så är Oatlys färdiga väldigt god. Det kan du ha till äppelpaj, blanda till fyllning, eller till en fruktsallad, till exempel.

    Det finns vissa märken smördeg i frysen som är mjölkfria. Går att göra med syltfyllning, eller vilken fyllning som helst.

    Sockerkaka och rulltårta finns det bra varianter på recept. I den rödrutiga boken Sju Sorters Kakor finns en sockerkaka som funkar bra som tårtbotten, som har pressad apelsin som bindemedel. Även kladdkaka, och i princip det mesta av vanliga recept går att göra om.

    Har inte varit vegan alltid, och har gäster som inte är det, de märker inte någon skillnad i smak, på det mesta. Alltifrån friterade munkar till snoddas går att göra.

    Äggersättning kan vara 1 msk sojamjöl plus lite havregrädde per ägg i receptet. Funkar då bäst om det är max två ägg i originalreceptet.

    Eller i kladdkakerecept fungerar kikärtsspad, men det blir då en liten bismak av det. Recept finns isåfall på sajten Jävligt Gott. Samma med maräng, det går att göra på kikärtsspad.

    En del använder Chiaägg, alltså chiafrön som lagts i blöt och blivit som gelé. I bakning har jag inte provat det, men det funkar jättebra som bindemedel i biffar och dylikt. Vissa gör Chiayoghurt i höga glas och varvar med kaksmul och sylt etc.

    I en del recept är det naturligt äggfritt, och kanske äpplemos eller banan i istället.

    Vanliga chokladbollar typ Delicato kan man göra, eller köpa Delicato i affären. Små mördegskakor gör man lätt och snabbt också.

    Annars är det inte fel med en gofika-buffé, där det finns olika att ta av, och då behöver du inte checka av alla rutor med alla bakverken, det är kanske lättare. Och frukt till det.

    Beroende på var du bor kan kanske annars ett bageri hjälpa till!

    Finns massor! Lycka till!


    Tack för tipsen! Ägg behöver jag inte byta ut. Personen är bara allergisk mot mjölkprotein.

    Kan man göra Oatlys färdiga vaniljsås tjockare så att det blir vaniljkräm? Får testa den. Jag har testat mjölkfri mjölkchoklad gjord på havre och den smakar bara havre och socker (synd på de 89 kronorna!) och Oatlys havremjölk smakar ju också bara havre - inte konstigt såklart.
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 08:13
    #34
    Fågel Flax skrev 2019-03-15 12:12:55 följande:

    P.S Angående glass så gillar jag Ben & Jerrys. Eller hemmagjord kan också bli väldigt bra. Tofuline tycker jag inte om, eftersom den smakar som du säger syntetiskt. Vill du servera sorbet så är Sias mangosorbet vegansk, och god.


    Sorbet är ju ett jättebra tips! Tyvärr har jag ingen glassmaskin, annars hade jag enkelt vetat vad den innehöll, så tack för tipset om Siaglass. Man kan ju göra glass av frusna bananer också. Det kan jag göra själv.
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 08:14
    #35
    Hejhoppsan skrev 2019-03-15 18:02:16 följande:
    Absolut, det blir ju samma sak som rulltårta men i en annan form. Och det låter väldigt gott!
    Fast det blir ju som att äta 3-4 stora bitar rulltårta...  Kanske går det att göra marängsmörkräm på mjölkfritt margarin? Då blir det ju lite mindre "fettig" konsistens.
Svar på tråden Vilken mjölkfri mjölk och grädde är godast/bäst?