• Anonym (TS)

    Spelberoende (ej pengar inblandat). Finns det hjälp att få?

    Jag misstänker att min sambo är beroende av spel. Datorspel och telefonspel. Inga pengar inblandade. Finns det hjälp av få för detta och var i så fall?

    Han sitter KONSTANT i telefonen och spelar. Först har det varit datorspel. Han satt konstant vid datorn i ett års tid i princip. Efter det blev det Pokemon go där han var borta flera timmar varje gång han skulle en snabbis på affären för att han var tvungen åka runt och ta pokestop. Kom hem sent från jobbet varje dag av samma anledning och nu ett annat mobilspel.

    Han försummar sin familj på grund av detta. Hör inte när barnen pratar med honom. Hjälper inte till i hushållet. Har mobilförbud vid middagsbordet men om jag lämnar rummet åker den upp direkt. Sitter i telefonen vid våra familjekvällar till Talang och Melodifestivalen. Sitter uppe sent och spelar. Han nattar inte barnen i tid för han sitter fast i telefonen. Jag ränner runt som en lämmel och han sitter och glor in i telefonen. När man blir förbannad åt honom blir han irriterad. Gör något annat i fem minuter och sen är han fast i telefonen. Ignorerar omgivningen totalt. Hör varken när jag eller barnen kallar på hans uppmärksamhet.

    Har pratat med honom otaliga gånger om att detta inte är normalt. Men han förstår inte. Vad gör man!?

  • Svar på tråden Spelberoende (ej pengar inblandat). Finns det hjälp att få?
  • Anonym (Frivillig)

    Vill han ha hjälp? Ser han det dom ett problem? I så fall så kan han vända sig till socialtjänsten för att få hjälp.

  • Anonym (Kk)

    Depression/ångest och använder spel som en verklighetsflykt. Tyvärr så kan inte fu tvinga på han hjälp utan han måste själv vilja ha hjälp och göra en förändring. Du får nog helt enkelt lämna honom om du inte står ut.

Svar på tråden Spelberoende (ej pengar inblandat). Finns det hjälp att få?