• Anonym (oj)

    kan socialen se han stängt konton???

    Hej!


    Vi ska skiljas, jag har inget arbete och har levt på min man.
    Nu ska jag söka försörjningsstöd och alla vet att socialen kräver man redovisar o lever upp sina tillgångar, han fick fullständig panik och tog ut pengar från sina konton och har avslutat dessa, så jag inte får hälften vid bouppdelning. Jag har inte pengar för en jurist och bråka om min rätt.
    Kan socialen se att det funnits pengar och nyligen avslutade konton?
    För jag behöver verkligen pengar för att försörja mig själv!

  • Svar på tråden kan socialen se han stängt konton???
  • Anonym (Elin)
    legomum skrev 2019-03-15 08:39:00 följande:

    Eftersom du vet om att ni ska skiljas och en framtid ensam utan inkomst så är det dags att skaffa en.

    Har du ingen utbildning så är det en god ide att titta på lämpliga kurser, har du en utbildning så sök arbete.

    Du kan ju inte förvänta dig att han ska betala för dig när ni skiljt er. Livet förändras och du är inte hans ansvar efter ni skiljt er.

    Visst är du säkert berättigad att få stöd/hjälp av din make men inte i all evighet. Borde ju finnas någon form utav tidsrymd, någon månad eller så men inte längre.

    Ditt bekväma liv som hemmafru är över, dags att inse det.


    Jag tror att hon är väl medveten om det. Det är knappast som att hon får ekonomiskt stöd av socialen utan att vara arbetssökande ändå. 
  • Anonym (Elin)
    legomum skrev 2019-03-15 08:39:00 följande:

    Eftersom du vet om att ni ska skiljas och en framtid ensam utan inkomst så är det dags att skaffa en.

    Har du ingen utbildning så är det en god ide att titta på lämpliga kurser, har du en utbildning så sök arbete.

    Du kan ju inte förvänta dig att han ska betala för dig när ni skiljt er. Livet förändras och du är inte hans ansvar efter ni skiljt er.

    Visst är du säkert berättigad att få stöd/hjälp av din make men inte i all evighet. Borde ju finnas någon form utav tidsrymd, någon månad eller så men inte längre.

    Ditt bekväma liv som hemmafru är över, dags att inse det.


    Jag tror att hon är väl medveten om det. Det är knappast så att hon får ekonomiskt stöd av socialen utan att vara arbetssökande. 
  • Kjell2
    Anonym (Pepp) skrev 2019-03-15 10:49:41 följande:

    Han kan ju påstå att han inte har dem längre. Att han skänkt bort dem typ.


    Tveksamt om tingsrätten skulle köpa det.
  • Anonym (skilsmässa)
    Anonym (Pepp) skrev 2019-03-15 10:49:41 följande:
    Han kan ju påstå att han inte har dem längre. Att han skänkt bort dem typ.
    Allt man skänker bort inom 3 år före skilsmässan räknas med i skilsmässan. 

    Detta pga att man inte ska kunna göra just så för att snuva den andra parten på sina rättmätiga tillgångar.
  • legomum
    Anonym (Elin) skrev 2019-03-15 13:03:50 följande:
    Jag tror att hon är väl medveten om det. Det är knappast så att hon får ekonomiskt stöd av socialen utan att vara arbetssökande. 
    Mycket möjligt att så är fallet. Tolkar dock vad som skrivits i tråden annorlunda att blivande exmaken ska försörja henne efter de separerat.
  • sextiotalist
    Anonym (Pepp) skrev 2019-03-15 09:16:28 följande:
    Varför skulle han vilja försörja henne nu när de skilt sig? Sant att om de inte har ÄF så får TS pengar från boende och andra fasta tillgångar.
    Såklart han inte vill, men lagen säger att han är försörjningsskyldig även under betänketiden.

    Alltså, här har vi ett perfekt exempel på hur utsatt en kvinna kan bli om hon är hemmafru och ingen egen ekonomi.


  • Anonym (Pepp)
    Anonym (skilsmässa) skrev 2019-03-15 13:06:23 följande:
    Allt man skänker bort inom 3 år före skilsmässan räknas med i skilsmässan. 

    Detta pga att man inte ska kunna göra just så för att snuva den andra parten på sina rättmätiga tillgångar.
    Bra!

    Vi har äktenskapsförord. Jag har koll på mina pengar och han på sina. Jag skulle få det sämre om vi skilde oss eftersom jag inte skulle ha råd med hus, men jag skulle ha det bra.
  • Anonym (Pepp)
    sextiotalist skrev 2019-03-15 13:36:37 följande:
    Såklart han inte vill, men lagen säger att han är försörjningsskyldig även under betänketiden.

    Alltså, här har vi ett perfekt exempel på hur utsatt en kvinna kan bli om hon är hemmafru och ingen egen ekonomi.
    Precis. Jag fattar faktiskt inte hur kvinnor fortfarande 2019 kan gå på detta! Om man nu ska vara hemmafru ska man se till att få en lite lön varje månad så att man kan spara undan samt pensionsfonder.
  • Anonym (PP)

    Fokusera på en sak i taget!

    Skiljas, bodelning, tömda konton, soc, bidrag, söka bostad, söka utbildning, nu till sommaren, eller till hösten?... Snälla någon!

    Sätt dig ner med papper och penna och börja spalta upp saker och ting!

    Bodelningen! Personligen skulle jag börja där! Ok, ni har skickat in ansökan om skilsmässa - vilket datum? Det är viktigt!. Har skilsmässan gått igenom? - Dvs har det "klubbas" av tingsrätten? Isf, vilket datum?

    I sak spelar det ingen roll att ex-maken har tömt kontona. Även om det kan försvåra en bodelning, och även om det gjordes innan ni skickade in ansökan om skilsmässa. Pengarna måste ju finnas någonstans, alternativt ha konsumerat på något, alternativt "skänkts bort". Men har han 10,000kr i madrassen så ingår dessa i bodelningen.

    Väldigt enkelt uttryckt - är man gifta så finns det inget "mitt och ditt". Allt är gemensamt, såvida man inte har skrivit äktenskapsförord eller har avtalat något annat. Det gäller även likvida medel. Likvida medel behöver inte nödvändigtvis sitta på något konto - även om det underlättar redovisningen, och eventuell redovisningsskyldighet. Vid inlämnadet av en skilsmässoansökan uppstår den "kritiska tidpunkten" - då är man redovisningsskyldig gentemot sin snart ex-partner. Dvs man kan inte tömma konton, spendera upp pengar hipp som happ och säga att "ledsen, det finns inget kvar som skall ingå i en bodelning".

    Antar att ni bor, har bott tillsammans. Då har ni säkerligen en hemförsäkring. I de allra flesta hemförsäkringar finns det ett moment som kan heta, heter rättsskydd.

    Kolla upp det! Sen skall du inte anställa en jurist, du skall anlita en jurist, eller åtminstone köpa lite rådgivning.

    Även om du har varit hemmafru, och det är din man som tjänat pengar, haft pengar på bankkonton etc. Så är detta gemensamma tillgångar, under ett äktenskap. Det enda sättet att lagligt undgå detta är att upprätta ett äktenskapsförord, eller andra avtal.

    Samma gäller bostad, bohag, andra tillgångar (bilar, båtar, etc etc). För att verkligen exemplifiera. Låt säga att din make äger en motorcykel, men du har inget MC-kort. Under en skilsmässa, i en bodelning, så är motorcykeln lika mycket din som hans!

    Eftersom du verkar ligga risigt till ekonomiskt så tycker jag verkligen att du borde lägga mer tid på er bodelning.

    Nu vet vi inte hur er bostadssituation ser ut, men vem säger att det är du som måste flytta?? Exempelvis.

    Sen kan du med fördel vända dig till socialen och berätta precis som det är. Varför i hela friden skulle du bli "polisanmäld" för att din ex-make har tömt och stängt "sina "bankkonton?

    Skapa lite struktur! 

  • Anonym (PP)
    Anonym (PP) skrev 2019-03-15 14:19:51 följande:

    Fokusera på en sak i taget!

    Skiljas, bodelning, tömda konton, soc, bidrag, söka bostad, söka utbildning, nu till sommaren, eller till hösten?... Snälla någon!

    Sätt dig ner med papper och penna och börja spalta upp saker och ting!

    Bodelningen! Personligen skulle jag börja där! Ok, ni har skickat in ansökan om skilsmässa - vilket datum? Det är viktigt!. Har skilsmässan gått igenom? - Dvs har det "klubbas" av tingsrätten? Isf, vilket datum?

    I sak spelar det ingen roll att ex-maken har tömt kontona. Även om det kan försvåra en bodelning, och även om det gjordes innan ni skickade in ansökan om skilsmässa. Pengarna måste ju finnas någonstans, alternativt ha konsumerat på något, alternativt "skänkts bort". Men har han 10,000kr i madrassen så ingår dessa i bodelningen.

    Väldigt enkelt uttryckt - är man gifta så finns det inget "mitt och ditt". Allt är gemensamt, såvida man inte har skrivit äktenskapsförord eller har avtalat något annat. Det gäller även likvida medel. Likvida medel behöver inte nödvändigtvis sitta på något konto - även om det underlättar redovisningen, och eventuell redovisningsskyldighet. Vid inlämnadet av en skilsmässoansökan uppstår den "kritiska tidpunkten" - då är man redovisningsskyldig gentemot sin snart ex-partner. Dvs man kan inte tömma konton, spendera upp pengar hipp som happ och säga att "ledsen, det finns inget kvar som skall ingå i en bodelning".

    Antar att ni bor, har bott tillsammans. Då har ni säkerligen en hemförsäkring. I de allra flesta hemförsäkringar finns det ett moment som kan heta, heter rättsskydd.

    Kolla upp det! Sen skall du inte anställa en jurist, du skall anlita en jurist, eller åtminstone köpa lite rådgivning.

    Även om du har varit hemmafru, och det är din man som tjänat pengar, haft pengar på bankkonton etc. Så är detta gemensamma tillgångar, under ett äktenskap. Det enda sättet att lagligt undgå detta är att upprätta ett äktenskapsförord, eller andra avtal.

    Samma gäller bostad, bohag, andra tillgångar (bilar, båtar, etc etc). För att verkligen exemplifiera. Låt säga att din make äger en motorcykel, men du har inget MC-kort. Under en skilsmässa, i en bodelning, så är motorcykeln lika mycket din som hans!

    Eftersom du verkar ligga risigt till ekonomiskt så tycker jag verkligen att du borde lägga mer tid på er bodelning.

    Nu vet vi inte hur er bostadssituation ser ut, men vem säger att det är du som måste flytta?? Exempelvis.

    Sen kan du med fördel vända dig till socialen och berätta precis som det är. Varför i hela friden skulle du bli "polisanmäld" för att din ex-make har tömt och stängt "sina "bankkonton?

    Skapa lite struktur! 


    Glömde en sak. Innan du anlitar en jurist - gör din hemläxa först! Dvs, ställ upp allt det du vet, och tror. Gällande ekonomi, konton, bostad, bohag etc. Dvs förbered dig.

    Viss hjälp kan man säkerligen få mot ett fast arvode, men generellt så kostar jurister (och andra konsulter) per timme. Så ju mer förberedd du är, ju mer material du kan lägga fram, desto mindre tidsspillan.

    mvh
  • sextiotalist
    Anonym (PP) skrev 2019-03-15 14:19:51 följande:

    Fokusera på en sak i taget!

    Skiljas, bodelning, tömda konton, soc, bidrag, söka bostad, söka utbildning, nu till sommaren, eller till hösten?... Snälla någon!

    Sätt dig ner med papper och penna och börja spalta upp saker och ting!

    Bodelningen! Personligen skulle jag börja där! Ok, ni har skickat in ansökan om skilsmässa - vilket datum? Det är viktigt!. Har skilsmässan gått igenom? - Dvs har det "klubbas" av tingsrätten? Isf, vilket datum?

    I sak spelar det ingen roll att ex-maken har tömt kontona. Även om det kan försvåra en bodelning, och även om det gjordes innan ni skickade in ansökan om skilsmässa. Pengarna måste ju finnas någonstans, alternativt ha konsumerat på något, alternativt "skänkts bort". Men har han 10,000kr i madrassen så ingår dessa i bodelningen.

    Väldigt enkelt uttryckt - är man gifta så finns det inget "mitt och ditt". Allt är gemensamt, såvida man inte har skrivit äktenskapsförord eller har avtalat något annat. Det gäller även likvida medel. Likvida medel behöver inte nödvändigtvis sitta på något konto - även om det underlättar redovisningen, och eventuell redovisningsskyldighet. Vid inlämnadet av en skilsmässoansökan uppstår den "kritiska tidpunkten" - då är man redovisningsskyldig gentemot sin snart ex-partner. Dvs man kan inte tömma konton, spendera upp pengar hipp som happ och säga att "ledsen, det finns inget kvar som skall ingå i en bodelning".

    Antar att ni bor, har bott tillsammans. Då har ni säkerligen en hemförsäkring. I de allra flesta hemförsäkringar finns det ett moment som kan heta, heter rättsskydd.

    Kolla upp det! Sen skall du inte anställa en jurist, du skall anlita en jurist, eller åtminstone köpa lite rådgivning.

    Även om du har varit hemmafru, och det är din man som tjänat pengar, haft pengar på bankkonton etc. Så är detta gemensamma tillgångar, under ett äktenskap. Det enda sättet att lagligt undgå detta är att upprätta ett äktenskapsförord, eller andra avtal.

    Samma gäller bostad, bohag, andra tillgångar (bilar, båtar, etc etc). För att verkligen exemplifiera. Låt säga att din make äger en motorcykel, men du har inget MC-kort. Under en skilsmässa, i en bodelning, så är motorcykeln lika mycket din som hans!

    Eftersom du verkar ligga risigt till ekonomiskt så tycker jag verkligen att du borde lägga mer tid på er bodelning.

    Nu vet vi inte hur er bostadssituation ser ut, men vem säger att det är du som måste flytta?? Exempelvis.

    Sen kan du med fördel vända dig till socialen och berätta precis som det är. Varför i hela friden skulle du bli "polisanmäld" för att din ex-make har tömt och stängt "sina "bankkonton?

    Skapa lite struktur! 


    Jag måste rätta dig, det finns visst både mitt och ditt under ett äktenskap, faktiskt så är det så, det står tydligt i äktenskapsbalken. Det är först vid en bodelning som man ser på tillgångarna i boet. Så oavsett vem som äger vad, såvida det inte finns något som är enskild egendom, så ska överskottet fördelas lika. Men det innebär inte att ts t.ex har rätt till själva bilen, men bilen ingår som ett värde. Om ts sedan inte har egna tillgångar, utan endast hennes exman har det, så måste han på något sätt betala ts, det kan vara kontanter eller att man fördelar det som är av värde. Men fortfarande, det är inte gemensam egendom bara för att man är gifta.
  • Anonym (K)
    Anonym (PP) skrev 2019-03-15 14:19:51 följande:

     
    Väldigt enkelt uttryckt - är man gifta så finns det inget "mitt och ditt". Allt är gemensamt, såvida man inte har skrivit äktenskapsförord eller har avtalat något annat. Det gäller även likvida medel. Likvida medel behöver inte nödvändigtvis sitta på något konto - även om det underlättar redovisningen, och eventuell redovisningsskyldighet. Vid inlämnadet av en skilsmässoansökan uppstår den "kritiska tidpunkten" - då är man redovisningsskyldig gentemot sin snart ex-partner. Dvs man kan inte tömma konton, spendera upp pengar hipp som happ och säga att "ledsen, det finns inget kvar som skall ingå i en bodelning". 
     
     


    Fel. Var och en äger sitt eget under ett äktenskap. Behövs inget äktenskapsförord för det.
  • legomum
    Anonym (oj) skrev 2019-03-14 13:15:07 följande:

    Hej!


    Vi ska skiljas, jag har inget arbete och har levt på min man.
    Nu ska jag söka försörjningsstöd och alla vet att socialen kräver man redovisar o lever upp sina tillgångar, han fick fullständig panik och tog ut pengar från sina konton och har avslutat dessa, så jag inte får hälften vid bouppdelning. Jag har inte pengar för en jurist och bråka om min rätt.
    Kan socialen se att det funnits pengar och nyligen avslutade konton?
    För jag behöver verkligen pengar för att försörja mig själv!


    Socialen kan inte se om det finns några konton. De har ingen makt att gå och fråga bankerna ens om ni har konton där än mindre hur saldot ligger.

    Du måste visa kontoutdrag.

Svar på tråden kan socialen se han stängt konton???