• Äldre 16 Mar 06:31
    1417 visningar
    8 svar
    8
    1417

    Positivt ägglossningstest, hur ofta ska man ligga?

    Jag och maken jobbar på barn nummer två. Vi hade sex igår fredag och idag morse fick jag positivt ägglossningstest (första positiva för den här månaden). Hade ni legat idag igen eller hade ni hoppat över idag och kört på söndag istället? Tänker att det inte är bara att ligga för ofta för spermakvaliteten, eller tänker jag fel där?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Positivt ägglossningstest, hur ofta ska man ligga?
  • Äldre 16 Mar 10:41
    #1

    Jag har använt Clearblue digitala ägglossningstest (den lila sorten), sen haft sex en gång i veckan från den blinkande smileyn visat tills den fast lysande visats. Det har funkat varje gång vi gjort så.

  • Äldre 16 Mar 12:06
    #2

    Kvaliten blir tydligen inte sämre av att ligga ofta, tvärtom. Men det blir något färre. Det ska således vara bättre för fertiliteten. Så inget att spara på.

  • Äldre 16 Mar 13:08
    #3
    UndrandeSökare skrev 2019-03-16 10:41:13 följande:

    Jag har använt Clearblue digitala ägglossningstest (den lila sorten), sen haft sex en gång i veckan från den blinkande smileyn visat tills den fast lysande visats. Det har funkat varje gång vi gjort så.


    En gång per dag hade vi sex, inte en gång i veckan.
  • Äldre 16 Mar 14:10
    #4
    Hawk skrev 2019-03-16 12:06:49 följande:

    Kvaliten blir tydligen inte sämre av att ligga ofta, tvärtom. Men det blir något färre. Det ska således vara bättre för fertiliteten. Så inget att spara på.


    På Göteborgs kvinnoklinik så rekommenderade dom varannan dag. Hinner det inte bildas nya spermier mellan gångerna finns det ju liksom ingen idé ur barnalstrandevinkel till att ha måstesex. Enligt samma läkare så påverkades inte kvalitén på de spermierna
  • Äldre 16 Mar 19:56
    #5
    Jagochdublirvi skrev 2019-03-16 14:10:16 följande:

    På Göteborgs kvinnoklinik så rekommenderade dom varannan dag. Hinner det inte bildas nya spermier mellan gångerna finns det ju liksom ingen idé ur barnalstrandevinkel till att ha måstesex. Enligt samma läkare så påverkades inte kvalitén på de spermierna


    När vi hade sex varannan dag blev jag inte gravid. Men när vi hade sex varje dag så blev jag gravid!!!
  • Äldre 16 Mar 21:07
    #6

    Tack för svar! Då är det bara att köra på med andra ord!

  • Äldre 17 Mar 10:08
    #7
    UndrandeSökare skrev 2019-03-16 19:56:46 följande:

    När vi hade sex varannan dag blev jag inte gravid. Men när vi hade sex varje dag så blev jag gravid!!!


    Får jag fråga hur många gånger du blev gravid och hur många försök du inte blev det när ni försökte ha sex varannan dag?

    Det är som att säga att man ska ha sex exakt fem dagar innan positivt ägglossningstest för jag blev gravid vid två tillfällen så. Men har man sex då, och blir gravid då så får man missfall. För det har hänt mig två gånger. Men riktigt så enkelt är det ju inte.

    Jag tror snarare på det som en läkare på en ivf-klinik säger, baserat på forskning, än vad något som en random person har varit med om. Gör inte du det?
  • Äldre 17 Mar 10:14
    #8
    Jagochdublirvi skrev 2019-03-17 10:08:44 följande:

    Får jag fråga hur många gånger du blev gravid och hur många försök du inte blev det när ni försökte ha sex varannan dag?

    Det är som att säga att man ska ha sex exakt fem dagar innan positivt ägglossningstest för jag blev gravid vid två tillfällen så. Men har man sex då, och blir gravid då så får man missfall. För det har hänt mig två gånger. Men riktigt så enkelt är det ju inte.

    Jag tror snarare på det som en läkare på en ivf-klinik säger, baserat på forskning, än vad något som en random person har varit med om. Gör inte du det?


    Har blivit gravid 5 gånger med min metod, dvs sex 1 gång per dag från blinkande smiley till fast lysande smiley !
Svar på tråden Positivt ägglossningstest, hur ofta ska man ligga?