• Anonym (Rädd)
    Äldre 16 Mar 17:43
    413 visningar
    7 svar
    7
    413

    Gravid och har förlossningsrädsla

    Ska föda i juli och har mer och mer blivit rädd för tanken att jag ska genomgå en förlossning. Är det normalt?

  • Svar på tråden Gravid och har förlossningsrädsla
  • Äldre 16 Mar 18:23
    #1

    Det är väldigt vanligt att vara rädd och orolig inför förlossning. Många är rädda att de ska tappa kontrollen, ha fruktansvärda smärtor eller att de ska få stora skador i samband med förlossningen. Mitt tips är att prata med din bm om detta. Hen kan hjälpa dig. Fundera på vad det är som skrämmer dig och diskutera med din bm om vilken hjälp du kan få med din rädsla.

  • Äldre 16 Mar 18:42
    #2

    Pratade med min BM blev skickad på Aurora möten. Det är för förlossnings rädda. Där diskuterar man alternativ och lite sånt. Rekommenderat är att ha Aurora på det sjukhus du ska föda på. Min knodd kommer i juni. Önskar dig all lycka till.

  • Anonym (J)
    Äldre 16 Mar 19:32
    #3

    Vet du vad exakt du är rädd för? Smärtan, att inte veta, att vara utelämnad etc?

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 19:34
    #4
    Erla skrev 2019-03-16 18:23:24 följande:

    Det är väldigt vanligt att vara rädd och orolig inför förlossning. Många är rädda att de ska tappa kontrollen, ha fruktansvärda smärtor eller att de ska få stora skador i samband med förlossningen. Mitt tips är att prata med din bm om detta. Hen kan hjälpa dig. Fundera på vad det är som skrämmer dig och diskutera med din bm om vilken hjälp du kan få med din rädsla.


    Tack för tipset får tala med min bm om detta
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 19:35
    #5
    Ninjara skrev 2019-03-16 18:42:14 följande:

    Pratade med min BM blev skickad på Aurora möten. Det är för förlossnings rädda. Där diskuterar man alternativ och lite sånt. Rekommenderat är att ha Aurora på det sjukhus du ska föda på. Min knodd kommer i juni. Önskar dig all lycka till.


    Får kolla med vad det finns för möten/träffar för just detta. Tackar! :)
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 19:36
    #6
    Anonym (J) skrev 2019-03-16 19:32:38 följande:

    Vet du vad exakt du är rädd för? Smärtan, att inte veta, att vara utelämnad etc?


    Smärtan och eventuella komplikationer så som att man kan spricka eller att barnet kan fastna och inte komma ut
  • Äldre 16 Mar 20:09
    #7

    Jag hade förlossningsrädsla redan innan jag blev gravid och hade inställningen att alla kvinnor som uttryckligen VILLE gå igenom en vaginal förlossning måste ju vara helt dumma i huvudet. Därför var jag helt inställd på kejsarsnitt. Men kontrollfreak som jag är förberedde jag mig så mycket jag bara kunde och sakta men säkert började den där rädslan förvandlas till mer kämpaglöd, ett jäklar-anamma (det ska jag väl visst fixa!), en nyfikenhet på hur det faktiskt kändes med en vaginal förlossning och till sist leda över att vara gravid (jag var trött på det till slut, precis som alla andra just innan bf). Och vet du vad: jag har aldrig upplevt något liknande. Jag kände mig som världens grymmaste och var så hänförd över vad min kropp kunde göra! Det var en helt fantastisk upplevelse! Och ja, man hör många säga det innan men man tror inte på dem.

    Du har fått bra råd att prata med en Aurora-mottagning. Det gjorde inte jag dock men jag köpte en bok om förlossning, jag gick en nätbaserad profylax-kurs där jag involverade min sambo och vi tillsammans satt hemma och övade på smärta och att andas osv och jag lyssnade jättemycket på Förlossningspodden. Den är grym!!! Man får så himla mycket pepp av den! I andra poddar gör man ofta skräckhistorier till skillnad från Förlossningspodden. Där tar man visserligen upp en del problem som kan uppstå men allt är så bra kryddat med pepp, med värme, men bra historier, och ur så himla många infallsvinklar! Har du inte redan hittat till den så rekommenderar jag det starkt! Den och profylax-kursen betydde ALLT för mig.

    Lycka till! Du har något fantastiskt att vänta dig :)

Svar på tråden Gravid och har förlossningsrädsla