• Anonym (L)
    Äldre 15 Mar 04:19
    1431 visningar
    27 svar
    27
    1431

    Måste man gå till öppna förskolan?

    Nej man måste inte gå dit. Kan ju vara roligt och bra inför förskolekolestart men ett måste är det ju inte. Att gå dit vid denna tiden är nog värst ändå. I februari och mars cirkulelar många sjukdomar. Man kan ju undvika de månaderna. Dock är det ju så att små barn bygger upp sitt immunförsvar genom sjukdomarna. De ska ta sig igenom dem. När ditt barn börjar förskolan kommer han bli sjuk ofta första året. En infektion i månaden är vanligt. Han kommer inte ha större motståndskraft när han är 1.5 år om han inte varit sjuk så det argumentet håller inte.

  • Anonym (L)
    Äldre 15 Mar 10:23
    #13
    Anonym (L) skrev 2019-03-15 04:19:52 följande:

    Nej man måste inte gå dit. Kan ju vara roligt och bra inför förskolekolestart men ett måste är det ju inte. Att gå dit vid denna tiden är nog värst ändå. I februari och mars cirkulelar många sjukdomar. Man kan ju undvika de månaderna. Dock är det ju så att små barn bygger upp sitt immunförsvar genom sjukdomarna. De ska ta sig igenom dem. När ditt barn börjar förskolan kommer han bli sjuk ofta första året. En infektion i månaden är vanligt. Han kommer inte ha större motståndskraft när han är 1.5 år om han inte varit sjuk så det argumentet håller inte.


    Ursäkta?! Fy va otrevlig ton du har. Jag uttalar mig inte om saker jag inte kan. Människor fungerar olika och det jag skriver är naturligtvis generellt. Att det är vanligt med en infektion i månaden under första året i förskolan är helt sant. Att de bygger immunförsvar genom sjukdomar som små är helt sant.
  • Anonym (L)
    Äldre 16 Mar 08:57
    #16
    Anonym (Siv) skrev 2019-03-16 08:47:52 följande:

    Nej det är inte sant att barn blir friskare av upprepade luftvägsinfektioner under bebistiden. Stor risk att det blir tvärtom faktiskt. Luftvägarna kan bli känsligare och det finns risk för förkylningsastma. Vissa infektioner får vi bara en gång i livet men med förkylningar fungerar det inte så.


    Blir ?friskare? har jag inte sagt. De bygger upp sitt immunförsvar. Du kan inte hävda att det inte stämmer. Det är ju fakta. Att vissa får förkylningsastma är ju en helt annan sak. Det är ju individuellt. Detta är heller ingen bebis. Barnet är över 1 år. Jag hade inte heller utsatt mitt spädbarn för luftvägsinfektioner men ett barn över ett år är en annan sak.
  • Anonym (L)
    Äldre 16 Mar 12:02
    #19
    Litorina skrev 2019-03-16 11:46:43 följande:

    Jag har alltid uppfattat öppen förskola för så små barn som något som främst är till för föräldrarna. För att få träffa andra vuxna och prata lite. Mina barn började uppskatta ÖF i treårsåldern. Vi har gått dit ibland när vi är lediga och lekt med lera tex.


    Ja det är ju till för det också men det är ju ett bra tillfälle för barnet att träffa andra barn, få kompisar och öva sig i förskolemiljö inför förskolestart.
  • Anonym (L)
    Äldre 16 Mar 12:23
    #21
    Tiina87 skrev 2019-03-16 12:12:07 följande:

    Nej, man måste inte gå till ÖF. Man behöver inte heller sätt barnet i förskolan. Skolan är ibte obligatoriskt för än vid 6/7-års ålder (?).


    Skolan är obligatorisk från och med förskoleklass så 5-6 år är barnen då.
  • Anonym (L)
    Äldre 16 Mar 12:53
    #23
    Tiina87 skrev 2019-03-16 12:25:27 följande:

    Obligatoriskt från hösten de åter de fyller 6. Samma som här då.


    Det är samma i hela Sverige. Ville bara förtydliga att barnen är 5-6 år då och inte 6-7 år som du skrev.
  • Anonym (L)
    Äldre 16 Mar 13:50
    #26
    Tiina87 skrev 2019-03-16 13:32:21 följande:

    Ja, jag antar att det är samma i hela Sverige. Men jag bor inte i Sverige därav mitt svar "samma som här då".


    Aha ok.
Svar på tråden Måste man gå till öppna förskolan?