• Anonym (Ts)

    Är så trött!! Syskonbråk o annat!

    Alltså jag behöver skriva av mig och gör kanske inte det under den bästa stund heller. När jag är så fruktansvärt trött! Sjuk och allmänt trött på småbarnslivet just nu!

    Har en 3,5 åring o en 15 mån. VARJE dag måste man upprepade gånger sära på dom. 3,5 åringen är på lillebror hela tiden. Inte med slag eller så. Utan ska ta leksaker och liksom ?klappa? dom i huvudet på lillebror. Ska ta allt från lillebror. Kommer lillebror nära så skriker han. Lillebror försöker se vad storebror gör. Nyfiken. Storebror skriker och i bästa fall säger till oss att ta bort lillebror.

    Storebror kan inte sysselsätta sig själv en sekund. Om inte vi är nära så håller han bara på med rastlöst nonsense. Tar leksaker o placerar överallt, hänger de på olika ställen, ?klappar? lillebror i huvudet med dom, tar saker från lillebror osv.

    Konstant gnäll här i huset senaste veckorna månaderna.

    Jag går på knäna med dom. Känns som jag ständigt upprepar mig. Gör inte så, låt honom ha den leksaken, låt honom stå bredvid och titta osv osv.

    Försöker givetvis också ge storebror sin tid. Så att inte lillebror behöver vara överallt där storebror är. Och rasera saker om han nu byggt lego eller liknande. Men det är ändå dagliga kamper.

    Och jag tror att mkt bottnar i att storebror inte kan leka själv. Han är begåvad. Men leka. Näpp. Han kan lägga pussel, spela spel etc men oftast är det saker som vi MÅSTE vara med på. Så han kan visa vad han gör osv. Står han i sitt kök o leker så måste vi sitta bredvid. Annars leker han inte. Står han o leker o lillebror kommer så kan det lätt bli härdsmälta på en sekund för att lillebror pillat på något som han lekt med.

    Likadant på förskolan. Fast inte lika mkt som här hemma. Kan dela med sig mer där. Men fortf svårt med leken där.

    Är så innerligt trött på eviga tjatet. Gnället. Bråken. Att han inte kan sysselsätta sig själv. Gillar inte att gå ut heller. Vi går så klart ändå ut en stund. Men även där ska jag vara klistrad på honom. Eller snarare tvärtom.

    Jag ser ju att andra 3 åringar är mer självständiga än han är. Det är så otroligt krävande.

    Han har så fantastiska egenskaper. Pratar mkt. Vetgirig och vill kramas och gosa men just situationen med lillebror och leken tär på en. Aldrig går det att ha en lugn minut. O när hela familjen då är sjuk i influensa men barnen ändå har energi för 48 pers så tryter tålamodet. Så tråkig stämning hela tiden!

    Till den grad att storebror varvar ?jag älskar dig mamma? med ?nu är jag arg på dig mamma?.

    Blir så ledsen och nedslagen. Känner mig så misslyckad.

  • Svar på tråden Är så trött!! Syskonbråk o annat!
  • Anonym (K)
    Anonym (mamman) skrev 2019-03-15 09:31:53 följande:

    Det låter ju faktiskt helt normalt, det du berättar. Syskon gnabbas. Så kommer det ju alltid att vara.

    En treåring kan knappt leka själv, det går inte att vara självständig vid tre års ålder. Det är bara tiden som kan hjälpa till, om några år leker de bättre både ihop och isär. 


    Oj, min treåring leker jämt med sig själv. Rätt avancerade rollekar där hon leker att hon är mamma till sina dockor, hon lagar mat, mm. Alltid!
  • Anonym (Sant)
    Anonym (K) skrev 2019-03-15 23:26:06 följande:

    Oj, min treåring leker jämt med sig själv. Rätt avancerade rollekar där hon leker att hon är mamma till sina dockor, hon lagar mat, mm. Alltid!


    Ja men herregud, människor är individer och inte masskopierade dockor. Helt sjukt hur föräldrar ska ha diagnoser så fort barnen inte motsvarar deras bild av hur en treåring ska vara. Treåringar är OLIKA individer dom också! Har ni själva blivit förstörda av att gå på dagis sen tidig ålder (institutionaliserade) där ni fått lära er att lyda och vara lika och att dom som inte passade in i systemet var det något fel på?
  • Pope Joan II
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-15 20:15:12 följande:
    På det sättet som du beskriver rollek kan han göra. Lite då och då. Men tycker att om rolleken kommer senare, dvs den med jämnåriga leka mamma pappa barn, leka ambulans eller vad det nu kan vara, varför flaggar de på förskolan? Det är den sak de hela tiden nämner för oss att han inte riktigt greppar. Allt annat utvecklas han fint i. Men hans lek är enformigt, och bygger mkt på vuxennärvaro och kunskapsinhämtning. Förstå mig rätt, jag är så stolt över honom och hoppas verkligen att han fortsätter ha den vetgirighet och nyfikenhet han har idag. Alla dagar i veckan framför att leka med bilar och dockor (om jag måste välja). Men samtidigt så är ju leken oerhört viktig för barn. Och att så småningom få igång leken med jämnåriga.

    Jag har faktiskt inget emot att ha varken honom eller lillebror nära. Det är de dagliga konflikterna med lillebror som framförallt tär. Och då gör sig de andra sakerna påmint också. Att han inte kan sysselsätta sig själv då t ex 10-15 min i sitt rum där han får vara ifred från lillebror och pyssla med sitt. Nej då ska mamma också vara med. Men det går ju inte alltid. Kvittar vad någon säger. Det går ju inte att ha sina barn klistrade vid sig 24/7. Lillebror kan sysselsätta sig bättre själv då. Sätter man ett pussel eller någon aktivitetsleksak framför honom så vet man att man iaf hinner slänga in disken i maskinen innan han är tillbaka.

    Men absolut. Alla barn är olika. Storebror har alltid varit nära mig sen bebis. Hör nog ihop med hans start i livet. För tidigt född med två månader. Intensivvårdad en månad och inneliggande totalt 2 månader. Massa uppföljningar etc. Jag har hållit honom extremt nära hela tiden.

    Dagar som dessa när hela familjen är sjuka och jag känner att jag går på knäna av allt skrik och gnäll och gnabb mellan bröderna så känns allt bara tyngre och jobbigare än vad det är om några dagar.

    Vad gäller funktionsnedsättning så ja, det återstår väl att se. Jag känner inte att han skulle uppfylla kriterier fullt ut för t ex autism. Men drag av AST möjligtvis.
    Ja, det tycker jag är olyckligt att förskolan håller på att flagga för och dra upp som något som kan bli bekymmersamt eller som redan är det. Möjligen beror den sortens kraftigt överdriva nit på en överkompensation för att förskola och skola tidigare lät så många barn som i efterhand visat sig ha påvisbara svårigheter som lett till att de så småningom fått en diagnos klara sig utan hjälp och extra resurser. Kanske kan det vara på det sättet. 

    Problemet är att förhållningssättet, att tidigt varna för vad de menar kan visa sig vara avvikelser, är att det stressar och oroar föräldrar som därigenom får ganska orealistiska och emellanåt orättvisa förväntningar på deras barn och barnens förmågor. Det ger sedan en frustrerad förälder som i sin tur ger barn som känner av att de borde prestera men vars mognad inte medger det precis i den period det önskas vilket leder till ännu mer frustration hos föräldern och så är den onda cirkeln ett faktum.

    Olyckligt tycker jag.

    För övrigt tycker jag att du gjort och gör alldeles rätt i att möta och tillgodose hans större närhetsbehov. Det kan aldrig någonsin bli fel, och även om du är trött särskilt under sjukdomsperioder så kommer det snart dagar när du inte är så trött och i stället kan titta på resultaten av dina känslomässiga investeringar och känna dig glad över att du gjorde dem. 

    Tänk också på att han faktiskt fortfarande är hemskt liten. 
  • hammarhajen

    Att inte spela ett spel utan istället plocka isär det och greja runt är iofs helt vanligt bland treåringar

    Kanske ska du sysselsätta lillebror istället då? Inte det optimala med skärmar, men de flesta 1,5-åringar kan ju sitta en stund framför en sådan. Kanske ge lillebror en platta en kvart då och då för att storebror ska få egen tid med dig. Gynnar ju lillebror också om det blir lugnare hemma. 

    Många treåringar är väldigt små fortfarande och alla fixar inte riktigt att bli "bortprioriterade" för ett småsyskon om du förstår hur jag menar. Ofta tänker man att den stora är stor och borde kunna leka själv, men kanske är det ibland den lilla som är mer trygg och självständig. 

    Går båda på förskola?
    Kanske kan ni kolla med förskolan om ni kan lämna barnen vid olika tider? Säg att pappan lämnar lilla vid 8.00 och du stora 8.30, så får stora en egen lugn stund med bara dig på morgonen?

    Kolla bland grannarna om någon har en tonåring som kan gå ut på gården med den lilla någon timme då och då mot betalning?

  • Inga bekymmer
    Pope Joan II skrev 2019-03-16 08:27:21 följande:

    Ja, det tycker jag är olyckligt att förskolan håller på att flagga för och dra upp som något som kan bli bekymmersamt eller som redan är det. Möjligen beror den sortens kraftigt överdriva nit på en överkompensation för att förskola och skola tidigare lät så många barn som i efterhand visat sig ha påvisbara svårigheter som lett till att de så småningom fått en diagnos klara sig utan hjälp och extra resurser. Kanske kan det vara på det sättet. 

    Problemet är att förhållningssättet, att tidigt varna för vad de menar kan visa sig vara avvikelser, är att det stressar och oroar föräldrar som därigenom får ganska orealistiska och emellanåt orättvisa förväntningar på deras barn och barnens förmågor. Det ger sedan en frustrerad förälder som i sin tur ger barn som känner av att de borde prestera men vars mognad inte medger det precis i den period det önskas vilket leder till ännu mer frustration hos föräldern och så är den onda cirkeln ett faktum.

    Olyckligt tycker jag.

    För övrigt tycker jag att du gjort och gör alldeles rätt i att möta och tillgodose hans större närhetsbehov. Det kan aldrig någonsin bli fel, och även om du är trött särskilt under sjukdomsperioder så kommer det snart dagar när du inte är så trött och i stället kan titta på resultaten av dina känslomässiga investeringar och känna dig glad över att du gjorde dem. 

    Tänk också på att han faktiskt fortfarande är hemskt liten. 


    Tänkvärt och klokt inlägg! Kan säga att jag fick mååånga kommentarer om äldsta sonen som observerade alla andra 2 månader minst innan han började delta i leken. Sen för att han var 2 men inte pratade nänmvärt mkt. "Han pratar ju inte" "Vi får ju inga svar" Jag sa bara att han pratar mer hemma så det kommer nog här också. Ett år senare så sa de att de fick säga till honom att äta istället för att prata under måltiderna:) Nu, i skolan går det superbra, han har kompisar och leker, kan va sig själv! Så glad att jag inte brydde mig om deras bedömningar och kommentarer, det hade nog hämmat hans utveckling om vi dragit igång en utredning pga det.
  • Anonym (kan inte leka)

    När vår äldsta var tre så var lillebror ett år. Lillebror var nöjd med att titta vad storebror gjorde och det storebror gjorde var att leka med mig. Han kunde inte alls leka utan mig, utan det var jag som lärde honom att leka genom att leka varje dag med honom. Det var jättelångtråkigt för mig men storebror lärde sig leka. Ett år senare lekte han mer själv. Vi lekte mest med tennsoldater, playmobil och olika skepp som gubbarna åkte i. Eller så lekte vi att han var ett stackars övergivet barn och jag var en elak häxa. Det var inte min idé, den sista leken var hans ide. Eller så lekte vi att vi  kunde trolla och gjorde olika uppdrag av som vi fått av någon konstig superhjälte som vi låtsades prata med. Men själv kunde han inte leka när han var tre. Nu är han elva och kan inte leka igen...bara spela iPad och Ps4. ..Jag får sätta mig på golvet igen. 

  • Anonym (K)
    Anonym (Sant) skrev 2019-03-16 08:04:16 följande:

    Ja men herregud, människor är individer och inte masskopierade dockor. Helt sjukt hur föräldrar ska ha diagnoser så fort barnen inte motsvarar deras bild av hur en treåring ska vara. Treåringar är OLIKA individer dom också! Har ni själva blivit förstörda av att gå på dagis sen tidig ålder (institutionaliserade) där ni fått lära er att lyda och vara lika och att dom som inte passade in i systemet var det något fel på?


    Vad är ditt jävla problem? Svarade ett inlägg som påstod att en 3-åring knappt kan leka själv. Just för att påpeka att de är OLIKA! För fan tagga ner.
  • Anonym (Ts)
    Pope Joan II skrev 2019-03-16 08:27:21 följande:

    Ja, det tycker jag är olyckligt att förskolan håller på att flagga för och dra upp som något som kan bli bekymmersamt eller som redan är det. Möjligen beror den sortens kraftigt överdriva nit på en överkompensation för att förskola och skola tidigare lät så många barn som i efterhand visat sig ha påvisbara svårigheter som lett till att de så småningom fått en diagnos klara sig utan hjälp och extra resurser. Kanske kan det vara på det sättet. 

    Problemet är att förhållningssättet, att tidigt varna för vad de menar kan visa sig vara avvikelser, är att det stressar och oroar föräldrar som därigenom får ganska orealistiska och emellanåt orättvisa förväntningar på deras barn och barnens förmågor. Det ger sedan en frustrerad förälder som i sin tur ger barn som känner av att de borde prestera men vars mognad inte medger det precis i den period det önskas vilket leder till ännu mer frustration hos föräldern och så är den onda cirkeln ett faktum.

    Olyckligt tycker jag.

    För övrigt tycker jag att du gjort och gör alldeles rätt i att möta och tillgodose hans större närhetsbehov. Det kan aldrig någonsin bli fel, och även om du är trött särskilt under sjukdomsperioder så kommer det snart dagar när du inte är så trött och i stället kan titta på resultaten av dina känslomässiga investeringar och känna dig glad över att du gjorde dem. 

    Tänk också på att han faktiskt fortfarande är hemskt liten. 


    Tack för ditt meddelande.

    Jag håller med dig. Och tänker oftast så själv också när andra nämnt att förskolan säger si eller så. Och jag har kommit på mig själv också med att bli mer uppvarvad och stressad när jag hör detta från förskolan. Börjar leta fel. Så fel av mig. Jättefel och samvetet kryper ikapp en!

    Senast i förra veckan var det att han busade för mkt vid maten. Genast märkte jag hur jag blev uppstressad. Började tänka på varför osv.

    Och varför?! Han är 3,5 år?! Hur ser er maktsituation ut? Kanske en dålig dag? Eller en dålig period eller vad som helst!

    Undrar ibland om förskolepersonal verkligen måste delge ALLT? Jag vill så klart veta hur mitt barn har det på förskolan. Jag är nyfiken på vad de gör, skapar, vad han utvecklas inom osv. Men vissa saker tänker jag att de uttrycker utan att veta hur det landar hos föräldrarna och vad syftet är? Jag menar, är mitt barn första 3 åringen som stökat vid maten? När jag ifrågasätter och undrar vad de tänker då säger de ?nej egentligen inget. Vi tror att han är övertrött och kanske behöver sova en stund? (vi har sedan tidigt talat om att om han blir jättetrött så spara maten o låt honom vila/sova en stund ist eftersom han vaknar ganska tidigt).

    Hursomhelst, uppskattar din input och synvinklar.

    Idag har varit en betydligt bättre dag. Lugnare och mer harmonisk. Syskonen efter varandra så klart. Men det är också ömsesidigt från bådas håll. Men det har varit mindre idag ändå. De börjar bli friska nu också.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sessan) skrev 2019-03-15 22:24:46 följande:

    Hej!

    Han går i en specialklass med resurser. Har anpassad skolgång. Äter medicin. Ofta hamnar de här barnen i kläm i skolan. De är ofta för smarta för att gå i särskola men klarar inte heller för stora klasser i stökig miljö.


    Tack för svar! Bra att han får det anpassat efter hans behov.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Son) skrev 2019-03-15 23:06:17 följande:

    Har en son som påminner väldigt mycket om vad du beskriver. Vet inte om det kan hjälpa dig men något som jag gjort och som har underlättat här är att jag slutat ha förväntningar på hur den där leken ska se ut där han leker själv.

    Om Hans lek är att placera alla sina böcker på soffan, eller en efter en slänga ner dem bakom soffan så är det toppen. Då gör jag anpassningar så att där endast finns tåliga böcker som överlever. Har även satt upp tillåtna utrymmen, typ alla plastburkar och lock etc etc i ett Skåp och de får han dra ut och lägga och slänga etc etc med

    Likadant en låda med köksgrejer, vispar Penslar slevar etc som han får röja som han vill med. En barnbokhylla där det är helt ok att dra ner allt på golvet .

    Han gillar också alfabet så ibland gör vi en halvvägs lösning där jag läser en ABC bok och han hittar och bygger rätt bokstav bland sina abcklossar

    Din son är större, kanske bokstäver på kylen och utmana honom lite, para ihop bild och ord. Eller tom ?skriva? enkla ord, apa, sov etc

    Sen låter det som att han behöver betydligt mer rörelse, finns ingen innelekplats? Annars kan köpcentrum de timmarna där är få människor vara bra att få ur lite spring i

    Ibland kan det hjälpa att ha en aktivitet med ut, boll eller såpbubblor, putta vagnen kan också vara en favorit

    Lite tankar bara


    Super tack för bra tips!!

    Para ihop bild och ord var ju super. Han har ju något liknande på en app på paddan men super att fixa något fysiskt att hålla i tänker jag!

    Ska letas efter.

    Han har alfabetet i magneter som

    Han gillar att stå med vid kylskåpet och hålla på med.

    Hinner inte skriva mer nu. Men jättetack för bra tips! Verkligen
Svar på tråden Är så trött!! Syskonbråk o annat!