• Äldre 15 Mar 17:26
    345 visningar
    2 svar
    2
    345

    när ska barn lära sig lägga sig själva?

    Hej.

    Frågan gäller inte mig utan mina föräldrar hoppas det är okej?

    Kännde jag måste vända mig någonstans.

    När är det normalt barn börja lägga sig själva?

    Mina syskon lägger inte sig själv och är 10 och 11 år gamla.

    Få dom inte som dom vill bli dom arga och då menar jag riktigt ordentligt slå i dörrara skriker svär slänger saker etc och detta gäller typ allt dom bre inte sina macker själva dom hämtar inte äns dricka själva.

    Jag var inte sån vid den åldern fick tom diska efter mig.

    Att jag fråga är att jag se det sliter på mina föraldra och även gå ut över mig blir lovad saker som aldrig blir av försökt stå ut och trott det skulle bli bättre med åren när barnen blir äldre, men dom verkar ju så pass bortskämda att dom aldrig vuxer ur detta.

    Nån som kan förtydliga om detta är normalt och vilken ålder barn brukar börja lägga sig själva etc?Jag försökt ta upp det med mina föräldrar med dom bli bara arga då ):

    Tack

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-15 18:15
    Glömde nämna älsta barnet har inte äns läst sig läsa.
    Mina föraldra skyller på skolan men jag tycker det verkar vara dålig uppfrostan.
    Det kan väll inte vara bra för ett barn få som den vill hela tiden?
    Sen spela dom mycket tvspel typ hela tiden vilket är där jag tro dom lärt sig bete sig så illa

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-15 21:13
    Som jag trodde alltid barnen som få skulden vilket samhälle där allt skylls på diagnoser.

    Kan aldrig vara föraldrans fel eller hur?
    Från vad jag sett kan det faktiskt vara det.

    Sen anse jag faktiskt detta eviga tv spelandet är ohälsosamt för barn. Sen har vi dessa youtubers som jag själv sett hur dom skriker och har för sig.

    Jag antar det bara försöka stå ut ett par år till.
    finns det något bättre forum där man inte ta den lätta utvägen och skyller allt på diagnoser?

    Och som kanske kan ge mig råd hur jag kan ta upp detta mina mina föraldra utan att dom bli upprörda.

  • Svar på tråden när ska barn lära sig lägga sig själva?
  • Äldre 15 Mar 20:39
    #2
    lövet2 skrev 2019-03-15 18:48:15 följande:

    Om en 11-åring inte har lärt sig läsa, så har det inte med uppfostran att göra. Läsa lär de sig i skolan. Kanske 11-åringen har dyslexi?

    Men hur som helst, så brukar de flesta 10-11-åringar gå och lägga sig själva på kvällen, men man kanske måste påminna dem om tiden.


    Kanske det jag bara gissar då vill har en lösning

    jobbigt med bråk varje dag och pågått under flera år.

    Men nu är det så att skolan inte lär han utan låter han leka istället för han beter sig då pass illa fom inte kan kontrollera han.

    Tycker du inte fe märkligt då pass gamla inte kan göra något själva? Pappa hämta mat pappa hämta dricka dom äter ju inte äns vid matbordet utan kräver få göra det vid tv.
Svar på tråden när ska barn lära sig lägga sig själva?