• iremis

    Vad gör man när han inte ..

    Bryr sig?

    Jag är en sådan ?tråkig? person som bryr sig för mycket om allt som har med våldtäkter, sexhandel, prostitution, sådana som strippar, porr osv. Tycker hela dom världarna mörkläggs för mycket och normaliseras men allt det där är vedervärdigt! Särskilt porrnografi, det normaliseras i dagens samhälle men många blundar inför verkligheten och vägrar se det mörka bakom det hela.

    Flera videon som finns ute online kan liksom vara ett inspelat övergrepp, som ett exempel. Det är mycket våld, misshandel och annat bakom dessutom. Inte tala om kvinnofönedringen det är! Den skeva bilden män får om hur sex ska vara, hur en kvinna ska se ut osv osv.

    Allt sånt är sådant jag verkligen är emot och det vet min sambo. Jag brinner för det extra mycket pga våldtäkter, psykisk och fysiskt misshandel jag varit med om i livet. Att jag ser hela den där situationen att män är ett samhällsproblem och förtrycket kvinnor/icke-män får stå ut med.

    Han verkar inte bry sig min sambo och han tycker fortfarande att porr är något normalt, han kollade förut men slutade för att jag sa hur illa till mods det fick mig att känna och massa annat, jag verkligen försökte upplysa honom om det men han har fortfarande inte ändrat åsikt sa han till mig igår.

    Hur dumt det än låter så sårar det mig att han kan tycka något sådant är okej! Att han inte verkar se problemet när jag uppmärksammar t.ex att jag tycker det är dåligt att skämta om våldtäkt, kvinnoförnedring osv.

    Känns inte bra och jag känner mig riktigt ledsen över detta, ville mest bara skriva av mig lite .. när jag försökte prata så blev han bara sur och ville inte prata mer. Jag önskar att han insåg så att vår 5 månaders son växer upp med bra principer och blir en sådan som respekterar kvinnor/icke-män.

  • Svar på tråden Vad gör man när han inte ..
  • Anonym (Siv)
    iremis skrev 2019-03-15 08:50:04 följande:

    För att det är så jäkligt lätt att hitta en man som tänker på det sättet. Dom flesta männen bryr sig inte om att världen ser ner på oss kvinnor/icke-män, är få män som står upp för sånt.


    Där jag har valt att bosätta mig och på den arbetsplats där jag jobbar samt bland mina vänner och bekanta så är det faktiskt det. Jag inser att det inte ser likadant ut överallt i Sverige men det är inte normen överallt att tycka porr är ok och att man skrattar åt kvinnoförnedrande skämt. Att vara PK är inte ett skällsord i mina kretsar, det är en självklarhet. Om din värld ser så mörk ut som du beskriver den så tycker jag du ska fundera på dina möjligheter att flytta och byta jobb. Speciellt med tanke på ditt barn, barn formas otroligt mycket av sin omgivning.

    Jag vill inte trycka ner dig, jag vet inte vad dina möjligheter är, jag vill öppna dina ögon för att det kanske finns bättre val för dig. Jag skriver kanske för det är ju trots allt inget jag vet. Det vet bara du.
  • iremis
    Bjoer skrev 2019-03-15 09:50:38 följande:

    Fast ärligt talat så måste folk få ha sin humor kvar. Jag kan fullt förstå att du inte vill att han ska skämta om det, men han måste väl ändå få tycka skämt om sånna ämnen är roliga? Det är ju liksom inte nått man direkt kan styra över. Det känns snarare som att du behöver bearbeta det du varit med om ifall du är så känslig att andra inte ens får ha den sortens humor utan att du tar illa vid dig.


    Så du tycker det är fint att skoja om våldtäkter? Något som drabbar många kvinnor i världen? Allt är inte Sverige. Finns länder där kvinnor våldtas och ingen gör ett skit för att de anser det är deras ?rättighet?

    Tänk om du hade en dotter som blivit våldtagen? Din ilska inför det skulle inte låta dig tycka det vore ?kul? att skratta om sådant. Särskilt inte framför din dotter och det säger mycket
  • Bjoer
    iremis skrev 2019-03-15 09:56:16 följande:
    Så du tycker det är fint att skoja om våldtäkter? Något som drabbar många kvinnor i världen? Allt är inte Sverige. Finns länder där kvinnor våldtas och ingen gör ett skit för att de anser det är deras ?rättighet?

    Tänk om du hade en dotter som blivit våldtagen? Din ilska inför det skulle inte låta dig tycka det vore ?kul? att skratta om sådant. Särskilt inte framför din dotter och det säger mycket
    Det är inte fint, men det kan vara roligt OM det görs på rätt sätt. Precis som de tär roligt med skämt om rasism, om 9/11, om mord, misshandel och allmän misär. Varför ska våldtäkt vara undantaget om vi kan skämta om terrordåd?
  • EmberEyes
    iremis skrev 2019-03-15 09:56:16 följande:
    Så du tycker det är fint att skoja om våldtäkter? Något som drabbar många kvinnor i världen? Allt är inte Sverige. Finns länder där kvinnor våldtas och ingen gör ett skit för att de anser det är deras ?rättighet?

    Tänk om du hade en dotter som blivit våldtagen? Din ilska inför det skulle inte låta dig tycka det vore ?kul? att skratta om sådant. Särskilt inte framför din dotter och det säger mycket
    Jag tror att det jag och många andra vill få dig att inse är att det är inte hans skyldighet att anpassa sina värderingar eller humor (oavsett hår dåliga eller bra de är) till dina preferenser. Om han vill eller själv väljer att göra det så fine, men när du förväntar dig det så är det du som har "fel inställning" till relationer.

    Ditt val är att acceptera mannen som den individ han är, just nu, idag, helt utan förändringar, eller välj bort honom och hoppas på att finna någon som redan delar dina mest grundläggande värderingar längre fram. Någonstans kan du ju inte heller känna att det är en bra matchning, när ett ämne som du verkar ha otroligt starka åsikter om och är helt kompromisslös om, är något ni är oense om.

    Vi har alla "deal-breakers" som vi inte kan tänka oss att kompromissa om, och när så är fallet så funkar det inte i det långa loppet att ha en relation med personer som besitter just dessa egenskaper.
  • Aiyana

    Du kan ju inte förvänta dig att en annan människa ska ändra sina åsikter efter dig. Antingen får du acceptera honom och hans sätt att tycka och tänka eller så får du leta efter någon som passar dig och dina åsikter bättre. 

  • Anonym (A)
    iremis skrev 2019-03-15 08:46:31 följande:
    Visste inte att han hade dom värderingarna, var med tiden jag fick reda på det. En del av ett förhållande är väl att man ska förstå varandra
    Är det bara porr han tittar på, eller tycker han även att trafficking, sexhandel etc är OK?
  • Anonym (Förändra någon)
    iremis skrev 2019-03-15 09:51:03 följande:

    En människa kan väl ändra sina värderingar om en har empati och läser på vad vissa saker innebär. Det är så många som äter kött blivit veganer t.ex de läser på.


    Du valde ändå att riskera att få barn med någon med dåliga värderingar. Du hoppades att han skulle ändra sig. Du visste vad du gjorde och blir sur när han vägrar förändra sig. Det är inte rättvist att binda sig till någon och ta förgivet att den personen kommer ändra sina värderingar bara för att du vill det.

    Jag valde min make för att vi delar värderingar och kärlek. Vi har barn ihop för att han är den finaste människan jag vet. Jag hade aldrig behållt ett barn om risken fanns att barnet fick en pappa med dåliga värderingar.

    Att tvinga någon att förändra sig gränsar till psykisk misshandel
  • nihka
    iremis skrev 2019-03-15 04:03:28 följande:

    Bryr sig?

    Jag är en sådan ?tråkig? person som bryr sig för mycket om allt som har med våldtäkter, sexhandel, prostitution, sådana som strippar, porr osv. Tycker hela dom världarna mörkläggs för mycket och normaliseras men allt det där är vedervärdigt! Särskilt porrnografi, det normaliseras i dagens samhälle men många blundar inför verkligheten och vägrar se det mörka bakom det hela.

    Flera videon som finns ute online kan liksom vara ett inspelat övergrepp, som ett exempel. Det är mycket våld, misshandel och annat bakom dessutom. Inte tala om kvinnofönedringen det är! Den skeva bilden män får om hur sex ska vara, hur en kvinna ska se ut osv osv.

    Allt sånt är sådant jag verkligen är emot och det vet min sambo. Jag brinner för det extra mycket pga våldtäkter, psykisk och fysiskt misshandel jag varit med om i livet. Att jag ser hela den där situationen att män är ett samhällsproblem och förtrycket kvinnor/icke-män får stå ut med.

    Han verkar inte bry sig min sambo och han tycker fortfarande att porr är något normalt, han kollade förut men slutade för att jag sa hur illa till mods det fick mig att känna och massa annat, jag verkligen försökte upplysa honom om det men han har fortfarande inte ändrat åsikt sa han till mig igår.

    Hur dumt det än låter så sårar det mig att han kan tycka något sådant är okej! Att han inte verkar se problemet när jag uppmärksammar t.ex att jag tycker det är dåligt att skämta om våldtäkt, kvinnoförnedring osv.

    Känns inte bra och jag känner mig riktigt ledsen över detta, ville mest bara skriva av mig lite .. när jag försökte prata så blev han bara sur och ville inte prata mer. Jag önskar att han insåg så att vår 5 månaders son växer upp med bra principer och blir en sådan som respekterar kvinnor/icke-män.


    Vad du gör är att inse att ni har olika värderingar och antingen förlikar du dig med det eller går vidare utan honom.

    En del män som nyttjar porr får en annan inställning när de får barn och tycker inte att det alls är lika kittlande att föreställa sig att någon förgriper sig på deras tonårsdotter. Det är liten chans att någon radikalt ändrar inställning, men kanske finns det ändå en ingång där?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Fritjof11111

    Tycker inte det är okej av sambon med tanke på vad du varit med om innan. Klart han har ett ansvar också och det är mycket lättare för honom att försöka ändra inställning än det omvända.

    Porrindustrin har verkligen spårat ur med allt våld. Många män tycker det är jobbigt och skämmigt att prata om sin porranvändning, kan det bidra till att han inte vill prata?

  • Anonym (???)
    Bjoer skrev 2019-03-15 10:44:24 följande:
    Det är inte fint, men det kan vara roligt OM det görs på rätt sätt. Precis som de tär roligt med skämt om rasism, om 9/11, om mord, misshandel och allmän misär. Varför ska våldtäkt vara undantaget om vi kan skämta om terrordåd?
    hur är något av det du räknade upp kul att skämta om? 
Svar på tråden Vad gör man när han inte ..