• kramiiis

    Analsäcksoperarion, läcker avföring

    Hej,

    I onsdags (idag söndag) opererades båda analsäckarna bort på min katt. Han har haft flera svåra fistulerande analsäcksinflammationer på kort tid och operation rekommenderades av flera veterinärer. Operationen var tydligen något komplicerad med ormbon av fistlar men ansågs ändå gått bra.

    Nu till min fråga, bajseriet kom igång först i fredags morse utan större besvär. Men på kvällen började han läcka små kluttar någon gång efter han kissar, en gång under sömnen och sen innan han gick för att bajsa. Även igår var det några små kluttar som läckt under dagen. Han har väl lite problem att sluta ringmuskeln helt. Förstod att det kunde va vanligt efter operation men hur länge brukar inkontinensen pågå? Kommer han alltid ha besvär eller ska man försöka hålla sig lugn...

    Om besvären kvarstår finns det något man gör åt det eller är det bara att leva med!?

    I övrigt mår han bra


    I'm indestructible
  • Svar på tråden Analsäcksoperarion, läcker avföring
  • Dexter dot com

    Jag har iof op en hund för samma problem men han läckte avföring ca 2 veckor efter op och sen blev han helt återställd.

  • kramiiis

    Tack för svar, skönt att höra att han blev helt återställd! Får avvakta och hoppas på att det går över


    I'm indestructible
  • Dexter dot com
    kramiiis skrev 2019-03-17 12:30:17 följande:

    Tack för svar, skönt att höra att han blev helt återställd! Får avvakta och hoppas på att det går över


    Förstår din oro men tror du får ha is i magen bara. Jag var ju helt förtvivlad då hunden bajsade ner hela bilen så fort han såg en annan hund och skällde ;)
  • EmberEyes

    En bekant till mig fick samma problem med sin katt efter liknande op. Tog ett par/några veckor så löste det sig av sig själv.
    Dock tycker jag att du gott kan ringa vet på måndag och kolla av. Bättre fråga en gång för mycket än att lita blint på anonyma källor på nätet.

    (Även om jag personligen har stor tillit till Dexters kunskap och erfarenhet på detta forum, och litar på min egen förmåga att tala sanning...Skrattande)

  • kramiiis
    Dexter dot com skrev 2019-03-17 13:00:35 följande:

    Förstår din oro men tror du får ha is i magen bara. Jag var ju helt förtvivlad då hunden bajsade ner hela bilen så fort han såg en annan hund och skällde ;)


    Ja man får försöka ha det men det är så lätt att oroa sig för allt gällande sina djur.
    I'm indestructible
  • kramiiis
    EmberEyes skrev 2019-03-17 13:51:55 följande:

    En bekant till mig fick samma problem med sin katt efter liknande op. Tog ett par/några veckor så löste det sig av sig själv.

    Dock tycker jag att du gott kan ringa vet på måndag och kolla av. Bättre fråga en gång för mycket än att lita blint på anonyma källor på nätet.

    (Även om jag personligen har stor tillit till Dexters kunskap och erfarenhet på detta forum, och litar på min egen förmåga att tala sanning...)


    Absolut,ska ringa kliniken det är utfört på. Har även återbesök om två veckor. Minns vet nämnde avföringsinkontinens och att man inte brukar göra något förrän efter ett tag. Men kl 7 på morgonen och stressad så kommer jag inte ihåg precis hur hon uttryckte sig =)

    Är alltid lite skönt dock att höra om olika erfarenheter även jag inte litar blint på det som skrivs här.
    I'm indestructible
Svar på tråden Analsäcksoperarion, läcker avföring