• Anonym (Jobbi­ga tankar­)
    Äldre 16 Mar 22:09
    14554 visningar
    53 svar
    -1
    53
    14554

    Dotter önskas - vill försöka öka chansen

    Jag tycker själv att det är jobbigt att känna som jag gör, så alla fördömande åsikter får gärna lämnas därhän.

    Jag är mamma till två fantastiska söner som jag älskar mest i hela världen. Den ena är 3,5 år och den andra är 6 månader. Trots det så brottas jag med jobbiga tankar kring att jag önskar mig en dotter. Jag har inte tagit redan på könet innan vid någon av graviditeterna utan har fått reda på att det har varit pojkar först då dom har blivit födda. Under graviditeterna kände jag väldigt starkt att det var pojkar jag väntade, jag hade till och med drömmar om besvikelsen över att inte få en dotter.

    Det räcker inte med mina egna jobbiga känslor, därtill har väldigt många i min nära omgivning och även okända personer gett kommentarer och mer eller mindre ?önskat? mig en dotter. Jag gillar verkligen inte att bli kallad ?pojkmamma? och har faktiskt sagt till att jag endast vill bli kallad mamma och inget annat. I övrigt så har jag nog mest bara samlat kommentarerna inom mig, som tillsammans med mina egna känslor är rätt jobbiga.

    Varje gång någon nära får en dotter är det som att något rivs upp inom mig..smärtan blir extra påtaglig även om det egentligen inte handlar om mig eller borde påverka mig.

    Dagarna efter att jag hade fått min andra son var jag ledsen (grät) och kände att jag behövde få sörja dottern jag inte fick. Den enda som känner till detta (i viss mån) är min sambo.. Mina känslor och tankar har i alla fall gjort att jag nu önskar mig ett tredje barn, oavsett om det skulle bli en pojke eller flicka. Det finns ingen tvekan om att jag orkar med ett till barn samt att jag skulle älska även en pojke villkorslöst. Planen är inte att skaffa en 3a idag, utan att påbörja försöken om ungefär ett år.

    Jag är väl mer eller mindre beredd att göra allt (förutom provrörsbefruktning) för att öka chansen att få en flicka. Även om det endast ökar chansen lite..så är jag beredd att göra det. Jag har försökt att läsa på lite kring hur man (möjligen) kan öka chansen..alltifrån speciell kost, ha sex några dagar innan ägglossning till sex i missionären..(kinesiska kalendern, månens påverkan och sådana saker tror jag inte på)

    Det vore särskilt intressant att höra om någon har ändrat kosten för att öka chansen?

    Finns det någon som känner som jag?

    Något tips hur jag ska hantera dessa jobbiga känslor?

    Finns det någon som är påläst och vill dela med sig av vad denne läst?

    Finns det någon som har gått all in på detta - har det fungerat eller inte?

    Någon som vill följas i denna önskan och framtida försök?

  • Svar på tråden Dotter önskas - vill försöka öka chansen
  • Anonym (Diana­)
    Äldre 16 Mar 22:15
    #1

    Har lite förståelse och visst kan du försöka göra en flicka nästa gång .Men det finns inget som säger att det blir så.Läste att vissa åker utomlands och ordnar det där med att få just pojke/flicka.

  • Anonym (5 säner)
    Äldre 16 Mar 22:25
    #2

    Jag har fem söner och önskar varje dag efter en dotter! Jag ber till gud trots att jah inte är troende. Provat allt! Från ställningar till tidpunkt till vitaminer och drycker. Min man verkar bara få pojkar. Jag blir så ledsen... det är min högsta önskan att få en dotter

  • Äldre 16 Mar 22:27
    #3

    Det är så tabu att prata om det och jag har sett i flera andra trådar de som skriver att man inte borde få lov att ta reda på kön alls innan födseln.

    Jag hade alltid föreställt mig en dotter, en liten flicka, tror för att det var det som var lättast för mig att relatera till. Och min medvetenhet om de tankarna och känslorna gjorde det extra viktigt för mig att stämma i bäcken. Redan från början i graviditeten föreställde jag mig en pojke för att vänja mig vid tanken och bearbeta alla känslor runt det i god tid. Det var därför också extra viktigt för mig att faktiskt ta reda på könet (vilket var en pojke), det gjorde att jag fick tid att processa alla känslor kring det långt innan han föddes och var vid det laget entusiastisk över en pojke. Nu när jag har honom kan jag inte förstå hur jag kunde önska en flicka och skulle inte byta honom mot alla små tjejer i hela världen.

    Skulle jag någonsin bli gravid igen så kommer jag absolut att göra samma sak, men denna gång för att jag nu har svårt att se hur jag skulle kunna få en flicka när en pojke var så perfekt...

    Ibland är det lustigt hur hjärnan kan fungera :)

  • Anonym (Misse­)
    Äldre 16 Mar 22:29
    #4

    Hört att det är skillnad på flick- och pojkspermier. Pojk simmar snabbare men dör snabbare, och flickor mer uthålliga men långsammare. Vet inte om det stämmer, men det ska isåfall öka chansen att göra en flicka om man har sex tidigt i ägglossning då ägget är längre upp.

  • Anonym (äöl)
    Äldre 16 Mar 22:30
    #5
    +1

    Sånt funkar inte. Det enda att göra för att få en flicka är ivf i något land man kan välja kön.
    Men det är såklart möjligt att nästa blir en flicka naturligt. Kan försöka muntra upp dig med att jag har en bekant som fick fyra pojkar, gissa om de blev förvånade när nr fem föddes och det blev en flicka.

  • Anonym (Två döttra­r)
    Äldre 16 Mar 22:42
    #6

    Sex väldigt regelbundet (varannan dag) så det alltid finns spermier i kroppen är ett tips eftersom flick spermier överlever längre men är långsammare än pojkspermier.

    Sen är nog 99% ren slump

  • Anonym (Jobbi­ga tankar­) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 22:43
    #7
    Anonym (Diana) skrev 2019-03-16 22:15:36 följande:

    Har lite förståelse och visst kan du försöka göra en flicka nästa gång .Men det finns inget som säger att det blir så.Läste att vissa åker utomlands och ordnar det där med att få just pojke/flicka.


    Jag är nog inte beredd att åka utomlands och försöka få en dotter genom provrörsbefruktning. Jag är väl medveten om att det kan bli en pojke oavsett, och därför försöker jag förbereda mig även på det scenariot. Jag har två underbara pojkar och är övertygad om att jag även skulle älska en tredje..dock skulle den här sorgen ändå finnas kvar.
  • Anonym (Yun)
    Äldre 16 Mar 23:39
    #8

    Det är väldigt tabu att önska sig ett visst kön. Man ska inte göra det, men jag känner igen mig så mycket i dina tankar. Och extra svårt blir det när folk runtomkring hoppas att det blir en tjej och man dels känner att man gör dem besvikna och samtidigt inte vill visa hur ledsen man själv är, utan ska bemöta deras besvikelse med vett glatt "pojke eller flicka spelar ingen roll". Så var det för mig i varje fall

    Jag fick min flicka. Jag åt rosenrot och tranbärskapslar när jag blev befruktad, och försökte följa kostrekommendationerna för flicka (men inte slaviskt).

    Problemet är att de flesta rekommendationer för att våra flicka också minskar chansen att bli gravid,z så man får nog räkna med att det tar längre tid och att det kan bli en pojke såklart!

    Lycka till!

  • Äldre 16 Mar 23:44
    #9

    Så här vill jag minnas att det är.
    sex 2 dygn före ägglossning => 5050 chans 
    Sex senare ökar oddsen för kille
    sex tidigare ökar oddsen för tjej men minskar även chansen för att det blir något alls
    alltså
    är det noga med att det blir en tjej men ni har lång tid på er så se till att ha sex fram till dag 6 före ÄL.
    har ni lite mer bråttom att få barn så göka järnet fram till dag 5
    osv
    Är det viktigt att det blir en kille se till att inte slabba säd inne fån dag 8 före ÄL till dan innan eller dagen för ÄL

    teorin bakom är att alla har samma motor men att X har större packning och matsäck så X färdas långsammare men överlever längre.

  • Anonym (Tre)
    Äldre 17 Mar 09:00
    #10

    Har varit i samma situation som du. Min trea blev en tös. Jag gick med en grupp här på fl som handlade om att ändra kost mm. Kan se om jag hittar den.

Svar på tråden Dotter önskas - vill försöka öka chansen