• Anonym (ts)
    Äldre 17 Mar 16:47
    253 visningar
    17 svar
    17
    253

    Snabba råd gällande renovering vore uppskattat!

    Blivit erbjuden en hyresrättslägenhet och behöver tacka ja senast imorgon om jag vill ha den.

    Lägenheten är perfekt storlek men rätt nedgången. Plastgolv i olika färger i alla rum (förutom vardagsrummet som har parkett), tapeter som jag inte gillar och en del hål i väggarna efter tavlor och dylikt.

    Vad skulle det kosta att fixa målning och tapeter i 5 rum och laminatgolv i 3? Tänkte i så fall leja ut jobbet och välja det absolut billigaste i materialväg. Vill inte slösa pengar på dyrt material i en hyresrätt. Någon som kan säga på ett ungefär vad det skulle kosta efter ROT-avdrag och med materialet inräknat? Vore verkligen superuppskattat!

  • Svar på tråden Snabba råd gällande renovering vore uppskattat!
  • Äldre 17 Mar 16:49
    #1

    I en hyresrätt betalar väl inte hyresgästen?

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 16:56
    #2
    Fiona M skrev 2019-03-17 16:49:28 följande:

    I en hyresrätt betalar väl inte hyresgästen?


    Förväntar mig inte någon renovering av hyresvärden men känner att det behöver fixas lite för att jag ska trivas där.
  • Äldre 17 Mar 16:57
    #3

    Du får inte göra ROT-avdrag eftersom du inte äger boendet. Prata med hyresvärden istället.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 16:58
    #4

    Det här är det billigaste golvet jag hittar. Funkar det eller är det helt förskräcklig kvalitet? Någon som har koll?

    www.byggmax.se/golvprov-camedo-7mm-p651592

  • Anonym (.)
    Äldre 17 Mar 16:59
    #5

    Skulle aldrig lagt mer än några hundralappar på färg i en hyresrätt. Rekommenderar verkligen inte att göra det du planerar i hyresrätt

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 17:00
    #6
    Kerubmamman skrev 2019-03-17 16:57:43 följande:

    Du får inte göra ROT-avdrag eftersom du inte äger boendet. Prata med hyresvärden istället.


    Attans!

    Ska fråga hyresvärden men enligt min erfarenhet får man sällan renovering bara för att man inte gillar tapeterna och för att det finns skavanker på dem. Och plastmattor är väl standard?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 17:01
    #7
    Anonym (.) skrev 2019-03-17 16:59:08 följande:

    Skulle aldrig lagt mer än några hundralappar på färg i en hyresrätt. Rekommenderar verkligen inte att göra det du planerar i hyresrätt


    Men kommer aldrig trivas i den som den ser ut.
  • Äldre 17 Mar 17:04
    #8

    Mig veterligen kan man inte använda rotavdraget om man bor i hyresrätt, man måste äga helt eller en del av bostaden man bor i för att ta del av rotavdraget.

  • Äldre 17 Mar 17:12
    #9
    Anonym (ts) skrev 2019-03-17 17:00:30 följande:
    Attans! Ska fråga hyresvärden men enligt min erfarenhet får man sällan renovering bara för att man inte gillar tapeterna och för att det finns skavanker på dem. Och plastmattor är väl standard?


    Är det slitet kan det vara dags att tapetsera vid det här laget. En del hyresvärdar har ett system för ?förtidiga? renoveringar, att man mot hyreshöjning får vissa standardförhöjningar. Kan vara tapeter, induktionshäll osv.

    När du flyttar ska lägenheten vara i samma skick som man flyttar in, man ska återställa det man gjort ex tagit ned en innervägg osv. Laminatgolv är lättare att återställa än tapeter, du kan åka på att betala en omtapetsering när du flyttar ut om de inte godkänner arbetet.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 17:19
    #10
    Kerubmamman skrev 2019-03-17 17:12:57 följande:

    Är det slitet kan det vara dags att tapetsera vid det här laget. En del hyresvärdar har ett system för ?förtidiga? renoveringar, att man mot hyreshöjning får vissa standardförhöjningar. Kan vara tapeter, induktionshäll osv.

    När du flyttar ska lägenheten vara i samma skick som man flyttar in, man ska återställa det man gjort ex tagit ned en innervägg osv. Laminatgolv är lättare att återställa än tapeter, du kan åka på att betala en omtapetsering när du flyttar ut om de inte godkänner arbetet.


    Planerar att få tillstånd av hyresvärden innan jag gör nåt. Tror inte att fackmannamässigt uppsatta tapeter blir något problem. Och tänkte välja golv som man lätt kan plocka bort om hyresvärden så önskar.
  • Anonym (fia)
    Äldre 17 Mar 17:24
    #11

    Billigt kan vara dåligt på många sätt. Lägger du parkett direkt på det gamla golvet kan du försämra ljudisoleringen till lägenheten under och bli förelagd att riva upp allt igen.

  • Äldre 17 Mar 17:25
    #12

    Om det är ett hyresbolag som hyr ut är det standard att rusta upp lägenheten. Om det är en massa hål i väggar etc ska väl den förra hyresgästen ev stå för det. 

    Om du däremot hyr av en privat gäller det lite andra regler. Dock skulle jag aldrig lägga ner pengar på material till en hyresrätt. Det är ju synd att du inte är händig eller har någon kompis som kan hjälpa dig så kunde hyresvärden stå för åtminstone färg, golv och tapet.

  • Äldre 17 Mar 17:53
    #13

    Kan du inte fråga hyresvärden redan nu när det är dags för underhåll? Var 15 e år brukar det vara målning/tapetsering och var 20 år byte av golvmatta. Kan vara värt att fråga när det är dags.

    När jag flyttade in i min hyresrätt så fick jag både ny ugn, nytt handfat, nya mattor och målat i hela lägenheten.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 21 Mar 19:56
    #14

    Tog du lägenheten?

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 24 Mar 08:27
    #15

    Hur gick det med lägenheten?

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 24 Mar 16:46
    #16
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-21 19:56:28 följande:

    Tog du lägenheten?


    Ja.
  • Äldre 24 Mar 17:14
    #17
    Anonym (ts) skrev 2019-03-24 16:46:36 följande:
    Ja.
    Vem renoverar, du eller värden?
Svar på tråden Snabba råd gällande renovering vore uppskattat!