• Anonym (Steri­l to be)
    Äldre 15 Mar 20:09
    1092 visningar
    11 svar
    11
    1092

    vasektomi ja eller nej

    Jag är nyss fyllda 40 och nybliven singel. Jag har barn sen tidigare som är i låga och höga tonåren och mitt intresse för att skaffa fler barn, som det känns just nu är ytterst begränsat. Jag överväger därför att går till doktorn för ett litet klipp. Det enda som talar emot är att det finns en liten sannolikhet för att någon jag framöver kommer träffa övertalar mig att vilja ha barn.
    Sannolikheten för det är dock betydligt lägre än att jag skulle träffa en "barndesperat" tjej som skulle "glömma" att ta p-piller.

  • Svar på tråden vasektomi ja eller nej
  • Anonym (klipp­t)
    Äldre 15 Mar 21:23
    #1

    Jag gjorde min vasektomi för många år sen. Har aldrig ångrat mig.

    Om du vill behålla möjligheten att bli pappa kanske det går att frysa in spermier innan du knipsar.

  • Anonym (Steri­l to be) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 21:41
    #2
    Anonym (klippt) skrev 2019-03-15 21:23:03 följande:

    Om du vill behålla möjligheten att bli pappa kanske det går att frysa in spermier innan du knipsar.


    Bra där då har man både hängslen och livrem
    både äta kakan och ha den kvar
  • Anonym (Omg)
    Äldre 15 Mar 21:50
    #3

    Ts använd kondom om du inte är säker på att du inte vill ha fler barn. Inte alltid att ivf funkar, dyrt oxå.

  • Anonym (Klipp­t och nöjd)
    Äldre 15 Mar 21:55
    #4

    40+, gjorde det för ett år sedan. Bästa jag gjort, för mig och min partner har njutningen ökat.

  • Anonym (Steri­l to be) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 22:53
    #5
    Anonym (Omg) skrev 2019-03-15 21:50:56 följande:

    Ts använd kondom om du inte är säker på att du inte vill ha fler barn. Inte alltid att ivf funkar, dyrt oxå.


    Så här tänker jag, tack vare lite hjälp.
    98% sannolikhet för att jag inte vill ha barn
    2% sannolikhet för att jag skulle bli övertalad/inspirerad till att skaffa barn.
    Om de det nu är så att jag vill få barn så får vi prova med IVF. Skulle det inte funka så får det vara hänt. Det är inte säkert att det skulle ha funkat på naturligt sätt heller.
    Kostnaden är i sammanhanget inget problem.
  • Äldre 16 Mar 02:25
    #6
    Anonym (klippt) skrev 2019-03-15 21:23:03 följande:

    Jag gjorde min vasektomi för många år sen. Har aldrig ångrat mig.

    Om du vill behålla möjligheten att bli pappa kanske det går att frysa in spermier innan du knipsar.


    Det är en nästan lika enkel operation att återställa som att klippa....
  • Anonym (klipp­t)
    Äldre 16 Mar 06:12
    #7
    Sgtwolf skrev 2019-03-16 02:25:19 följande:

    Det är en nästan lika enkel operation att återställa som att klippa....


    Nja. Det får inte ha gått för lång tid sedan ingreppet. Sannolikheten att lyckas är relativt låg. Runt 50 %. Sädesledaren är ju mycket tunn.

    Man får också räkna med att bekosta operationen själv.

    Förmodligen på privat klinik.
  • Anonym (Nöjd)
    Äldre 16 Mar 07:09
    #8

    Klippt sedan många år.


    Aldrig ångrat.


    Dagen efter så kändes det som jag fått en spark vid sidan om paketet. Ömt och jag gick bredbent men annars har jag aldrig haft besvär.
    ONS kräver fortfarande kondom men i stadiga förhållanden så är det skönt att slippa plus att tjejen slipper P-piller.


     

  • Anonym (K2)
    Äldre 16 Mar 09:35
    #9
    Anonym (Nöjd) skrev 2019-03-16 07:09:00 följande:

    Klippt sedan många år.

    Aldrig ångrat.

    Dagen efter så kändes det som jag fått en spark vid sidan om paketet. Ömt och jag gick bredbent men annars har jag aldrig haft besvär.

    ONS kräver fortfarande kondom men i stadiga förhållanden så är det skönt att slippa plus att tjejen slipper P-piller.

     


    Ingen personlighetsförändring? Mindre maskulinitet?

    Rinner allt ut i kroppen när man klippt?

    Är själv intresserad men vill inte att det blir något skit..
  • Anonym (Nöjd)
    Äldre 16 Mar 10:36
    #10
    Anonym (K2) skrev 2019-03-16 09:35:14 följande:
    Ingen personlighetsförändring? Mindre maskulinitet?

    Rinner allt ut i kroppen när man klippt?

    Är själv intresserad men vill inte att det blir något skit..

    Nej, jag har inte gått upp 100kg, inte heller blivit kontaktad av wiener-sängerknaben.


    Skämt åsido, varken jag eller mitt ex märkte någon skillnad. Tydligen skall smaken också vara densamma.


    Hon tappade sin lust av P-piller, fick problem med spiralen och jag slapp gummi.

  • Äldre 16 Mar 13:00
    #11

    Jag och frun är som frögurkor, avbrutet och spruta på magen blir gravid i alla fall.

    Hon blir dålig av piller så knipsa var det bästa jag gjort.

    Operation tog trekvart och var tillbaka på jobbet dagen efter. Gjorde inte speciellt ont.

    Smak och konsistens är samma men mängden har minskat litegrann.

    Gjorde det för ca två år sedan.

Svar på tråden vasektomi ja eller nej