• Anonym (T)
    Äldre 14 Mar 16:22
    399 visningar
    22 svar
    22
    399

    Försäkringskassan

    Jag är sjukskriven på 25% till och med 25/3. Gick hem från jobbet i fredags då har jag BF 25/3. Nu undrar försäkringskassan "Hur mycket jag jobbar", alltså jag jobbar ju ingenting, ska jobba någon timme/2/3h om dagen tills jag känner att jag inte orkar mera/tills bebisen kommer, men vad ska jag svara dom?

    Min arbetsgivare kommer sätta mig som föräldraledig from. 1/4. Och jag kommer inte ta ut nån föräldrapenning förrän i april tänkte jag.

    Gör jag fel om jag gör så? Har jag inte rätt till 25% sjukpenning om jag inte jobbar 75%? Anledningen till att jag inte sökt om 100% sjukskrivning är för att jag vill jobba litegrann, plus att FK säkert tycker att jag ska ta föräldradagar de dagar jag inte jobbar, men det vill jag inte göra, inte innan barnet kommit. Tycker det är så jäkla rörigt med allt sånthär:-/

  • Svar på tråden Försäkringskassan
  • Anonym (Li)
    Äldre 14 Mar 17:22
    #11
    Anonym (T) skrev 2019-03-14 17:07:40 följande:

    Ah precis, har varit sjukskriven 25% i 2 veckor redan. Därav är FK "inblandade" nu.

    Precis, jag har 75% "ingen inkomst" just nu, men kommer ju jobba på timme hemifrån, och det kommer ju inte bli mera än högst 12 timmar i veckan typ (vilket motsvarar 2 arbetsdagar (6h jobb och 2h sjukskrivning)). Fan det känns så himla rörigt, vet fan inte vad jag ska svara dom haha


    Svara att du kommer att jobba 2-3 timmar per dag, max 12 timmar per vecka. Du får max jobba 30 timmar per vecka (om ordinarie är 40 Tim) för att kunna få 25 % sjukpenning, under förutsättning att du bedöms ha nedsatt arbetsförmåga. P
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 17:39
    #12
    Anonym (Li) skrev 2019-03-14 17:22:20 följande:

    Svara att du kommer att jobba 2-3 timmar per dag, max 12 timmar per vecka. Du får max jobba 30 timmar per vecka (om ordinarie är 40 Tim) för att kunna få 25 % sjukpenning, under förutsättning att du bedöms ha nedsatt arbetsförmåga. P


    Tack!! Det var precis vad jag ville veta ???? jag kommer inte jobba över 30h så då är det ju lugnt! Då ska jag ringa dom imorgon. Tack igen!
  • Anonym (June)
    Äldre 15 Mar 08:09
    #13

    Nu har jag inte läst hela tråden, så kanske har någon skriveit detta redan..
    Men det som spelar någon roll när du är deltidssjukskriven är vilken din ordinarie arbetstid är som har fastställts vid SGI-utredningen. Om du enligt SGI har en veckoarbetstid på 40 timmar så får du jobba upp till 30 timmar i veckan när du är 25 % sjukskriven. Om du har 30 timmars veckoarbetstid fastställd får du bara jobba 22,5 timmar som max, 15 timmar om du har en veckoarbetstid på 20 timmar etc.

    I normalfallet ska du förkorta varje arbetesdag med 25 % när du är 25 % sjukskriven. Om du frångår det så behöver läkaren motivera varför du förlägger arbetstiden annorlunda och det ska då alltså vara medicinskt motiverat.

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 20:53
    #14
    Anonym (June) skrev 2019-03-15 08:09:09 följande:

    Nu har jag inte läst hela tråden, så kanske har någon skriveit detta redan..

    Men det som spelar någon roll när du är deltidssjukskriven är vilken din ordinarie arbetstid är som har fastställts vid SGI-utredningen. Om du enligt SGI har en veckoarbetstid på 40 timmar så får du jobba upp till 30 timmar i veckan när du är 25 % sjukskriven. Om du har 30 timmars veckoarbetstid fastställd får du bara jobba 22,5 timmar som max, 15 timmar om du har en veckoarbetstid på 20 timmar etc.

    I normalfallet ska du förkorta varje arbetesdag med 25 % när du är 25 % sjukskriven. Om du frångår det så behöver läkaren motivera varför du förlägger arbetstiden annorlunda och det ska då alltså vara medicinskt motiverat.


    Hej och tack för svar! Jag kommer endast arbeta för att hjälpa min arbetsgivare vid specifika perioder (lönekörningar), vilket kommer bli högst 2h om dagen (totalt 10h i veckan, ungefär). Jag jobbar vanligtvis raka 40h veckor, men det jag "är rädd för" är att om jag meddelar FK att jag jobbar 2h om dagen utefter behovet på jobbet (jobbar hemifrån) så kommer väl dom istället be mig ta föräldradagar istället för att va sjukskriven? Har så svårt att förklara hur jag menar men hoppas du förstår.
  • Äldre 15 Mar 21:33
    #15

    Kan du jobba två timmar om dagen så har du inte rätt att vara sjukskriven 100%, då är det 75% sjukskrivning du ska ha. I regel är man sjukskriven på deltid, tex 75% så måste man gå ner så mycket i tid, per dag. Dvs du får i regel inte jobba tex fem timmar två dagar och sedan inte jobba på tre (eller fem då om man räknar med helgen).

    Så FK kommer inte acceptera att du jobbar timmar. Man kan vara sjukskriven 25, 50, 75 eller 100%. Är du sjukskriven 100% och jobbar minsta lilla timme över det så kan de neka sjukpenning, och kommer med högsta sannolikhet också göra det. Kan du jobba timmar, ja, då är kanske 75% sjukskrivning det som gäller för dig. Eller så kör du med 50% sjukskrivning, jobbar de timmar du jobbar och kommer överens med din arbetsgivare att du ska vara tjänstledig resterande tid. Eller så går du på föräldraledighet del av dagen, tex 25%. Även det går enbart 25, 50, 75 eller 100 procent

  • Anonym (.)
    Äldre 16 Mar 04:23
    #16
    Anonym (T) skrev 2019-03-15 20:53:36 följande:

    Hej och tack för svar! Jag kommer endast arbeta för att hjälpa min arbetsgivare vid specifika perioder (lönekörningar), vilket kommer bli högst 2h om dagen (totalt 10h i veckan, ungefär). Jag jobbar vanligtvis raka 40h veckor, men det jag "är rädd för" är att om jag meddelar FK att jag jobbar 2h om dagen utefter behovet på jobbet (jobbar hemifrån) så kommer väl dom istället be mig ta föräldradagar istället för att va sjukskriven? Har så svårt att förklara hur jag menar men hoppas du förstår.


    Nix, det där kommer de inte godkänna. Om du har arbetsförmåga på 2 timmar per dag så kan du max bli sjukskriven på 75%. Precis som Jagochdublirvi skriver så utgår FK i normalfallet från dagarbetstid. Man kan liksom inte själv bestämma sig för när det passar en att jobba och få annan ersättning resterande tid, det funkar inte så.

    Hur du istället löser dagarna lägger sig inte FK i men du kommer inte få ersättning för heltidssjukskrivning om du kan jobba.
  • Anonym (åpoi)
    Äldre 16 Mar 04:38
    #17

    Har du kollat att din sgi inte påverkas av att du är sjukskriven utan att söka ersättning?

  • Anonym (.)
    Äldre 16 Mar 04:50
    #18
    Anonym (åpoi) skrev 2019-03-16 04:38:00 följande:

    Har du kollat att din sgi inte påverkas av att du är sjukskriven utan att söka ersättning?


    Som tur är finns det regler som säger att SGI är skyddad under 6 månader före BF oavsett.
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 13:01
    #19

    Men jag är bara sjukskriven på 25%. Borde egentligen va sjukskriven på 75%, eftersom jag ska jobba 2h om dagen, men jag orkar inte krångla med läkarintyg så därför valde jag att inte få något betalt alls för de resterande 75%'en. Anledningen till att jag inte vill krångla om en sjukskrivning på 75% är för att FK förmodligen kommer säga "ta föräldraledigt istället, du har ju BF så pass snart" (25/3). Tänker jag fel då? Borde jag be om sjukskrivning på 75%? Känner bara att jag hellre går obetald än att krångla, är ju ett helsike att ha med dom att göra..

  • Äldre 17 Mar 13:08
    #20
    Anonym (T) skrev 2019-03-17 13:01:12 följande:

    Men jag är bara sjukskriven på 25%. Borde egentligen va sjukskriven på 75%, eftersom jag ska jobba 2h om dagen, men jag orkar inte krångla med läkarintyg så därför valde jag att inte få något betalt alls för de resterande 75%'en. Anledningen till att jag inte vill krångla om en sjukskrivning på 75% är för att FK förmodligen kommer säga "ta föräldraledigt istället, du har ju BF så pass snart" (25/3). Tänker jag fel då? Borde jag be om sjukskrivning på 75%? Känner bara att jag hellre går obetald än att krångla, är ju ett helsike att ha med dom att göra..


    Det beror väl på anledningen till att du inte jobbar.
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 14:33
    #21
    Ms H skrev 2019-03-17 13:08:28 följande:

    Det beror väl på anledningen till att du inte jobbar.


    Jag känner att jag inte klarar av att sitta framför datorn 8h per dag, och har väl egentligen gått på "föräldraledighet" nu, fast att jag inte tar ur föräldrapenning. Men innebär det att jag då inte får va sjukskriven på 25%, och att jag egentligen ska anmälas som föräldraledig? Hursomhelst kommer (förhoppningsvis) handläggaren ringa upp imorgon, jag ringde honom i fredags och talade in ett meddelande. Försökte mest får klarhet i vad som gäller här genom att fråga, men förstår att det är svårt för er att förstå när jag själv knappt fattar nått av detta haha
  • Anonym (Li)
    Äldre 17 Mar 18:33
    #22
    Anonym (T) skrev 2019-03-17 14:33:14 följande:

    Jag känner att jag inte klarar av att sitta framför datorn 8h per dag, och har väl egentligen gått på "föräldraledighet" nu, fast att jag inte tar ur föräldrapenning. Men innebär det att jag då inte får va sjukskriven på 25%, och att jag egentligen ska anmälas som föräldraledig? Hursomhelst kommer (förhoppningsvis) handläggaren ringa upp imorgon, jag ringde honom i fredags och talade in ett meddelande. Försökte mest får klarhet i vad som gäller här genom att fråga, men förstår att det är svårt för er att förstå när jag själv knappt fattar nått av detta haha


    Man kan absolut vara sjukskriven 25 procent som gravid ända fram till dagen innan barnet föds, du kommer inte bli ombedd att ta ut FP istället. Men återigen så får man inte sjukpenning bara för att man är sjukskriven, din arbetsoförmåga kan ändå komma att ifrågasättas, men det är samma för alla.
Svar på tråden Försäkringskassan