• Anonym (Förvi­rrad)
    Äldre 17 Mar 14:55
    132 visningar
    14 svar
    14
    132

    Vårt förhållande är inte helt bra men är rädd för att bli ensam

    Jag och min pojkvän har varit tillsammans i några år, min magkänsla känns inte alltid bra i förhållandet och vi har så skilda uppfattningar och åsikter om saker. Vi kommer ihop oss ofta och ingen förstår den andra. Även om vi också har jätteroligt ihop och han kan vara jättegullig och bryr sig mycket om mig så känns det inte helt hundra.

    Men jag är rädd att jag kommer känna mig ensam och vi går isär, jag har ingen familj och ingen annan som bryr sig om mig och därför känns det som att jag byggt upp ett liv med denna killen som skulle rasera om vi går isär.

    Dock så kan jag känna ofta att det skulle vara skönt med egentid och egna rutiner. Han klagar på mig jämt på vardagssysslor och då jag jobbar sena pass och långa dagar passar inte mitt sitt att sköta vardagsrutiner honom.

    Men jag är så rädd för att vara själv, jag har ingen alls att vända mig till när jag blir ledsen egentligen då jag inte har någon familj.

    Vet inte vart jag vill komma men kanske ni kan peppa mig i beslutet om att gå isär om det är så det blir?

  • Svar på tråden Vårt förhållande är inte helt bra men är rädd för att bli ensam
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 16:09
    #1

    Någon klok själ?

  • Äldre 17 Mar 16:11
    #2

    Känner han likadant? Parterapi?

  • Anonym (S)
    Äldre 17 Mar 16:15
    #3

    Att stanna kvar i ett förhållande enbart av rädsla för att vara ensam är att göra sig själv en björntjänst. Se det som en möjlighet istället! Du kan ha allt precis som du vill, med egna rutiner och allt var det innebär. Ty dig till dig själv och bara rå om dig när du mår dåligt, ät något gott och se på något du gillar, eller vadsom gör dig glad :)

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 16:16
    #4
    2kids skrev 2019-03-17 16:11:56 följande:

    Känner han likadant? Parterapi?


    Jag är nog mer inne på att lämna .. Han håller inte med om det jag känner utan tycker enbart att jag inte gör vardagssysslor osv.

    Vågar inte bli ensam bara, men det känns inte som att det finns kärlek kvar..?
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 16:25
    #5
    Anonym (S) skrev 2019-03-17 16:15:59 följande:

    Att stanna kvar i ett förhållande enbart av rädsla för att vara ensam är att göra sig själv en björntjänst. Se det som en möjlighet istället! Du kan ha allt precis som du vill, med egna rutiner och allt var det innebär. Ty dig till dig själv och bara rå om dig när du mår dåligt, ät något gott och se på något du gillar, eller vadsom gör dig glad :)


    Helt rätt sagt.. Jag satt precis och skrev ner fördelar och nackdelar och det där var verkligen en stor del av det, egna rutiner och ha hemmet och livet precis som jag vill. Wow!

    Men man är ju klart rädd ändå, det är jobbigt att gå skilda vägar och det finns ju aldrig ett rätt tillfälle att gå igenom ett brake up på....
  • Anonym (S)
    Äldre 17 Mar 17:48
    #6
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-03-17 16:25:46 följande:

    Helt rätt sagt.. Jag satt precis och skrev ner fördelar och nackdelar och det där var verkligen en stor del av det, egna rutiner och ha hemmet och livet precis som jag vill. Wow!

    Men man är ju klart rädd ändå, det är jobbigt att gå skilda vägar och det finns ju aldrig ett rätt tillfälle att gå igenom ett brake up på....


    Jo, det är klart ett break är jättejobbigt att gå igenom. Men tänk när du väl är ute på andra sidan :)

    Gjorde själv slut med mitt ex för ett par år sen. Skaffade egen lägenhet, byggde upp allt precis som jag ville ha det och blev lyckligast jag varit dittills. Nu har jag träffat rätt person att leva med och ångrar inget!
  • Äldre 17 Mar 18:36
    #7
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-03-17 16:16:35 följande:

    Jag är nog mer inne på att lämna .. Han håller inte med om det jag känner utan tycker enbart att jag inte gör vardagssysslor osv.

    Vågar inte bli ensam bara, men det känns inte som att det finns kärlek kvar..?


    Ensamheten kan vara bedövande. Men också skön. Jag blev precis ensam och det är väldigt upp och ner. Bra idag, dåligt imorgon. Men det blir bättre, tänker jag iaf. Stanna i ngt dåligt är inte bra iaf...
  • Anonym (A)
    Äldre 17 Mar 21:01
    #8
    2kids skrev 2019-03-17 18:36:22 följande:
    Ensamheten kan vara bedövande. Men också skön. Jag blev precis ensam och det är väldigt upp och ner. Bra idag, dåligt imorgon. Men det blir bättre, tänker jag iaf. Stanna i ngt dåligt är inte bra iaf...
    Håller med
  • Anonym (yh)
    Äldre 17 Mar 23:43
    #9

    Men innan ni blev ihop var du väl också ensam, o klarade av det? Eller om du varit i förhållanden jämt liksom, isåfall förstår jag om känns läskigt nu.

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 19 Mar 07:29
    #10
    Anonym (yh) skrev 2019-03-17 23:43:34 följande:

    Men innan ni blev ihop var du väl också ensam, o klarade av det? Eller om du varit i förhållanden jämt liksom, isåfall förstår jag om känns läskigt nu.


    Jo men då hade jag fler nära mig, nu har jag förlorar den enda familjemedlem jag hade kvar så det känns som en jobbig omställning.
  • Anonym (yh)
    Äldre 19 Mar 12:24
    #11
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-03-19 07:29:50 följande:
    Jo men då hade jag fler nära mig, nu har jag förlorar den enda familjemedlem jag hade kvar så det känns som en jobbig omställning.
    Jag förstår, o då är det ju jobbigt. Samtidigt finns det ju tyvärr bara ett svar (som jag kommer på iaf), o det är att ge sig ut igen o leta nya människor o bekantskaper som kanske kan leda en vidare. Vill inte vara okänslig, men man måste ju vidare iaf. Kan kännas bra också att ha nån att gå o prata med (kurator, diakon etc)?!
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 21:56
    #12

    Du är inte alls okänslig, är så tacksam för ditt svar. Du har helt rätt i det

  • Anonym (Annan idé)
    Äldre 21 Mar 22:12
    #13
    +1

    Du gillar honom, och tycker han ofta är supergullig. Han gillar dig med. Ingen relation är perfekt, men finns det någon slags ömsesidig kärlek i botten och åtminstone en gnutta attraktion kvar, så kan man faktiskt försöka jobba på det. man pratar om det, erkänner problemet, bestämmer sig för att anstränga sig mer för varandra.

    Då ger man relationen en chans, funkar det inte, eller det bara funkar tillfälligt men man hamnar tillbaks igen i samma sits då lämnar man varandra.

    Om man inte försöker, och lämnar någon man i grunden gillar så kommer man älta det genom hela livet. Varenda gång man grälat lite allvarligare med en ny partner, när man är deppig, osv. Så plockar man fram det där och plågar sig med lite extra. varför lämnade jag hoom? Hur hade livet vart om jag stannade hos honom? osv. Den där snubben blir något slags ideal, man sållar bort det dåliga, behåller det goda och plågar sig med det. Har man gett det en ordentlig chans och det då inte funkade så kan man inte älta det alls på samma sätt.

    Så inte bara för hans eller er relations skull, utan även för din egen. Du vill inte dra upp det där och plåga dig med samtidigt som du kanske går igenom en skilsmässa från en annan man om 20 år från nu eller i samband med någon annan kris. Så ge det en chans. 

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 22:17
    #14
    Anonym (Annan idé) skrev 2019-03-21 22:12:20 följande:

    Du gillar honom, och tycker han ofta är supergullig. Han gillar dig med. Ingen relation är perfekt, men finns det någon slags ömsesidig kärlek i botten och åtminstone en gnutta attraktion kvar, så kan man faktiskt försöka jobba på det. man pratar om det, erkänner problemet, bestämmer sig för att anstränga sig mer för varandra.

    Då ger man relationen en chans, funkar det inte, eller det bara funkar tillfälligt men man hamnar tillbaks igen i samma sits då lämnar man varandra.

    Om man inte försöker, och lämnar någon man i grunden gillar så kommer man älta det genom hela livet. Varenda gång man grälat lite allvarligare med en ny partner, när man är deppig, osv. Så plockar man fram det där och plågar sig med lite extra. varför lämnade jag hoom? Hur hade livet vart om jag stannade hos honom? osv. Den där snubben blir något slags ideal, man sållar bort det dåliga, behåller det goda och plågar sig med det. Har man gett det en ordentlig chans och det då inte funkade så kan man inte älta det alls på samma sätt.

    Så inte bara för hans eller er relations skull, utan även för din egen. Du vill inte dra upp det där och plåga dig med samtidigt som du kanske går igenom en skilsmässa från en annan man om 20 år från nu eller i samband med någon annan kris. Så ge det en chans. 


    Vilket svar! Du är ju en stjärna! Vi hade faktiskt ett snack förra veckan och han var klok nog att säga att vi satsar allt, fungerar det inte så får vi gå olika håll men som han sa ?vi borde inte kasta bort allt bra vi byggt upp under dessa år med varandra utan i alla fall försöka?. Ditt svar var verkligen guld och du har helt rätt! Så klok människa du är.
Svar på tråden Vårt förhållande är inte helt bra men är rädd för att bli ensam