• Anonym (Söka hjälp)

    Söka hjälp för alkohol missbruk?

    Har en fråga angående om att söka hjälp för alkohol missbruk.

    Imorgon har jag och min sambo tänkt att söka hjälp för hans alkohol missbruk, han är alkoholist och det har gått långt över styr nu..

    Men till min fråga, om vi söker hjälp på vårdcentralen kommer hans jobb där han är vikarie få reda på att han sökt hjälp? Eller skolan som han pluggar upp sina betyg på det?

    Eller är det en privat sak och Ing en har med det att göra?

    Tänker mest på hans arbetsgivare.

  • Svar på tråden Söka hjälp för alkohol missbruk?
  • Anonym (Soc.)

    Varken arbetsgivare el skola kan få reda på detta. Omgärdat av stark sekretess.

  • Anonym (Socialsekreterare)

    Håller med föregående. Varken vården eller socialtjänsten eller andra som kan bli involverade får bryta sekretessen gentemot sin patient/klient utan att du samtyckt till det.

    Vill också tipsa om att söka hjälp hos socialtjänsten i er kommun. Jag vet inte hur insatserna ser ut hos just er kommun, men socialtjänsten där jag jobbar har flera öppenvårdsinsatser och behandlingsprogram m.m. som socialtjänsten kan bevilja efter ansökan. Det kan vara värt att höra er för.

    Lycka till :)

  • Gynekologstol

    Uppgifterna kommer inte att läcka till arbetsgivaren per automatik, men med tanke på det sammanhållna journalsystemet så finns det en risk att uppgifterna läcker till företagshälsovården i framtiden.

    Det finns även en risk att uppgifterna läcker till myndigheter som till exempel transportstyrelsen eller socialtjänsten.

  • Anonym (Halv)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2019-03-17 19:29:04 följande:

    Håller med föregående. Varken vården eller socialtjänsten eller andra som kan bli involverade får bryta sekretessen gentemot sin patient/klient utan att du samtyckt till det.

    Vill också tipsa om att söka hjälp hos socialtjänsten i er kommun. Jag vet inte hur insatserna ser ut hos just er kommun, men socialtjänsten där jag jobbar har flera öppenvårdsinsatser och behandlingsprogram m.m. som socialtjänsten kan bevilja efter ansökan. Det kan vara värt att höra er för.

    Lycka till :)


    Nej, nej, nej!
    Finns det barn med i bilden så sök INTE hjälp hos soc.
    Egentligen avråder jag från att söka hjälp alls i det offentliga, då de har anmälningsplikt och det kan gå rent åt h-vete.
  • Anonym (Socialsekreterare)
    Anonym (Halv) skrev 2019-03-23 22:28:48 följande:
    Nej, nej, nej!
    Finns det barn med i bilden så sök INTE hjälp hos soc.
    Egentligen avråder jag från att söka hjälp alls i det offentliga, då de har anmälningsplikt och det kan gå rent åt h-vete.
    Nej för det är ju bättre att rasera sitt och sina närståendes liv i sviterna av ett alkoholmissbruk (som enligt ts redan har gått för långt), speciellt om det finns barn inblandade. Barn mår alltid så bra av att leva tillsammans med missbrukare. Och ja, man kan vara en underbar människa och förälder även om man är missbrukare. Men barn känner av mer än man tror. Barn märker. Barn lider.
  • Gynekologstol
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2019-03-24 21:33:01 följande:
    Nej för det är ju bättre att rasera sitt och sina närståendes liv i sviterna av ett alkoholmissbruk (som enligt ts redan har gått för långt), speciellt om det finns barn inblandade. Barn mår alltid så bra av att leva tillsammans med missbrukare. Och ja, man kan vara en underbar människa och förälder även om man är missbrukare. Men barn känner av mer än man tror. Barn märker. Barn lider.
    Det bästa är att sluta dricka på egen hand. Jag har själv varit helnykter i många år, så jag vet vad jag talar om. Det enda som egenligen räknas när det kommer till att sluta dricka alkohol är den egna viljan.

    Jag är ganska övertygad om att jag inte hade klarat av att sluta om jag hade fått så kallad hjälp från människor som du. Vad skulle du kunna tillföra, bortsett från att hota med att ta mina barn ifrån mig?

    Jag tycker att du skall syssla med saker som ni är bra på inom socialtjänsten, till exempel att tolka grovt språk hos barn som tecken på sexualla övergrepp. Varför inte stämpla föräldrar till dessa barn som pedofiler utan rättegång? Obs! Sarkasm.
  • Anonym (Socialsekreterare)
    Gynekologstol skrev 2019-03-24 22:11:06 följande:
    Det bästa är att sluta dricka på egen hand. Jag har själv varit helnykter i många år, så jag vet vad jag talar om. Det enda som egenligen räknas när det kommer till att sluta dricka alkohol är den egna viljan.

    Jag är ganska övertygad om att jag inte hade klarat av att sluta om jag hade fått så kallad hjälp från människor som du. Vad skulle du kunna tillföra, bortsett från att hota med att ta mina barn ifrån mig?

    Jag tycker att du skall syssla med saker som ni är bra på inom socialtjänsten, till exempel att tolka grovt språk hos barn som tecken på sexualla övergrepp. Varför inte stämpla föräldrar till dessa barn som pedofiler utan rättegång? Obs! Sarkasm.
    Jag jobbar inte med barn inom socialtjänsten så den där smörjan får du ta med någon annan. Kul att du klarat av att sluta dricka på egen hand, en verklig eloge till dig (på riktigt, är inte ett dugg ironisk nu, det är grymt starkt och det kan ingen ta ifrån dig). Men det är långt ifrån alla som klarar det och i och med att den här personen vill ha hjälp så är det kanske inte så att denne är i en position att klara av detta själv. Så även om det bästa absolut hade varit att sluta på egen hand, så räcker inte alltid det.

    Tänker inte kapa TS tråd genom att diskutera socialtjänstens eventuella brister (för visst finns det brister) det får det isåfall skapas en egen tråd till. TS: Det är klart att alla inte kan känna sig hjälpta av oss. Men vissa har faktiskt fått hjälp av oss, och vi kommer fortsättningsvis att hjälpa ytterligare personer. Så om du vill ha hjälp är du alltid välkommen att kontakta socialtjänsten i den kommun du bor.
  • Gynekologstol
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2019-03-24 22:26:01 följande:
    Jag jobbar inte med barn inom socialtjänsten så den där smörjan får du ta med någon annan. Kul att du klarat av att sluta dricka på egen hand, en verklig eloge till dig (på riktigt, är inte ett dugg ironisk nu, det är grymt starkt och det kan ingen ta ifrån dig). Men det är långt ifrån alla som klarar det och i och med att den här personen vill ha hjälp så är det kanske inte så att denne är i en position att klara av detta själv. Så även om det bästa absolut hade varit att sluta på egen hand, så räcker inte alltid det.

    Tänker inte kapa TS tråd genom att diskutera socialtjänstens eventuella brister (för visst finns det brister) det får det isåfall skapas en egen tråd till. TS: Det är klart att alla inte kan känna sig hjälpta av oss. Men vissa har faktiskt fått hjälp av oss, och vi kommer fortsättningsvis att hjälpa ytterligare personer. Så om du vill ha hjälp är du alltid välkommen att kontakta socialtjänsten i den kommun du bor.
    Förlåt för att jag var dryg, det är bara det att jag har svårt för den typ av uttalanden som du gjorde. Jag uppmanar verkligen inte människor som är alkoholberoende att inte sluta dricka, men att säga att de med säkerhet kommer att rasera sin familjs liv om de inte söker hjälp, det är helt enkelt inte sant. Jag kan inte låta bli att få en känsla av att du vill lura människor till att låta socialtjänsten ta kontrollen över deras liv.

    Jag efterlyser ärlighet i den här typen av diskussioner. Visst kan vård och socialtjänst rädda liv, men ni kan även förstöra liv. Jag vågar nog hävda att det inte hade varit någon direkt fördel för mig om jag hade fått min förmåga att vara en god förälder ifrågasatt den gången då jag slutade.

    Det är även viktigt att påpeka att det vanligaste sättet att sluta dricka alkohol är att göra det på egen hand, utan hjälp.

    I backspegeln så kan jag snarare se hur min erfarenhet kan vara till fördel för mina barn. När min dotter (hon är 14 år) frågar mig saker om alkohol och droger utifrån sitt perspektiv så vågar jag lova att jag på grund av min erfarenhet är mycket trovärdig. Hon vet att det som jag säger inte är någon skrämselpropaganda.

Svar på tråden Söka hjälp för alkohol missbruk?