• Äldre 17 Mar 09:43
    401 visningar
    3 svar
    3
    401

    Umgänge

    Har nyss fått barn med en kvinna . Vi är inte tillsammans längre. Hon tycker det är ok att det går 5 dagar emellan när jag ska få träffa mitt barn ibland. För det är så litet att det inte tar någon skada.

    Jag tycker det låter helt fel. Jag och mitt barn måste ju få knyta band till varandra vi med?

    5dagsr utan att träffa en som bara är några veckor låter knäppt .

    Eller är jag ute och cyklar ?

  • Svar på tråden Umgänge
  • Äldre 17 Mar 13:12
    #1

    Det är nog en balansgång mellan att det är bättre för barnet att träffa dig ofta men det är också bättre för barnet om mamman är lugn och glad och hon tycker kanske det är jobbigt att träffa dig och mår dåligt av det om ni inte är ihop - beroende på varför det tog slut förstås.

    Försök vara på bra fot med mamman så hon tycker det känns bra när du träffar dem så kommer du nog kunna träffa barnet oftare.

  • Äldre 17 Mar 13:56
    #2

    Ja det låter helt fel. Varannan dag eller så borde du traffa barnet, om inte varje dag.

  • Äldre 17 Mar 14:04
    #3
    murof skrev 2019-03-17 09:43:14 följande:

    Har nyss fått barn med en kvinna . Vi är inte tillsammans längre. Hon tycker det är ok att det går 5 dagar emellan när jag ska få träffa mitt barn ibland. För det är så litet att det inte tar någon skada.

    Jag tycker det låter helt fel. Jag och mitt barn måste ju få knyta band till varandra vi med?

    5dagsr utan att träffa en som bara är några veckor låter knäppt .

    Eller är jag ute och cyklar ?


    Se till att via familjerätten upprätta ett umgänges-schema och plan, dra det till tingsrätten om du måste.
    Barnet har rätt att ha även dig som anknytningsperson, inte bara mamman, och mamman kan använda er anknytning som argument till att du i framtiden inte ska få egentid med barnet, inte få övernattningar, helger eller varannan vecka, eller i alla fall fördröja dessa saker.
Svar på tråden Umgänge