• Humlan88

    Varför har ni inte Facebook?

    Tagit bort min Facebook, känner att jag vill ta paus. Ni som inte har Facebook, varför? Ge mig skäl att inte ha det!

  • Svar på tråden Varför har ni inte Facebook?
  • klyban
    sextiotalist skrev 2019-03-18 11:58:23 följande:
    Inget jag känner igen, mina vänner delar med sig av brutalärliga bilder av sin vardag, så långt ifrån en fasad som det går, skulle nog säga att jag via FB får en mer ärlig bild än när jag växte upp, inte heller så är det jagande av gilla. Min värld går inte under om jag lägger upp en status utan att någon gillar det (har hänt många gånger), ibland kan en status ge rätt roliga skriftväxlingar.
    Inte min erfarenhet.
    hur många meter var det?
  • sextiotalist
    klyban skrev 2019-03-18 12:00:56 följande:
    Inte min erfarenhet.
    Det kan kanske bero på vilka man omger sig av, eller hur?
    Det kan bero på hur man är själv, jag är inte beroende av en massa gilla, bryr mig inte det minsta om det, jag gillar långt ifrån allt som passerar mitt flöde.

    Däremot så upplever jag Instagram mer som detta. Eftersom där lägger man endast upp bilder. På Facebook så är ju det skrivna rätt viktigt.

    Jag har ett Instagramkonto, men använder det sällan, eftersom jag inte är så mycket för att lägga upp bilder och glömmer av att titta på det emellanåt.

    Tack vare Facebook så har vi även fått igång släktträffar en gång per år, det blir så enkelt. Ett datum och en plats bestäms och de som kan dyker upp, rätt bra då vi är spridda över hela södra Sverige (och platsen som brukar träffas en av våra anmödrars barndomsby och ligger lagom långt från alla)
  • klyban
    sextiotalist skrev 2019-03-18 12:06:49 följande:
    Det kan kanske bero på vilka man omger sig av, eller hur?
    Det kan bero på hur man är själv, jag är inte beroende av en massa gilla, bryr mig inte det minsta om det, jag gillar långt ifrån allt som passerar mitt flöde.

    Däremot så upplever jag Instagram mer som detta. Eftersom där lägger man endast upp bilder. På Facebook så är ju det skrivna rätt viktigt.

    Jag har ett Instagramkonto, men använder det sällan, eftersom jag inte är så mycket för att lägga upp bilder och glömmer av att titta på det emellanåt.

    Tack vare Facebook så har vi även fått igång släktträffar en gång per år, det blir så enkelt. Ett datum och en plats bestäms och de som kan dyker upp, rätt bra då vi är spridda över hela södra Sverige (och platsen som brukar träffas en av våra anmödrars barndomsby och ligger lagom långt från alla)

    Du är medveten om att det är möjligt med bägge varianterna?


    hur många meter var det?
  • sextiotalist
    klyban skrev 2019-03-18 12:40:17 följande:

    Du är medveten om att det är möjligt med bägge varianterna?


    Visst är jag det, men jag påpekade hur vissa saker har underlättat och framför allt, hur lätt det är att hålla kontakten med gamla vänner och bekanta, till skillnad mot förr.
    För mig, som flyttat mycket, och vänner som flyttat mycket, är det toppen. För en som bor kvar på samma ort och vännerna bor kvar, så förstår jag att det kanske känns lite överflödigt.
    Att dissa Facebook totalt som du gör, pga dina erfarenheter, visar mer att det är användarna som gör Facebook, inte Facebook som kontaktyta
  • Anonym (Inte intresserad)
    sextiotalist skrev 2019-03-18 11:46:05 följande:

    Om man har sina vänner så nära att man kan träffa de i verkliga livet så...

    Tack vare Facebook,. så håller jag kontakt med vänner som jag troligen hade tappat annars. När jag ska till Stockholm och har tid över, så skriver jag en status och de som har tid svarar. Annars hade jag fått tillbringa flera kvällar, kolla av min adressbok, bocka av vilka jag ringt....

    Och faktiskt, tack vare Facebook, så träffar jag folk IRL som jag troligen inte hade gjort annars.


    Ja, mina är dom flesta långt bort. (Schweiz, Irland, Tyskland, Frankrike, Italien och utspridda över Sverige). Jag skriver faktiskt vanliga brev med några, ringer några på whatsapp, pratar med nån på Skype, mailar email med nån osv. Det är ju bara att höra av sig på andra sätt och vet man inte deras Mail/adress osv kan man fråga efter det.
  • Anonym (Inte intresserad)
    klyban skrev 2019-03-18 11:53:26 följande:

    Jag skippa facebook mer för att jag inte var intresserad av gamla kasserade vänner.

    Jag har facebook i fakenamn och i syftet för inloggningar, där man kräver facebook.

    Och det enda jag använt av facebook där, det är stänga av alla meddelanden att det finns nått nytt och läsa.

    Det är detta som gör folk beroende av facebook, och är samma principer man håller på med när man har enarmadebanditer.

    Där du får ett belönande ljud för skapa förväntningar, och förväntningen skapar beroende osv...

     

    Men frågan borde aldrig vara att man måste ha anledning att lämna, man tycker det borde vara en indikation att nått är fel.

    Och där man måste motivera sig att lämna nått man verkar inte ens gilla från början, verkligen?

    Och jag tror ändå inte på folk och deras fake liv de målar upp i facebook, för jag inser alltid i deras verkliga liv så är det inte ens närheten den bilden de vill måla upp.


    Men eller hur, har det blivit som alkohol har varit tidigare? Att dom som inte dricker alkohol måste vara gravida, nyktra alkoholister, muslimer, pingstvänner osv? Haha, hur klarade folk sig år 2006? Och alla år före det?

    Inloggningar som kräver Facebook ja, jag har använt mitt Google-konto istället eller helt skippat i dom fallen.

    Sjukt att man ska vara tvungen att vara medlem på nån fjantig sida som Facebook.
  • Anonym (Inte intresserad)
    sextiotalist skrev 2019-03-18 12:06:49 följande:

    Det kan kanske bero på vilka man omger sig av, eller hur?

    Det kan bero på hur man är själv, jag är inte beroende av en massa gilla, bryr mig inte det minsta om det, jag gillar långt ifrån allt som passerar mitt flöde.

    Däremot så upplever jag Instagram mer som detta. Eftersom där lägger man endast upp bilder. På Facebook så är ju det skrivna rätt viktigt.

    Jag har ett Instagramkonto, men använder det sällan, eftersom jag inte är så mycket för att lägga upp bilder och glömmer av att titta på det emellanåt.

    Tack vare Facebook så har vi även fått igång släktträffar en gång per år, det blir så enkelt. Ett datum och en plats bestäms och de som kan dyker upp, rätt bra då vi är spridda över hela södra Sverige (och platsen som brukar träffas en av våra anmödrars barndomsby och ligger lagom långt från alla)


    Ja, dom som inte är medlemmar på Facebook har så otroligt dåligt umgänge ;) Ni som är medlemmar däremot har det vettiga umgänget?

    Min erfarenhet är blandad. Jag vet en hel del som uppdaterar en massa saker, predikar på sina statusar, lägger upp selfies osv, andra som är alldeles för ärliga och saknar integritet och en hel del som aldrig skriver nånting på Facebook.

    Hur ens umgänge än är så kommer man inte ifrån att sociala medier triggar narcissism.
  • klyban
    Anonym (Inte intresserad) skrev 2019-03-18 15:34:09 följande:
    Men eller hur, har det blivit som alkohol har varit tidigare? Att dom som inte dricker alkohol måste vara gravida, nyktra alkoholister, muslimer, pingstvänner osv? Haha, hur klarade folk sig år 2006? Och alla år före det?
    Inloggningar som kräver Facebook ja, jag har använt mitt Google-konto istället eller helt skippat i dom fallen.
    Sjukt att man ska vara tvungen att vara medlem på nån fjantig sida som Facebook.

    Har ett sådant också, används inte speciellt ofta.


    Dock har det förekommit där facebook är enda tillåtna inläggning, dock inte engagerat mig i detta på åratal så kan givetvis ha ändrat sig.
    Dock är saken att jag inte ens använder facebook som sida.


    hur många meter var det?
  • sextiotalist
    Anonym (Inte intresserad) skrev 2019-03-18 15:37:09 följande:
    Ja, dom som inte är medlemmar på Facebook har så otroligt dåligt umgänge ;) Ni som är medlemmar däremot har det vettiga umgänget?

    Min erfarenhet är blandad. Jag vet en hel del som uppdaterar en massa saker, predikar på sina statusar, lägger upp selfies osv, andra som är alldeles för ärliga och saknar integritet och en hel del som aldrig skriver nånting på Facebook.

    Hur ens umgänge än är så kommer man inte ifrån att sociala medier triggar narcissism.
    Skrev jag det?
    Det jag avsåg var faktiskt att om man har ett flöde i Facebook där det verkar vare en tävling, där man får ångest om man inte får några likes, då är det snarare det som är fel på. Inte Facebook som så.
    Det är flera som skrev att de har det i sin Facebook, men jag vill nyansera bilden, Facebook är exakt vad man gör det till.

    Det finns säkert en del som får din narcissistiska sida väckt till liv, det finns andra som inte ens bryr sig.
    Måste nog erkänna att när man fyller år är det väldigt trevligt att titta in (ja, folk gratulerar mig IRL också), eller när man är sjuk, då är det också mysigt med en massa krya-på-dig (shit, det var längesedan sist).

    Och visst, ibland blir man lite matt när en rapporterar för 10 ggr den veckan huruvida hunden gjort nr 2 eller inte, men världen går inte under för det :)
  • Anonym (Tråkig)

    Ja man väljer själv nivån och det blir mycket vad man gör det till

  • Anonym (Inte intresserad)

    Dom flesta har hundratals människor som så kallade vänner på Facebook, om dom tar bort sitt konto för att dom är trött på flödet men inte trötta på sin bekantskapskrets är det inte deras vänner det är fel på, det är knappast dom det syftas på utan ett vanligt beteende på Facebook.

    Jag stör mig dock inte på skryt eller på personer som postar 100 inlägg om dagen. Jag hade en bekant som låtsades vara en andlig guru och postade inspirational quotes varje dag och höll brandtal om ekosystem, relationer, mänskligheten, vänskap, de sanna värdena i livet och så vidare. Hennes liv är kaos och hon är både jättedålig på sina egna relationer och flyger hela tiden, shoppar massor och lever inte alls miljövänligt osv. Men jag gick inte ur för att det störde mig, jag tyckte det var ragikomiskt, jag gick ur för att jag inte ville lägga tid på att scrolla igenom ?nyheter? i flödet varje dag, samt att jag tänkte att riktiga vänner värda att behålla inte skulle försvinna om jag tog bort Facebook. Inte bekanta som värdesatte min bekantskap heller.


    sextiotalist skrev 2019-03-18 16:00:35 följande:

    Skrev jag det?

    Det jag avsåg var faktiskt att om man har ett flöde i Facebook där det verkar vare en tävling, där man får ångest om man inte får några likes, då är det snarare det som är fel på. Inte Facebook som så.

    Det är flera som skrev att de har det i sin Facebook, men jag vill nyansera bilden, Facebook är exakt vad man gör det till.

    Det finns säkert en del som får din narcissistiska sida väckt till liv, det finns andra som inte ens bryr sig.

    Måste nog erkänna att när man fyller år är det väldigt trevligt att titta in (ja, folk gratulerar mig IRL också), eller när man är sjuk, då är det också mysigt med en massa krya-på-dig (shit, det var längesedan sist).

    Och visst, ibland blir man lite matt när en rapporterar för 10 ggr den veckan huruvida hunden gjort nr 2 eller inte, men världen går inte under för det :)


  • Mrs Green

    Ursäkta om jag kapar tråden lite, men eftersom så många här inte har facebook så tänker jag att ni kanske har bra förslag på alternativ? Jag håller i ett antal grupper på facebook (idrottsförening, bostadsrättsförening, föräldrar i dotterns klass, en styrelse m.fl.) och tycker att grupperna är jättebra för att:
    - alla kan skriva och kommentera och oftast är det många som läser det snabbt
    - lätt att lägga till bilder, filmer och länkar
    - det blir sorterat i trådar (till skillnad från långa mailkedjor)
    - det går att ha omröstningar, och att bara trycka gilla om man t.ex. accepterar ett förslag men inte orkar kommentera mer

    Men i varje förening etc är det förstås alltid några som inte tycker om facebook, och då får man maila ut information till dem istället, och sen blir de sura för att de känner sig utanför diskussionerna. 

    I flera av föreningarna har vi pratat om att byta forum till något som alla kan acceptera att använda, men vi har inte hittat något som funkar lika bra. Är det någon av er som känner till något? 

  • klyban
    Mrs Green skrev 2019-03-21 19:11:09 följande:
    Ursäkta om jag kapar tråden lite, men eftersom så många här inte har facebook så tänker jag att ni kanske har bra förslag på alternativ? Jag håller i ett antal grupper på facebook (idrottsförening, bostadsrättsförening, föräldrar i dotterns klass, en styrelse m.fl.) och tycker att grupperna är jättebra för att:
    - alla kan skriva och kommentera och oftast är det många som läser det snabbt
    - lätt att lägga till bilder, filmer och länkar
    - det blir sorterat i trådar (till skillnad från långa mailkedjor)
    - det går att ha omröstningar, och att bara trycka gilla om man t.ex. accepterar ett förslag men inte orkar kommentera mer

    Men i varje förening etc är det förstås alltid några som inte tycker om facebook, och då får man maila ut information till dem istället, och sen blir de sura för att de känner sig utanför diskussionerna. 

    I flera av föreningarna har vi pratat om att byta forum till något som alla kan acceptera att använda, men vi har inte hittat något som funkar lika bra. Är det någon av er som känner till något? 

    Finns många andra sätt och suga in denna information.


     


    Varför tråden har många som inte har facebook, det är ju för tråden handlar om detta.


    hur många meter var det?
  • Mrs Green
    klyban skrev 2019-03-21 19:32:50 följande:

    Finns många andra sätt och suga in denna information.


     


    Varför tråden har många som inte har facebook, det är ju för tråden handlar om detta.


    Ja, jag vet, det var slött att inte skapa en ny tråd... sorry! men jag tänkte att de som valt bort facebook är experter på alternativen. 

    Nu kom jag på att t.ex. Slack skulle kunna funka bra som alternativ, men jag undrar om det känns för "tekniskt" för personer som anser sig inte kunna tekniska saker. Det är ju inte svårt, men det kanske upplevs så.. 
  • Anonym (Inte intresserad)
    Mrs Green skrev 2019-03-21 21:12:41 följande:

    Ja, jag vet, det var slött att inte skapa en ny tråd... sorry! men jag tänkte att de som valt bort facebook är experter på alternativen. 

    Nu kom jag på att t.ex. Slack skulle kunna funka bra som alternativ, men jag undrar om det känns för "tekniskt" för personer som anser sig inte kunna tekniska saker. Det är ju inte svårt, men det kanske upplevs så.. 


    Ni har väl mobiltelefonnummer med telefonnummer? Hur levde du innan Facebook fanns? Man får väl bestämma tid och plats och träffas i verkligheten och diskutera på plats. Har ingen koll på massa alternativ på det sättet för själv har jag avvecklat sociala medier för att avveckla sociala medier och lägga mer tid och uppmärksamhet på vad som finns ovanför min skärm.
  • Anonym (Inte intresserad)
    Mrs Green skrev 2019-03-21 21:12:41 följande:

    Ja, jag vet, det var slött att inte skapa en ny tråd... sorry! men jag tänkte att de som valt bort facebook är experter på alternativen. 

    Nu kom jag på att t.ex. Slack skulle kunna funka bra som alternativ, men jag undrar om det känns för "tekniskt" för personer som anser sig inte kunna tekniska saker. Det är ju inte svårt, men det kanske upplevs så.. 


    Det kanske är bättre att diskutera saker face to face så att man är tvungen att lyssna och vänta på sin tur och kanske omvärderar saker. På Facebook är tendensen att alla skriver snabba kommentarer och står fast vid sina ståndpunkter. Dessutom lätt provoceras av andras kommentarer.
  • Mrs Green
    Anonym (Inte intresserad) skrev 2019-03-21 21:25:47 följande:
    Ni har väl mobiltelefonnummer med telefonnummer? Hur levde du innan Facebook fanns? Man får väl bestämma tid och plats och träffas i verkligheten och diskutera på plats. Har ingen koll på massa alternativ på det sättet för själv har jag avvecklat sociala medier för att avveckla sociala medier och lägga mer tid och uppmärksamhet på vad som finns ovanför min skärm.
    Ja, innan facebook använde vi ju mail för att t.ex. bestämma tid och plats för träningar och möten. Och det är klart det funkar fortfarande (det är ju så vi kommunicerar med de ca 10% av medlemmarna som inte har facebook), men vi tycker att det är bökigare med mail som skickas till många och där det är svårt att se vem som svarat på vad och få en samlad bild av t.ex. hur många som tänker komma och träna ikväll, eller vilken dag som passar de flesta att ha ett möte. 

    Nu finns det ju bättre tekniska lösningar än för 10-20 år sedan och då tycker jag det är dumt att inte utnyttja det för att göra livet enklare. Men jag har förståelse för att en del inte vill ha ett facebook-konto av olika anledningar, och därför tänker jag att det vore bra med ett mer "neutralt" alternativ för gruppkommunikation som alla kan acceptera. 
Svar på tråden Varför har ni inte Facebook?