• Anonym (Ts)

    Omvänd rasism?

    Jag hör ofta folk prata om hur omvänd rasism inte finns. Det är väl klart det inte finns något som heter omvänd rasism?

    Rasism är rasism oavsett vem som utsetts för det, vita som svarta som bruna.

    Innebörden av rasism är hat mot folkgrupp, pga ens etnicitet. Det finns inget som säger att svarta inte kan hata vita och utföra rasism mot dessa, precis som vita kan utföra rasism mot svarta.

    Så detta med omvänd rasism kan alla bara lägga ner nu direkt, rasism är rasism oavsett vad.

  • Svar på tråden Omvänd rasism?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tolkningsfråga) skrev 2019-03-14 22:54:17 följande:

    En del tolkar ordet rasism såhär: Vita människors hat/ogillande/känsla av överlägsenhet mot andra raser.

    För att då beskriva det motsatta behövs i sådana fall ett annat begrepp, därav omvänd rasism.


    Mja, fast dem som tolkar det så tolkar ju det helt fel. Då sätter dem de vita som bovarna i allt, trots att allt som hände med slavar osv hände för längesen, något vi inte kan stå till svars för idag pga att vi råkade födas med en viss hudfärg.

    Tycker alla bara borde förstå att rasism är rasism, och förstår man inte själva innebörden av rasism så får man kolla upp det innan man yttrar sig och hittar på nya ord bara för att.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2019-03-15 10:04:06 följande:

    Det jag tycker är extra konstigt när folk definierar rasism sådär är att det är så svartvitt. Det finns ju liksom gånger då icke-vita är rasistiska mot andra icke-vita. Bara för att personen som är rasistisk inte är vit är det ju inte mindre rasistiskt.


    Precis. Det finns tillochmed rasism inom den svarta kulturen, där ?lightskin? ser ner på ?darkskin?. Även svarta som är rasistiska mot araber etc och tvärtom. Rasism finns överallt och inte bara från vita till svarta, faktiskt så är de en ganska liten del av dem vita nu för tiden som är rasisterna.
  • Anonym (Ts)
    Mrs Moneybags skrev 2019-03-15 14:54:48 följande:

    Det kallas inte för rasism, utan för colorism (eng). Det finns inom de flesta kulturer - t ex blondiner har högre status än mörka vita människor etc. Det har inte nödvändigtvis med rasism att göra, men rasism kan sägas vara en del av orsaken bakom colorism. 

    Rasism finns överallt, men vi vet alla vilka som får ta den största smällen av en rasistisk samhällsstruktur.


    Ja de har du rätt i, glömde att det fanns ett enskilt namn för det.

    Absolut finns det dem som blir mer påverkade än andra, men ifrån mitt perspektiv så blir mer araber utsatta för detta idag än svarta, sen kan jag säkert ha fel, men väldigt många ser en arab och tänker direkt terrorist, våldtäktsman och en massa hemska saker trots att vi alla är människor och våra ursprung spelar ingen roll i vilka vi är..

    Men denna tråden riktas mest åt dem som påstår att rasism endast finns mot svarta från vitas munnar, vilket är helt fel.
  • Anonym (Ts)
    Fenugreek skrev 2019-03-15 16:26:55 följande:

    Det ar fanimej förjävligt! En gång kallade en svart man mig för whitenigger för han tyckte det var roligt och för han tyckte att han fick göra så. När jag sa skojsamt tillbaka att da kan han vara en nigger. Då bröt helvetet ut och han skrek att bara svarta får säga såna saker. Förolampa mig gick bra men att jag gav svar på tal pã ett skämtsamt sätt gick inte bra. Jag haller mest tyst nu.


    Men herregud? Så ska de ju inte vara..

    Samma som ovanstående med garageportar , vad är logiken i det? När folk vill få andra o vara tysta så ropar dem rasism, för dem vet att man inte vågar säga något mer efter det..
  • Anonym (Ts)
    flygrl skrev 2019-03-16 01:20:29 följande:

    Jag e svart och vill bara säga jag tar helt avstånd från alla former av rasism och då sån som riktas från svarta mot vita med. För mig e alla människor lika mycket värda och med samma rätt att slippa utsättas för kränkande behandling oavsett hudfärg, kön mm. Låt oss behandla varandra med respekt. Vi e alla människor. <3


    Helt rätt! :)

    Synd bara att alla människor inte tänker på detta sätt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (LM) skrev 2019-03-16 17:58:27 följande:

    Jag känner mig inte särskilt utsatt som vit svensk eftersom min tillhörighet är självklar. Så är det inte för invandrare och adopterade från andra delar av världen. Jag kommer aldrig att förstå hur det känns att leva med en känsla av osäkerhet när det gäller tillhörighet, om jag inte flyttar till ett annat land förstås.

    Däremot är jag verkligen oroad över hatet mot Sverige och svenskar som odlas av bland andra muslimska extremister och vissa andra invandrare. Att skjuta sin dotter för att hon har träffat en svensk eller att skicka sina barn till hemlandet på uppfostringsresor när de har blivit för "försvenskade" tyder på rent förakt.

    DET är ett stort samhällsproblem och en säkerhetsrisk för även om alla av dessa personer inte skulle begå terrordåd så skulle deras lojalitet ligga hos terroristen vid ett dåd. Det är därför en del terrorister har kunnat gömma sig i invandrartäta områden som t.ex. efter Bataclan.

    Hatet som odlas mot svenskar av vissa invandrare leder också till en avhumanisering som gör det lättare art begå brott mot etniska svenskar. Sådant skrämmer mig mycket mer än om någon skulle säga något nedsättande till mig.

    Fast en gång när jag sprang för att hinna med bussen så stängde den svarta föraren dörrarna precis framför mig, körde en bit och stannade för en svart man som också kom springande och släppte på honom. De verkade inte känna varandra alls. Det kändes rätt surt men det är fortfarande ingenting mot vad många svarta måste utså. Jag har en del svarta vänner och fy f-n vad en del, både svenskar och invandrare, beter sig illa mot svarta personer. Fattar inte hur de står ut.


    Absolut finns det i olika grader, men det betyder ju inte att rasismen mot vita inte finns, och blir man utsatt för detta eller rasistiska handlingar som får en att må dåligt så ska man inte tystas bara för ?andra har det värre?, all rasism är dålig, oavsett vem som utsätts för den.
Svar på tråden Omvänd rasism?