• Aioli

    Symtom som kommer och går vid celiaki?

    Är det möjligt att man vid obehandlad celiaki kan ha symtom som kommer och går?

    Järnbrist (låg s-ferritin) bl a tänker jag på.. Om man haft det för några år sedan, men inte längre (då åts det järntabletter en period, som höjde nivåerna), är det då troligtvis inte pga celiakin man haft järnbrist om nivån inte halkat ner igen?

    Likadant med mitt hb som varit lågt i perioder.

    Jag har givetvis fler symtom än dessa som gör att jag misstänker celiaki.

  • Svar på tråden Symtom som kommer och går vid celiaki?
  • Mandelskorpan
    Aioli skrev 2019-03-17 11:15:20 följande:

    Jag vill gärna ha svar från någon som vet mer säkert.


    Vad säger din läkare då? Hur upptäcktes dina låga värden?
  • Aioli
    Mandelskorpan skrev 2019-03-17 16:37:55 följande:

    Vad säger din läkare då? Hur upptäcktes dina låga värden?


    Dessa värden har upptäckts för att jag mått dåligt psykiskt nästan hela mitt liv. Därför har det tagits tester till och från.

    De gånger det har varit låga värden har jag bara fått järntabletter. Inge konstigheter...de har aldrig funderat på varför det ser ut som det gör. Eftersom jag har mens så har de väl ansett att anledningen är därför...

    Nu ska jag till läkare imorgon och kolla upp ordentligt (hoppas jag) varför jag har diarré sen ca 8 år tillbaka.
  • Mandelskorpan
    Aioli skrev 2019-03-17 19:48:59 följande:

    Dessa värden har upptäckts för att jag mått dåligt psykiskt nästan hela mitt liv. Därför har det tagits tester till och från.

    De gånger det har varit låga värden har jag bara fått järntabletter. Inge konstigheter...de har aldrig funderat på varför det ser ut som det gör. Eftersom jag har mens så har de väl ansett att anledningen är därför...

    Nu ska jag till läkare imorgon och kolla upp ordentligt (hoppas jag) varför jag har diarré sen ca 8 år tillbaka.


    Celiaki kan vara lurigt. Magproblem, olika sorters brister, hudproblem, yrsel. Huvudvärk. Undervikt. Mm mm. Bra att du får det kollat.
  • Aioli
    Mandelskorpan skrev 2019-03-17 20:45:05 följande:

    Celiaki kan vara lurigt. Magproblem, olika sorters brister, hudproblem, yrsel. Huvudvärk. Undervikt. Mm mm. Bra att du får det kollat.


    Ja vi får se vad det visar.
Svar på tråden Symtom som kommer och går vid celiaki?