• Nybbo

    Färdig utredd

    Hej jag har gått på min vårdcentral och gjort en ganska omfattande utredningen om mitt mående som inte är ok efter 3 månader. Men nu säger dom att dom har gjort vad dom kunnat och sagt att dom inte tänker göra något mer. Och mina symtom är illamående och dålig aptit och matthet och frusenhet i kroppen som kommer och går och även gått ner i vikt 2,5 kilo på c:4-5 veckor. Och dom har tagit mycket prover blodprov,avföringsprov,prov på lever kördkörltel och gastroskopi och det såg bra ut och även röntgen av magen och då hittade man bara några tarmfickor i tjocktarmen men sen såg det bara bra ut. Så den stora frågan ska man vända sig till en privat klinik och öppna plånboken för jag vägrar att leva så här och vill veta vad som är fel man 50 år och i övrigt frisk före detta kom som en blixt från klar himmel före jul i fjol. Och jag har helt plötsligt fått en ganska hög ämnesomsättning i kroppen men min läkare säger och har själv skrivit låg risk för alvarligt sjukdom. Som sagt vad skulle ni själv gjort i min situation?

  • Svar på tråden Färdig utredd
  • Nybbo
    Nybbo skrev 2019-03-17 12:24:03 följande:

    Hej jag har gått på min vårdcentral och gjort en ganska omfattande utredningen om mitt mående som inte är ok efter 3 månader. Men nu säger dom att dom har gjort vad dom kunnat och sagt att dom inte tänker göra något mer. Och mina symtom är illamående och dålig aptit och matthet och frusenhet i kroppen som kommer och går och även gått ner i vikt 2,5 kilo på c:4-5 veckor. Och dom har tagit mycket prover blodprov,avföringsprov,prov på lever m,m,m kördkörltel och gastroskopi och det såg bra ut och även röntgen av magen och då hittade man bara några tarmfickor i tjocktarmen men sen såg det bara bra ut. Så den stora frågan ska man vända sig till en privat klinik och öppna plånboken för jag vägrar att leva så här och vill veta vad som är fel man 50 år och i övrigt frisk före detta kom som en blixt från klar himmel före jul i fjol. Och jag har helt plötsligt fått en ganska hög ämnesomsättning i kroppen men min läkare säger och har själv skrivit låg risk för alvarligt sjukdom. Som sagt vad skulle ni själv gjort i min situation?


  • Oschlaka

    med illamående kommer dålig aptit och som leder till matthet och frusen het.
    Första orsaken är illamående?
     Kan bero på psykiska orsaker.
    berätta en redig anamnes hur din dag ser ut så kan jag säkert hjälpa dig.
    Rekommenderar dig att söka psykisk vård!

  • Nybbo
    Oschlaka skrev 2019-03-18 22:33:41 följande:

    med illamående kommer dålig aptit och som leder till matthet och frusen het.

    Första orsaken är illamående?

     Kan bero på psykiska orsaker.

    berätta en redig anamnes hur din dag ser ut så kan jag säkert hjälpa dig.

    Rekommenderar dig att söka psykisk vård! Jag vet att jag att det inte sitter i psyket utan känner att faktiskt är något som tar energi från mi kroppen och tror faktiskt det är något i tjocktarmen som gör att jag inte kan tilgodo göra min mat jag äter och har även blivit lite hårdare i magen min avföring var mycket mjukare när jag var piggare men nu är den av det hårdare slaget.


  • Nybbo

    Som sagt så vet jag att det inte sitter i psyket utan känner att faktiskt är något som tar energi från min kropp trots att jag har gjort en gastroskopi som var bra och även en mag röntgen och där såg dom bara några små tarmfickor. Men jag har fortfarande stora problem med illamående och dålig aptit och matthet i kroppen som kommer och går och frusenhet i kroppen och har väldigt svårt att gå upp i vikt och så jag själv tror att det är något i tjocktarmen som gör att jag inte har samma energi som förut. Och har tagit mycket blodprov m,m och allt ser bra ut men har haft detta elände i c:a 4 månader så man börjar undra lite om något är missat i alla undersökningar undrar om någon kanske känner igen dom konstiga symtomen jag har .

  • sysop

    Hej TS, jag har inga kunskaper i medicin eller så däremot så har jag bekanta som varit lite i samma typ av situation där man nått vägs ände med sina normala kontakter med sjukvården och då kan det vara så att någon medicinskt kunnig person som kommer med andra erfarenheter plötsligt hitta det som felar.

    Nu är den stora frågan hur hittar man en sådan kontakt, har inget riktigt bra svar annat än att söka hos andra som har haft liknande det som du beskriver. (google, sociala medier etc.)

    Jag hoppas att du hittar din lösning och att det inte tar allt för lång tid att nå dit.

Svar på tråden Färdig utredd