• Äldre 15 Mar 20:37
    178 visningar
    3 svar
    3
    178

    När vågar man försöka igen?

    Jag och min man bestämde oss för att försöka få barn förra året. Bara några månader efter uttagen p-stav visade testet positivt. Vi var hur lyckliga som helst. Men efter ultraljud i vecka 14 fick läkaren misstankar om anencefali (fostret har avsaknad av storhjärna) och kommer inte överleva mer än något dygn efter förlossning. Vi fick det bekräftat och jag påbörjade en sen abort i vecka 15. Det var det värsta jag gjort. Fostret var så litet men han var så fin. Fingrar, naglar, ja allt fanns! Även kön kunde konstateras. Bilden av mitt barn jagar mig konstant, och jag undrar, när vågar man försöka igen? Jag går sönder av denna händelse och vill gärna försöka igen men jag är så rädd att det kommer gå fel igen. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden När vågar man försöka igen?
  • Anonym (Samma här)
    Äldre 16 Mar 07:16
    #1

    Jag kan inte annan än beklaga det fruktansvärda som hände dig, och mig. Exakt samma sak i december 2017. Jag har läst allt som finns att läsa om detta och inte hittat eller läst om några som hittat bevis för att detta skulle vara ärftligt eller något sådant.

    Så jag försökte finna lite tröst i det, alla i den medicinska professionen jag pratade med sa även saker i stil med ?bara en jädra otur? och att chansen att den oturen skulle upprepa sig är försvinnande liten.

    Vi ?försökte? aldrig riktigt bli gravida utan vi levde våra liv som vanligt med inställningen att händer det så händer det. Det klassiska är ju att vänta en mens om det inte är något alldeles särskilt (så sa barnmorskan på aborten till mig). Idag är jag gravid i v. 25 med en frisk pojke.

  • Äldre 17 Mar 14:54
    #2

    Hej och tack för ditt svar. Jag beklagar verkligen att detta hände dig med. Ingen människa borde behöva gå igenom något sådant, men det glädjer mig oerhört att höra att du är gravid igen med en frisk pojke! Jag önskar er all lycka. Får jag fråga, när slutade du blöda efter din abort? Från början kände jag att jag aldrig kommer våga försöka igen men nu känner jag att jag bara vill komma över denna hemska händelse och kunna se ljuset i tunneln igen. Så fort min kropp känner sig redo så ger jag det ett nytt försök så jag kan försöka glömma så gott det går... och förhoppningsvis har jag då samma tur som dig. Kram

  • Anonym (Samma här)
    Äldre 18 Mar 07:00
    #3

    Jag kände likadant att jag inte skulle våga prova igen men sen ville man inget annat.

    Jag hade en väldigt snabb och smidig abort och blödde bara några dagar till efteråt. Önskar dig all lycka i världen när ni nu tar er igenom detta!

Svar på tråden När vågar man försöka igen?