• Äldre 15 Mar 05:22
    761 visningar
    10 svar
    10
    761

    Har sjukhuset gjort rätt?

    Hej

    I början på veckan så förlorade jag och min sambo våra tvillingar i gravidvecka 20+3.

    Våra pojkar levde ett tag efter förlossningen. Runt 20 minuter visade dem tecken på liv.

    Jag frågade sjukårdpersonalen morgonen därpå om vi hade rätt till födelsebevis och dödsbevis eftersom barnen levde när dem kom ut, varpå dem vred sig frågande men svarade ändå tydligt nej på min fråga. Dem menade att våra barn fötts för tidigt för att ett födelsebevis eller dödsbevis skulle utfärdas.

    Under gårdagen så kollade jag upp hur det faktiskt ligger till och hittade detta:

    Folkbokföringslag (1991:481)

    24 §

    Anmälan enligt första stycket ska göras för en nyfödd, som efter födelsen andats eller visat något annat livstecken, samt dödfödd som avlidit efter utgången av tjugoandra havandeskapsveckan. Lag (2013:380).

    Jag och min sambo fick samtidigt förklarat för oss att vi kommer få sjukskrivning i tre veckor. Dem så inget om att vi har rätt till tillfällig föräldrapenning.

    Min fråga till er är om vi kanske ändå har rätt till så kallad " tillfällig föräldrapenning"

    Och vad hade ni gjort i vårt fall med födelsebevis och dödsbevis.

  • Svar på tråden Har sjukhuset gjort rätt?
  • Äldre 15 Mar 05:39
    #2

    Jag tycker att det är svårtolkat.

    Jag har kollat med spädbarnstiden och om vårt fall skriver dem såhär:

    FOLKBOKFÖRING

    Ett barns födelse ska anmälas till Skatteverket enligt 24 § folkbokföringslagen. En anmälan ska också göras för ett nyfött barn som har andats efter födseln eller visat andra livstecken.

    Reglerna för hur födelse- och dödsbevis ska utfärdas beror på om barnet är fött före vecka 22 havandeskapsveckan eller inte. När ett barn som föds levande före vecka 22 och som sedan avlider utfärdas först ett födelsebevis och sedan ett dödsbevis. Om ett barn föds dödfött efter22 havandeskapsveckan ska sjukhuset skicka en anmälan om barnets och moderns personuppgift till skatteverket. När Skatteverket registrerar en uppgift om ett dödfött barn så registreras också uppgifter om föräldrarna. Om ett barn avlider före utgången av 22 havandeskapsveckan sänds inte något dödsbevis till skatteverket från sjukhuset.

    - Det innebär ju att både ett födelse- och ett dödsbevis skall ha utfärdats för tvillingarna och sjukhuset skall då ha gjort en anmälan till skatteverket.

  • Äldre 15 Mar 05:40
    #3

    Jag har kollat med spädbarnsfonden

    Ska det stå

  • Äldre 15 Mar 09:23
    #6

    Vad de räknas som är helt oväsentligt. Det jag vill ha reda på är om sjukhuset måste utfärda födelsebevis eller ej om ett barn föds ut i vecka 21 levande.

  • Äldre 15 Mar 09:28
    #7

    Det står ju såhär

    "Anmälan enligt första stycket ska göras för en nyfödd, som efter födelsen andats eller visat något annat livstecken,"

Svar på tråden Har sjukhuset gjort rätt?