• modsey
    Äldre 16 Mar 07:11
    4533 visningar
    63 svar
    63
    4533

    Vabba när andra föräldern är ledig?

    Skuttan83 skrev 2019-03-16 04:55:00 följande:

    Jag ska egentligen jobba i helgen men sonen har fått magsjuka. Jag har ett jobb som jag inte får vara på om vi har magsjuka i familjen, för att smittorisken är för stor till min brukare. (Skulle bli kattastrof om brukaren blev sjuk!!) Min sambo är ledig och har åkt iväg med dottern för att hon förhoppningsvis inte ska bli sjuk. Så nu till frågan, får jag vabba?


    Här måste ju egentligen arbetsgivaren betala. Men nu i ert fall är sambon inte heller hemma så då kan du vabba och skriva på att orsaken att han inte kan vårda barnet är att han är bortrest.
  • modsey
    Äldre 16 Mar 09:31
    #10
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 07:37:46 följande:
    Får man verkligen vabba för att ordinarie vårdare är bortrest? Isf skulle det ju kunna utnyttjas. Sambon kan ju resa bort fler helger medans den andre föräldern vabbar utan att barnet ens är sjukt. Låter som att det skulle gå att sätta i system. Konstigt om man får göra så.
    Oja visst får man det. Ponera att du är på en resa när det är din mans jobbhelg, du kanske är och fiskar, i en annan stad på ett spa, i Norrland på en begravning utomlands med större barn eller  what ever. Ni har ordnat barnvakt t det yngre barnet som är hemma då barnet blir sjuk på din partners jobbpass. Då har hen rätt att vabba.
  • modsey
    Äldre 16 Mar 09:49
    #12
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 09:35:56 följande:
    Tycker ju att det är lite fel. Anser att man bör ha en plan som inte innefattar andras skattepengar för vad man gör om barnet blir sjukt när en förälder har semester. Men FK:s regler är ju sällan vettiga.
    Vet inte om jag ser sås mycket fel i detta, det gäller ju även om den planerade barnvakten blir sjuk. Där har jag själv utnyttjat det en gång när min man var på fiskeresa och mormor som skulle passat barnet blev sjuk.
    Min man har nyttjat det även han en gång när jag var på en utlandsresa med de stora barnen och liten blev magsjuk och vi inte ville/ kunde lämna barnet till barnvakt.
    Planen finns ju där, när barnomsorgen på helger inte finns där. Nu jobbar jag inte helger längre, men under 20 års tid har jag/ vi löst ut den typen av barnomsorg helt privat då ob dagis inte funnits att tillgå. Så att jag eller min man skulle sitta fast i hemmet på våra då ganska få lediga helger, utan möjlighet att få åka någonstans om den andre jobbat blir lite märkligt.
  • modsey
    Äldre 16 Mar 10:31
    #16
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 10:22:02 följande:
    Om barnvakten blir sjuk är det annorlunda. Vab när ordinarie vårdare är sjuk har man reglerad rätt till.
    fast det skiljer sig inte från vanligt vabbande. Du har rätt att vabba både när barnet är sjukt och när barnvakt/ barnomsorg är sjuk.
    Menar du att man skulle ha olika regler för vab på helgen? De dagarna när samhället oftast inte erbjuder subventionerad barnsomsorg? Blir ju jättemärkligt i så fall!
  • modsey
    Äldre 16 Mar 10:51
    #18
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 10:43:23 följande:

    Barnomsorgen kan inte vara sjuk. Är förskolan stängd får man inte vabba. Nej jag anser inte att man ska ha olika regler på helgen. Förstår inte hur du menar.


    Jo barnomsorg kan vara sjuk, dagmammor och privata barnvakter. Ett dagis kan så klart inte vara sjuka, men jag har för många år sedan blivit uppringd av dagischefen som stängt avdelning pga för många sjuka personal. Då hade vi fått vab .

    För mig är det självklart att den andre föräldern måste få resa bort oavsett veckodag och faktiskt göra vad den vill. Blir barnet sjukt ( eller barnomsorgen ) hemma så måste den andre föräldern kunna vabba.
  • modsey
    Äldre 16 Mar 10:58
    #20
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 10:55:55 följande:

    Ja ok om sådana saker händer att förskolan stänger akut får man säkert vabba. Känns logiskt. Jag förstår ändå inte din poäng. Jag anser inte heller att det är skillnad på vardagar och helg. Samma regler ska gälla oavsett dag, absolut. Vari skulle skillnaden vara som du ser det?


    Ts pratar om helg bara

    Men nej det ska självklart inte vara skillnad.
  • modsey
    Äldre 16 Mar 11:10
    #25
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 11:03:59 följande:

    Nej det ska det inte. Ska man på semesterresa på helgen ordnar man omsorg som löser det även när barnet blir sjukt. Likasom på vardagen. Ingen skillnad. Så jag förstår inte din poäng.


    Min poäng är att reglerna ser ut som att du nu inte behöver det. I Ts fall så här hon rätt att vabba
  • modsey
    Äldre 16 Mar 11:21
    #30
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 11:15:45 följande:
    Ja och jag tycker reglerna är fel. Förstår fortfarande inte vad du menar med att det skulle bli skillnad på vardag och helg.

    Men varför är det fel menar du?
    Jag förstår inte? Menar du att en förälder aldrig ska kunna resa bort ensam, oavsett vad resan går ut på; begravning i Norrland, fiskeresa med kompisarna en weekend som börjar med en fredag, en resa med de äldre barnen som i mitt eget fall, en ledig dag för att resa hem till min mamma som behöver hjälp på sjukhuset eller vad det nu än är.
    Vabbandet är ju det samma för försäkringskassan, oavsett om jag är i en annan stad med min mamma mot om jag kulle jobbat och ett barn blir sjuk.
  • modsey
    Äldre 16 Mar 11:34
    #32
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 11:30:23 följande:
    Förstår du verkligen inte skillnaden? Tfp är subventionerat med skattepengar. Du får möjlighet att ligga på Gran Canaria och sola medans skattebetalarna betalar din man som vabbar istället för att ta semester, f-ledigt eller ordnar privat barnvakt.
    ja jag har den möjligheten. Men om vi båda jobbat, om ingen av oss tagit semester och barnet blir sjukt måste vi ändå ta vab. Så det är liksom ingen skillnad. Jobb = vab den gången. En förälder semester alternativt ledig dag som man kan ha på en veckodag eller helg, reser bort, hjälper mamma att flytta, fiskar, solar, går på begravning. Barn sjukt = den föräldern som är hemma får vabba.
    Är det själva solandet som skaver lutheranskt? Känns det bättre om jag den gången det hände oss, om jag varit på begravning i Norrland den dagen mot att jag låg på en strand i solen med de äldre barnen?
  • modsey
    Äldre 16 Mar 11:45
    #34
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 11:41:03 följande:
    Absolut inte. Anser att det är samma sak oavsett vad man gör. Begravning vid närstående har man särskild rätt till ledighet och omsorg vid så där är ett undantag. Poängen är att det kan utnyttjas istället för att ta semester och föräldraledigt där dagarna är begränsade. Planerad ledighet bör kopplas med planerad omsorg även när barnet är sjukt. Samma på en vardag som helg.
    Allt kan utnyttjas. Jag förutsätter ändå att folk oftast försöker göra rätt, även om undantag finns. Men jag ser inte riktigt hur du menar här med din poäng, skulle någon ta ut vab i detta fall i stället för en egen semesterdag menar du? Varför då, det är ju i så fall inte den föräldern som är bortrest? Och åter, allt kan utnyttjas, men det är lika stor eller liten risk i detta fall som att någon " tjuvvabbar" en vanlig grå måndag då man är lite trött.
  • modsey
    Äldre 16 Mar 13:12
    #42
    -1
    Anonym (C) skrev 2019-03-16 13:00:37 följande:

    Om din arbetsgivare förbjuder dig att jobba får de ju betala dig lön ändå fk ska självklart inte betala ut vab för att du inte FÅR arbeta. Finns den regeln borde det ju finnas en plan för när det händer? Annars måste det ju anses okej att du jobbar ändå.

    Hade din sambo varit magsjuk hade du fått vabba däremot eftersom barnens ordinarie vårdare är sjuk.

    Fk frågar ju vad den ordinarie vårdaren gjort medans du vabbar och då godtas självklart inte att han varit ledig och åkt iväg på utflykt. Hade de en planerad utflykt ställs den ju in när barnet blir sjukt.


    fast det är just det de gör. Det ÄR ok för ts att vabba. Det kommer en fråga om den andre föräldern arbetat, om ej vad har hen gjort. Då skriver man bortrest
  • modsey
    Äldre 16 Mar 13:20
    #44
    -1
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 13:19:19 följande:
    Jag tror nog att de bedömer fall till fall där. Det är inte säkert man får rätt till vab i alla situationer. Det beror nog på varför man var bortrest. I detta fallet är jag tveksam till att de skulle godkänna. Fast TS kan ju dra en lögn.
    fast nu råkar jag veta till 100 % att man får det, man får fiska, man får sola man får åka på spa osv.
  • modsey
    Äldre 16 Mar 14:12
    #49
    Anonym (Greta) skrev 2019-03-16 14:03:33 följande:

    Har inte läst tidigare inlägg men reflektion på detta:

    Är du ledig får du inte ha barn på fritids/förskola då rätten till det är enbart när förälder arbetar eller pluggar (undantag om man ör sjukskriven). Så om du är bortrest med dina äldre barn och ditt yngre barn är på fritids/förskola har du begått ett brott. Skulle det yngre barnet bli sjukt under tiden du är bortrest borde därmed alltså inte vara några frågetecken på vab eller ej för då borde det inte, om man följer lagstiftningen, redan ha det ordnat med vuxen, i de flesta fall den andra föräldern


    Nu får du lugna dig. Jag var helt öppen till personalen om att vi var bortresta!
  • modsey
    Äldre 16 Mar 15:30
    #53
  • modsey
    Äldre 17 Mar 08:18
    #60
    möjligt skrev 2019-03-17 00:41:15 följande:

    Att du var öppen till personalen säger inte så mycket egentligen. I det generella fallet så har man inte rätt till förskola om ena (samnanlevande) föräldern har semester. Finns kommuner med undantag, men de är just undantag


    Det jag menade var som jag svarade på var att jag inte begått något brott :)
    Ms H skrev 2019-03-17 03:02:28 följande:

    På riktigt, får man EFTER att barnet blivit sjukt bestämma att den ene föräldern (som inte skulle jobbat) ska åka bort och att den andre föräldern (som skulle jobbat) ska vabba?


    Frågan är liksom inte ställd så, utan besvaras bara "bortrest". I Ts fall tycker jag arbetsgivaren ska betala lön få de har en specialregler
Svar på tråden Vabba när andra föräldern är ledig?