• Äldre 16 Mar 18:17
    176 visningar
    9 svar
    9
    176

    8k i bostadskostnad student eller flytta?

    Hallå där! Behöver lite rådgivning.


    Ska börja studera nu till hösten och bor för tillfället ensam i min bostadsrätt (en 3a) som jag verkligen gillar. Renoverad och väldigt fin och ska studera i samma stad.


    Problemet är att: avgiften är 5000 per månad och lånen ligger på ca 3k. Så har totalt en bostadskostnad på 8000 kronor per månad, men då täcker det allt, TV, bredband, el, värme osv.


    Detta är ju nästan omöjligt att klara som student. Jag har ca 200k i sparpengar (som just nu investerade i aktier) men då är frågan -> ska jag använda 110k av dessa pengar och betala ränta&amortering (3k delen) med så har jag en kostnad på 5k vilket inte är omöjligt att klara av.


    ELLER ska jag göra det egentligen enda sunda, som jag egentligen inte vill göra. 


    1) hyra ut den i andrahand, kan få in säkerligen 10k per månad.
    2) sälja


    Har jag tur får jag tag i en studentlägenhet med en hyra på 3500 kronor med väldigt låg standard. Då bor jag billigt och går +2k på min egen lägenhet = boendekostnad på 1500 kronor per månad. 


    Blir alltså ca 6500 billigare, mycket pengar på 3 år. Men ja, det tar verkligen emot att flytta. Vad skulle ni gjort om ni hade sparpengar och faktiskt hade råd att bo kvar? Hade ni flyttat ändå?


    I värsta fall får jag inte tag på någon billig lägenhet, utan får en normal liten etta på 20-35 kvm och har en avgift på kanske 5k. Ändå ca 5k billigare med inkomsten från min andrahandsuthyrning...

  • Svar på tråden 8k i bostadskostnad student eller flytta?
  • Äldre 16 Mar 18:19
    #1

    Kan du hyra ut ett rum bara?

  • Äldre 16 Mar 18:20
    #2

    Hade det varit ett alternativ att hyra ut ett rum till annan student? Annars hade jag valt att amortera av, klart värt att behålla boendet.

  • Äldre 16 Mar 18:22
    #3
    Fröken Rabarber skrev 2019-03-16 18:20:10 följande:

    Hade det varit ett alternativ att hyra ut ett rum till annan student? Annars hade jag valt att amortera av, klart värt att behålla boendet.


    Den tanken har faktiskt slagit mig, men jag tror att jag hade stört och börjat hata den personen ganska snabbt. Jag älskar nämligen att vara själv, enda jag brukar stå ut att bo med är de jag varit tillsammans med (singel nu dock).


    Absolut, behålla boendet är ju smartast. Men hyr jag ut av någon annan får jag ju in ca 10k per månad, kan amortera och ändå få ca 1500 kronor över.

  • Äldre 16 Mar 18:29
    #4

    Behåll boendet och försök hitta ett helg/ kvällsjobb där du kan få in ett par tusen till i månaden. Då borde du klara dig ganska bra om du lever billigt i mat och shopping. 

  • Äldre 16 Mar 20:10
    #5

    Det kan vara så att det blir problem att få en studentlägenhet om du samtidgt äger en bostadsrätt.
    Hursom helst är ju 3500kr inget som går till din investering, kan du inte ha kvar den så är det bättre att sälja och köpa en liten etta och bo i den och betala dess lån.

    Men jag hade definitivt satsat på att hyra ut ett rum om det är så att man inte har råd att ha den kvar, 3 år går ganska fort och vem vet kanske du hittar någon du trivs med?

    Det finns många som är lätta att bo med, andra studenter, veckopendlare m.m.

  • Äldre 17 Mar 10:12
    #6

    är du under 29 år? Isf kan du nog få bostadsbidrag.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 18 Mar 09:05
    #7

    Tänk också på att en hyresgäst kan orsaka onödigt slitage på din lägenhet och möbler. Samt att din hyra inte får vara oskälig för då kan hyresgästen begära tillbaka pengar i efterhand.

  • GGN
    Äldre 18 Mar 10:24
    #8

    Får du verkligen en studentlägenhet om du äger en bostadsrätt?

    Du kanske kan testa att hyra ut tillfälligt? Jag är som du, jag vill vara ensam, så hade jag bott hos dig hade vi aldrig setts för jag håller mig på rummet. Äter till och med där.

  • Äldre 18 Mar 10:57
    #9
    GGN skrev 2019-03-18 10:24:34 följande:
    Får du verkligen en studentlägenhet om du äger en bostadsrätt?

    Du kanske kan testa att hyra ut tillfälligt? Jag är som du, jag vill vara ensam, så hade jag bott hos dig hade vi aldrig setts för jag håller mig på rummet. Äter till och med där.
    De kollar knappast upp vad TS äger, en bostadsrätt ”syns” väl inte i några register heller? Men däremot måste hon antagligen skriva sig i studentlägenheten. 

    TS, kom ihåg att du kanske inte får hyra ut i mer än ett år. En del brf har dessutom som villkor att det ska vara studier/jobb på annan ort. Obestämd
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden 8k i bostadskostnad student eller flytta?