• Anonym (abc)
    Äldre 14 Mar 14:03
    1125 visningar
    49 svar
    49
    1125

    Min man ignorerar bebisen

    Vårt barn är några veckor gammalt nu. Barnet har varit efterlängtat och planerat och jag har inte haft några tvivel på att min man skulle bli en bra pappa, I början var han kärleksfull och försiktig med barnet, men när barnet började skrika så reagerade jag direkt på att han blev arg på barnet och sa otrevliga saker till det. Jag tog barnet ifrån honom och tänkte att det nog var pga omställningen och sömnbristen. Men saker har blivit värre. Han blir fortfarande arg och snäser och höjer rösten när barnet skriker.

    Även när barnet är glatt så tycker jag att han hanterar barnet ovarsamt med snabba ryckiga rörelser, som om han vore arg, trots att han inte är det. Han pratar inte med barnet när han matar eller byter blöja, utan ser det bara som en uppgift som ska göras och sitter oftast med mobilen i handen och märker inte när barnet söker kontakt. Nu har det även hänt att han lagt barnet bredvid sig och totalt ignorerat när barnet skriker hysteriskt utan fortsätter bara kolla i sin mobil. Hans försvar är att barnet ändå inte går att trösta så då försöker han inte ens.

    Detta gör att jag inte vill lämna barnet med honom öht. Vilket såklart är ohållbart i längden. Jag är verkligen förvånad över att han blivit så här. Han känns kall och likgiltig inför barnet större delen av tiden. Vad ska jag göra??

  • Svar på tråden Min man ignorerar bebisen
  • Anonym (G)
    Äldre 14 Mar 14:11
    #1
    +1

    Ta med honom till Bvc och prata där. Kanske har han en depression som inte är helt ovanligt hos nyblivna pappor? Låter i vilket fall som helst inte alls bra och jag hade inte heller lämnat honom ensam med barnet. Låter inte alls tryggt i nuläget.

  • Anonym (Sök hjälp)
    Äldre 14 Mar 14:12
    #2
    +1

    Det där får ni ju söka hjälp för! Han är ju totalt olämplig att ha hand om ett barn. Handlar det om oförmåga eller tex depression? Ta upp detta med bvc så att han/ni får träffa psykolog.

  • Anonym (A)
    Äldre 14 Mar 14:19
    #3
    +1
    Anonym (G) skrev 2019-03-14 14:11:23 följande:
    Ta med honom till Bvc och prata där. Kanske har han en depression som inte är helt ovanligt hos nyblivna pappor? Låter i vilket fall som helst inte alls bra och jag hade inte heller lämnat honom ensam med barnet. Låter inte alls tryggt i nuläget.
    Ja, ta med honom till Bvc. det kan mycket väl vara en depression då detta inte är helt ovanligt.
  • Anonym (Ankny­tning)
    Äldre 14 Mar 15:08
    #4
    +1

    Han verkar ha svårt att knyta an till barnet. Prata med bvc, de kan erbjuda hjälp. Men då måste han ju vilja ta emot hjälp. Kan ni prata om det här? Vad säger han själv?

  • Äldre 14 Mar 15:12
    #5
    -1 +1
    Anonym (abc) skrev 2019-03-14 14:03:14 följande:

    Vårt barn är några veckor gammalt nu. Barnet har varit efterlängtat och planerat och jag har inte haft några tvivel på att min man skulle bli en bra pappa, I början var han kärleksfull och försiktig med barnet, men när barnet började skrika så reagerade jag direkt på att han blev arg på barnet och sa otrevliga saker till det. Jag tog barnet ifrån honom och tänkte att det nog var pga omställningen och sömnbristen. Men saker har blivit värre. Han blir fortfarande arg och snäser och höjer rösten när barnet skriker.

    Även när barnet är glatt så tycker jag att han hanterar barnet ovarsamt med snabba ryckiga rörelser, som om han vore arg, trots att han inte är det. Han pratar inte med barnet när han matar eller byter blöja, utan ser det bara som en uppgift som ska göras och sitter oftast med mobilen i handen och märker inte när barnet söker kontakt. Nu har det även hänt att han lagt barnet bredvid sig och totalt ignorerat när barnet skriker hysteriskt utan fortsätter bara kolla i sin mobil. Hans försvar är att barnet ändå inte går att trösta så då försöker han inte ens.

    Detta gör att jag inte vill lämna barnet med honom öht. Vilket såklart är ohållbart i längden. Jag är verkligen förvånad över att han blivit så här. Han känns kall och likgiltig inför barnet större delen av tiden. Vad ska jag göra??


    Det bör du heller inte göra. Låt honom inte hantera barnet över huvud taget eftersom han är oförsiktig med det. För mig låter hela hans agerande som om det finns en ytterst reell risk för att han skulle kunna skaka eller på annat sätt misshandla bebisen. Så högsta prioritet är förstås att skydda barnet.

    Hjälp för pappan finns att få, men om han inte vill ha hjälp eller inte går med på att skaffa sig hjälp så tycker jag att du ska lämna honom.
  • Anonym (Hm)
    Äldre 14 Mar 15:18
    #6
    +1

    Har hört för många skräckhistorier där en förälder eller föräldrarna beter sig som din man gör. Lämna aldrig någonsin barnet själv med honom, han kan ju skada barnet i detta mående. Usch, jag ha de blivit rädd. Sök hjälp för din man.

  • Anonym (Psyco­)
    Äldre 14 Mar 18:58
    #7
    +2

    Du ska såklart lämna psykopaten du lever med. Han är inte frisk. Var faktiskt med om liknande beteende från en pappa i Solna C. Han satt på en bänk med mobilen och i vagnen bredvid skrek hans lilla bebis så hysteriskt att hon knappt fick luft för att hon var så ledsen och hade varit ett bra tag. Han TITTADE inte ens på henne. Jag gick fram och gav honom en redig jävla utskällning att han ska FAN INTE behandla sitt barn så för jag kommer ringa polisen. Han snäste något om att han "visst kan sköta sitt barn" "uppenbarligen INTE sa jag. För hade du brytt dig hade du inte ignorerar henne när hon är så jävla ledsen. Och om inte DU lyfter upp och tröstar henne NU så gör jag det" jag var så jävla förbannad. Fy fan vilket vidrigt sjukt beteende. Kan säga att han lyfte upp henne sen men det var inte med någon vidare känsla. Men han gjorde det. Den jävla idioten.

  • Äldre 14 Mar 19:44
    #8
    Anonym (Psyco) skrev 2019-03-14 18:58:35 följande:

    Du ska såklart lämna psykopaten du lever med. Han är inte frisk. Var faktiskt med om liknande beteende från en pappa i Solna C. Han satt på en bänk med mobilen och i vagnen bredvid skrek hans lilla bebis så hysteriskt att hon knappt fick luft för att hon var så ledsen och hade varit ett bra tag. Han TITTADE inte ens på henne. Jag gick fram och gav honom en redig jävla utskällning att han ska FAN INTE behandla sitt barn så för jag kommer ringa polisen. Han snäste något om att han "visst kan sköta sitt barn" "uppenbarligen INTE sa jag. För hade du brytt dig hade du inte ignorerar henne när hon är så jävla ledsen. Och om inte DU lyfter upp och tröstar henne NU så gör jag det" jag var så jävla förbannad. Fy fan vilket vidrigt sjukt beteende. Kan säga att han lyfte upp henne sen men det var inte med någon vidare känsla. Men han gjorde det. Den jävla idioten.


    Usch va hemskt :( men så bra gjort av dig, vardagshjälte verkligen!
  • Anonym (Pi)
    Äldre 14 Mar 19:55
    #9

    Men vilket as han är!!! Släng ut honom! Eller kräv att han söker hjälp.

  • Anonym (Psyco­)
    Äldre 14 Mar 20:11
    #10
    Wolfie13 skrev 2019-03-14 19:44:59 följande:
    Usch va hemskt :( men så bra gjort av dig, vardagshjälte verkligen!
    Ja det gjorde ont i hjärtat. Hade själv en bebis i samma ålder och skulle inte kunna tänka mig att ignorera honom när han behövde mig så mycket. Hon var sååå LEDSEN. Sådär ledsen som dom bara blir när dom verkligen vill ha tröst. Tärande sprutade och hon kippade efter andan och han var totalt jävla iskall. Fan blir arg när jag tänker på det. Detta var över ett år sen det hände men det för fortfarande ont i hjärtat när jag tänker på det. Undrar om hon blir ignorerad på samma vis varje dag? Kanske var van vid det. Stackars lilla barn.
Svar på tråden Min man ignorerar bebisen