• Anonym (30-år­ingen)
    Äldre 16 Mar 02:55
    134 visningar
    11 svar
    11
    134

    Jag vet att jag vill ha barn, men jag har ingen som helst längtan. Normalt?

    Måste få prata med likasinnade eller någon som i alla fall förstår. Mina vänner skaffar barn, eller längtar efter barn eller försöker bli gravida. Jag har även vänner som inte vill ha barn och redan fattat det beslutet.

    Jag vet att jag vill ha barn, men jag vill inte ha barn nu. Jag har ingen riktig längtan. Jag skulle vilja hoppa på en längre utbildning och jag vill resa och jag har dessutom många hobbies som tar tid och energi. Eftersom jag är kvinna vet jag att jag inte kan vänta hur länge som helst, jag är inte naiv. Jag undrar om det här är vanligt att veta att man vill ha barn men samtidigt inte ha någon längtan? Rörig trådstart, jag vet.

  • Svar på tråden Jag vet att jag vill ha barn, men jag har ingen som helst längtan. Normalt?
  • Anonym (Gör de du vill)
    Äldre 16 Mar 03:00
    #1

    Ja det är absolut vanligt och inget konstigt alls. Ifall du orioritetar utbildning o resa mer än barn nu är de vad du ska göra utan att känna att de fel. Låt inte andras tankar påverka dig för mycket

  • Anonym (Yun)
    Äldre 16 Mar 03:03
    #2

    Jag kände så. Tillslut blev jag 35 år och fick sätta igång för att det inte skulle bli för sent, inte för att jag längtade så. Men jag älskar mina barn såklart.

    När det gäller barn är det som med det mesta - det finns många olika attityder. En del vill inte ha barn alls, vissa vill ha barn vid 16 år, en del vill låta beslutet mogna fram, vissa vill ha barn "sen nån gång", andra vill ha 10 barn men behärskar dig av praktiska skäl. Frågan är varför det är så viktigt för dig att det är normalt?!

  • Anonym (Kvinn­a35)
    Äldre 16 Mar 06:54
    #3

    Jag har haft precis samma känsla och det är inget fel med det. Många av min vänner kände samma. Ett par vänner skaffade barn innan de var 30 men resten kände helt som du enda tills de var över 30. 

    Jag själv är redan 35 och jag känner inte ännu heller någon lust att skaffa barn ännu. Tanken är fortfarande att jag vill ha dem i något skede men inte ännu. Jag är helt medveten om att det kan leda till om jag väntar. Trots det tycker jag det är bättre att vänta än att skaffa barn bara för att inte bli utan. Om man inte har lust att skaffa barn och gör det för att alla säger man måst skynda på kan det leda till att man hatar sitt eget barn. Inget barn förtjänar det men ingen mamma kan heller hjälpa sina känslor om hon inte var färdig för barnet. 

  • Anonym (30-år­ingen) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 12:27
    #4

    Uppskattar era svar - tack!

    Har gått och känt en stress. Jag vill inte ha barn nu, för jag känner inte att barn passar in i mitt liv just nu när det finns så mycket annat jag längtar efter.

    Ville bara prata med likasinnade, känna mig lite normal. Det har blivit så mycket prat om just barn i tjejgänget de senaste åren, och ingen känner som jag.

    Det verkar som att om man vill ha barn ska man även ha någon slags längtan, och jag känner inte mig redo att skaffa en hund ens, eftersom jag vet hur mycket ansvar som krävs.

  • Anonym (Gem)
    Äldre 16 Mar 12:37
    #5

    Ja. Många får nog barn mest för att de råkar bli gravida. Har man väl blivit gravid ställs man inför det där med barn på ett helt annat sätt.

  • Anonym (A)
    Äldre 16 Mar 15:50
    #6

    Inget ovanligt, så kände jag innan jag blev gravid. Då kom en stor längtan efter barn.

  • Anonym (Gem)
    Äldre 16 Mar 15:57
    #7

    Ja, det kan ju vara bra att tänka på att när man väl skaffat sig ett barn så kan längtan efter fler bli väldigt stark. Inte för alla så klart men kan vara bra att ta i beräkning att du hinner med att skaffa syskon. Eftersom du tycker att du vet att du vill ha barn.

  • Anonym (30-år­ingen) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 22:33
    #8
    Anonym (Gem) skrev 2019-03-16 15:57:51 följande:

    Ja, det kan ju vara bra att tänka på att när man väl skaffat sig ett barn så kan längtan efter fler bli väldigt stark. Inte för alla så klart men kan vara bra att ta i beräkning att du hinner med att skaffa syskon. Eftersom du tycker att du vet att du vill ha barn.


    Intressant! Jag har varit inne lite på att bli enbarnsförälder, men då kanske det ändras helt. 
  • Anonym (Gem)
    Äldre 17 Mar 08:10
    #9
    Anonym (30-åringen) skrev 2019-03-16 22:33:49 följande:

    Intressant! Jag har varit inne lite på att bli enbarnsförälder, men då kanske det ändras helt. 


    Jag förändrades väldigt mycket av att få barn, jag ville plötsligt ha 3-4 stycken. Jag har två och det är fantastiskt att se hur mycket nytta de har av varandra. Det kommer de ha som vuxna också, kunna diskutera sin barndom tillsammans, diskutera sina föräldrar. Hjälpas åt med våra dödsbon.

    Men din känsla kan ju stå sig, att du är en enbarnsförälder. Det är ju många som känner så, ville bara ge dig något att fundera på, bättre förr än när det är för sent. Jag hade nog ingen föreställning om det ena eller det andra, innan jag fick min första.
  • Anonym (Veron­ica)
    Äldre 17 Mar 08:56
    #10

    Åren går fort och sen kan det vara svårt att bli gravid.Mina bekanta som fyllt 40 år undrar varför dom inte bli gravida.Då påpekar jag åldern.

  • Äldre 17 Mar 08:59
    #11

    Ja, normalt

Svar på tråden Jag vet att jag vill ha barn, men jag har ingen som helst längtan. Normalt?