• Äldre 17 Mar 11:25
    346 visningar
    3 svar
    3
    346

    Orolig inför IVF efter trauma

    Hej! 


     


    Jag och min sambo har försökt att få barn i flera år nu. Har precis avslutat en Letrozolbehandling, som ej resulterade i någon graviditet. Tanken är nu att vi skall påbörja en första IVF innan sommaren. Dock har jag tidigare varit utsatt för övergrepp, samt också traumatiska undersökningar och oroar mig oerhört inför ingreppet. Jag undrar hur era erfarenheter kring IVF har varit? Då jag läst/hört så otroligt mycket om smärta osv. Har ni hört om någon klinik som är bättre/sämre än den andra? Vilken klinik erbjuder narkos under ingreppet? (Läst i något forum). 

    (Snälla, ha överseende- kommentera inte om NI har negativa kommentarer) Är skärrad över processen som den är. 

    Har lågt AMH. 0,8. 

    Vänligen, 

    Orolig kvinna 

  • Svar på tråden Orolig inför IVF efter trauma
  • Äldre 17 Mar 19:01
    #1

    Jag tror att de flesta klinikerna erbjuder sövning om du talar med dem. Det kallas för monark.

    Jag sövdes inför mitt tredje äggplock. Båda tidigare var hemska, framförallt nr 2 då jag fick maxdos smärtstillande men ändå kände av ingreppet. Skrek rakt ut. Fick åka tillbaka till salen i rullstol. Var en otroligt jobbig upplevelse så inför sista pocket erbjöds jag sövning, det går inte att beskriva vilken skillnad det var.

    Hoppas att du får stöttning och stort lycka till.

  • Anonym (...)
    Äldre 17 Mar 20:29
    #2

    Förstår din oro. Har själv varit utsatt för övergrepp bl.a.

    Har gjort ett antal äggplock och det kan verkligen variera hur de känns. De två första gjorde jätteont, men i övrigt har jag knappt känt nånting alls. På "min" klinik erbjuds man inte sövning, tyvärr. Man får helt enkelt trösta sig med att smärtan är övergående och i slutändan är det, förhoppningsvis, värt all smärta, oro och längtan.

    Tala om för personalen att du är rädd, så kommer de säkert att hjälpa dig med det. Lycka till!

  • Äldre 17 Mar 21:31
    #3

    Jag har haft både ett dåligt och ett bra äggplock! Men det som har varit genomgående är personalens förståelse. Man kan få lugnande och generöst med smärtlindring. Tog detta sista plocket som då gick bra!

    Bra att du berättar för personalen om din rädsla så att dom har möjlighet att hjälpa dig på bästa sätt!

    Lycka till! <3


Svar på tråden Orolig inför IVF efter trauma