• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 15 Mar 18:05
    1463 visningar
    8 svar
    8
    1463

    Knöl på revbenet - cancer? :/

    Jag är kvinna, 38 år.

    Märkte idag att jag har en rund knöl på revbenet, den delen som är i mitten av kroppen och som de parallella revbenen sitter fast i, just under bh-bygeln. Den är ca 1-2 cm stor, rund och jämn och sitter fast i revbenet. Känns som att det är en del av det, smälter in i den och är helt fast där. Känns som ben. Gör inte ont.

    Kan det vara cancer? Vad kan det annars vara?

    Jag har inga andra symptom förutom trötthet och mitt barn sover dåligt på nätterna så det är inte så konstigt. Har ej tappar vikt eller något.

    Har inte skadat mig där vad jag minns.

  • Svar på tråden Knöl på revbenet - cancer? :/
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 18:06
    #1

    Har sökt vård men inte fått någon tid än. Märkte det idag och nu är det ju helg.

  • Anonym (ok)
    Äldre 15 Mar 19:12
    #2

    Det är troligen processus xifoideus. En normal del av bröstbenet.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 20:11
    #3

    Nej den sitter på ena sidan, inte i mitten. Bröstkorgen är ju liksom två bågar nedåt med tvärgående revben och något i mitten. Det sitter på ena bågen i höjd med hjärtat ungefär, inte på bröstbenet/mittendelen.

  • Äldre 16 Mar 06:09
    #4

    Kolla upp det hos läkare.

  • AnnaZL
    Äldre 16 Mar 07:53
    #5

    Som alla skriver, gå och kolla upp det hos läkare. Men, jag har också en liknande knöl som inte är cancer, så du behöver inte gå omkring och vara orolig innan.

  • Äldre 16 Mar 08:29
    #6

    Om man är orolig så kan man uppsöka en vårdcentral. Jag skulle inte fråga kreti och pleti på familjeliv.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 10:36
    #7

    Jag har ju ansökt om en läkartid så det kommer jag absolut att göra. Vill mest ha svar nu så att jag är beredd liksom. Det kan ju ta ett tag att få tiden och blir ju tidigast nästa vecka.

    Anna ZL: var är din knöl och vad är det för något? Vore jättesnällt om du ville svara.

    En närstående till mig har just fått ett obehagligt cancerbesked (lymfom) så jag är extra orolig därför. Försöker tänka att vad är risken att det drabbar oss båda? Men det kan ju göra det.

  • AnnaZL
    Äldre 17 Mar 13:51
    #8
    Anonym (Orolig) skrev 2019-03-16 10:36:37 följande:

    Jag har ju ansökt om en läkartid så det kommer jag absolut att göra. Vill mest ha svar nu så att jag är beredd liksom. Det kan ju ta ett tag att få tiden och blir ju tidigast nästa vecka.

    Anna ZL: var är din knöl och vad är det för något? Vore jättesnällt om du ville svara.

    En närstående till mig har just fått ett obehagligt cancerbesked (lymfom) så jag är extra orolig därför. Försöker tänka att vad är risken att det drabbar oss båda? Men det kan ju göra det.


    Min sitter på revbenet och har gjort i över 20 år, inte ändrat form. Kommer tyvärr inte ihåg vad det kallades för, var så länge sedan jag kollade upp det. Kan tom vara så att jag inte fick specifikt namn på det annat än normalt och ofarligt.

    Beklagar din väns lymfom, hoppas på snabbt tillfrisknande.
Svar på tråden Knöl på revbenet - cancer? :/