• Anonym (Vill bli "barnfri")

    Vuxen varannan vecka

    Bor med sambo vi har inga gemensamma barn.

    Han har en son 21 år.

    Jag har dotter 19 år.

    Min dotters pappa finns inte med längre så det har aldrig varit tal om varannan vecka semester lov osv utan jag har varit själv med henne sen 9 år tillbaka.

    Hon jobbar betalar liten peng hemma köper sitt i hår hud vård. Köper hem och lagar mat ibland ändå fast vi handlat.

    Min sambos son jobbar inte.

    Han kommer hit varannan vecka som en "skolpojke".

    Betalar inget hemma hjälper inte till tvättar inte ens sina saker.

    När bör man/hur bör man säga att varannan vecka bör upphöra??

    Jag vill ha vuxentid vill inte ha en vuxen man boende varannan vecka.

    Min dotter söker lägenheter och hoppas på napp framöver.

  • Svar på tråden Vuxen varannan vecka
  • Anonym (Va)

    Klart ni inte ska sluta med varannan vecka för att du tycker att hans son är ouppfostrad. Det är fortfarande hans barn, tycker du att det är rimligt att pappan ska sluta umgås med honom?

    Men ja, de har uppfostrat en mansbebis, dags att lära om. Du har all rätt att säga till om detta så prata med din sambo och förklara för bonusbarnet att han får tvätta sina kläder själv, laga mat ibland och städa lika mycket som ni andra. Fråga om han inte tänkt söka jobb i o m att han är vuxen så kanske han tar åt sig. Säg att din dotter letar lägenhet på X och Y, ifall han också gjort det så blir det kanske pinsamt att erkänna att han inte tar ansvar. Säg att din dotter betalar Z kr/mån och att det inte är mer än rättvist att han betalar lika mycket, till det behövs då ett jobb. "Behöver du hjälp att skriva CV?".

    Men du, ställ lite krav istället, för allas skull. Inte juste mot din dotter heller som beter sig som en vuxen och någon annan glider in och blir omhändertagen som ett litet barn.

  • Anonym (Vill bli "barnfri")
    Anonym (Va) skrev 2019-03-17 20:11:03 följande:

    Klart ni inte ska sluta med varannan vecka för att du tycker att hans son är ouppfostrad. Det är fortfarande hans barn, tycker du att det är rimligt att pappan ska sluta umgås med honom?

    Men ja, de har uppfostrat en mansbebis, dags att lära om. Du har all rätt att säga till om detta så prata med din sambo och förklara för bonusbarnet att han får tvätta sina kläder själv, laga mat ibland och städa lika mycket som ni andra. Fråga om han inte tänkt söka jobb i o m att han är vuxen så kanske han tar åt sig. Säg att din dotter letar lägenhet på X och Y, ifall han också gjort det så blir det kanske pinsamt att erkänna att han inte tar ansvar. Säg att din dotter betalar Z kr/mån och att det inte är mer än rättvist att han betalar lika mycket, till det behövs då ett jobb. "Behöver du hjälp att skriva CV?".

    Men du, ställ lite krav istället, för allas skull. Inte juste mot din dotter heller som beter sig som en vuxen och någon annan glider in och blir omhändertagen som ett litet barn.


    Tillsaken hör är att min sambo inte vill att han tvättar utan det som ligger i tvättkorgen ska tvättas.

    Min sambo tycker synd om honom istället pga inget jobb. Men jobb kommer inte till dörren...

    Min sambo blir jätte arg på mig och är allmänt dum om jag vill att hans vuxna soon ska behandlas som vuxen.

    Sen umgås dom inte på veckorna i alla fall säger god morgon hej hej då. Inga samtal mm. Utan sonen sitter på sitt rum hela tiden och anser att frukost lunch middag ska serveras.
  • Meriall

    Men vad gör sonen på dagarna? Han går ju inte i gymnasiet som jag gissar att din dotter gör om hon är 19?

    Läser han på uni? Arbetslös fast söker/hittar inget arbete? Kanske försök peppa honom att söka studier, ev i annan stad och bli student där och hitta boende där? Det blir ju inte bra för hans självkänsla eller CV om han går hemma utan sysselsättning i flera år.

    Jag tycker dock inte barn som inte har jobb ska behöva betala innan de flyttat hemifrån men det gäller ju din dotter också. Jag tycker det hör ihop med när man får jobb (eller studiemedel om föräldrarna är hårda) - fast det vanliga är väl att man då också flyttar hemifrån.

  • Anonym (ace)
    Anonym (Va) skrev 2019-03-17 20:11:03 följande:

    Klart ni inte ska sluta med varannan vecka för att du tycker att hans son är ouppfostrad. Det är fortfarande hans barn, tycker du att det är rimligt att pappan ska sluta umgås med honom?

    Men ja, de har uppfostrat en mansbebis, dags att lära om. Du har all rätt att säga till om detta så prata med din sambo och förklara för bonusbarnet att han får tvätta sina kläder själv, laga mat ibland och städa lika mycket som ni andra. Fråga om han inte tänkt söka jobb i o m att han är vuxen så kanske han tar åt sig. Säg att din dotter letar lägenhet på X och Y, ifall han också gjort det så blir det kanske pinsamt att erkänna att han inte tar ansvar. Säg att din dotter betalar Z kr/mån och att det inte är mer än rättvist att han betalar lika mycket, till det behövs då ett jobb. "Behöver du hjälp att skriva CV?".

    Men du, ställ lite krav istället, för allas skull. Inte juste mot din dotter heller som beter sig som en vuxen och någon annan glider in och blir omhändertagen som ett litet barn.


    Håller med om allt utom att han ska göra lika som dottern. Han bor där 50% av tiden och ska då betala 50% av vad dottern gör "hjälpa till" 50% av vad dottern gör osv.
  • Anonym (...)

    Problemet är ju inte sonen utan din mansbebis till sambo. Och vad ska du göra åt det?

  • Anonym (Stina)

    Vilken 21-åring bor vara man vecka? Låter extremt ovanligt. När man är 21 år bor man i normala fall själv och träffar sina föräldrar då och då. Man behöver verkligen inte flytta fram och tillbaka mellan dem för att inte förlora kontakten som någon här ovan menade skulle vara konsekvensen av att sätta stopp.

    Att sonen bor varannan vecka antar jag alltså har att göra med en bristande förmåga av något slag? Och är man arbetslös och 21 år brukar man ha någon form av aktivitet via kommunen eller arbetsförmedlingen. Vad gör han hela dagarna?! Han behöver skaffa en inkomst och ett eget boende. Inte behandlas som ett småbarn. Och då behöver man inte ens ta något tjafs om tvätten osv utan han tvättar själv hemma hos sig. Som alla andra vuxna människor gör.

  • EmberEyes
    Anonym (Stina) skrev 2019-03-17 22:53:25 följande:

    Vilken 21-åring bor vara man vecka? Låter extremt ovanligt. När man är 21 år bor man i normala fall själv och träffar sina föräldrar då och då. Man behöver verkligen inte flytta fram och tillbaka mellan dem för att inte förlora kontakten som någon här ovan menade skulle vara konsekvensen av att sätta stopp.

    Att sonen bor varannan vecka antar jag alltså har att göra med en bristande förmåga av något slag? Och är man arbetslös och 21 år brukar man ha någon form av aktivitet via kommunen eller arbetsförmedlingen. Vad gör han hela dagarna?! Han behöver skaffa en inkomst och ett eget boende. Inte behandlas som ett småbarn. Och då behöver man inte ens ta något tjafs om tvätten osv utan han tvättar själv hemma hos sig. Som alla andra vuxna människor gör.


    Men det är inte TS plats att sätta stopp, det är sambons. Om sambon inte vill förändra läget får TS välja vilket som är bäst att leva med; acceptera sambons son eller lämna sambon som inte kan dra gränser.
  • Anonym (Va)
    Anonym (ace) skrev 2019-03-17 21:43:27 följande:

    Håller med om allt utom att han ska göra lika som dottern. Han bor där 50% av tiden och ska då betala 50% av vad dottern gör "hjälpa till" 50% av vad dottern gör osv.


    Om man räknar allt som allt, visst, och det är väl underförstått. Men den tiden han är där ska han göra lika mycket som dottern, sedan är han där halvtid och då blir det sammantaget inte lika mycket. Men absolut ska han betala procentuellt.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Vill bli "barnfri") skrev 2019-03-17 20:46:25 följande:

    Tillsaken hör är att min sambo inte vill att han tvättar utan det som ligger i tvättkorgen ska tvättas.

    Min sambo tycker synd om honom istället pga inget jobb. Men jobb kommer inte till dörren...

    Min sambo blir jätte arg på mig och är allmänt dum om jag vill att hans vuxna soon ska behandlas som vuxen.

    Sen umgås dom inte på veckorna i alla fall säger god morgon hej hej då. Inga samtal mm. Utan sonen sitter på sitt rum hela tiden och anser att frukost lunch middag ska serveras.


    Men du bor också där och har rätt att säga ifrån utan sambons tillåtelse. Han är ju ingen vårdnadshavare längre då sonen är myndig.

    Om ni inte delar upp tvätten kan han väl sätta på någon maskin då och då åtminstone? Vad händer om du pratar direkt med sonen angående att bli serverad mat och sådant? Det är inget hotell.
  • Kjell2
    Anonym (Vill bli "barnfri") skrev 2019-03-17 20:46:25 följande:
    Tillsaken hör är att min sambo inte vill att han tvättar utan det som ligger i tvättkorgen ska tvättas.

    Min sambo tycker synd om honom istället pga inget jobb. Men jobb kommer inte till dörren...

    Min sambo blir jätte arg på mig och är allmänt dum om jag vill att hans vuxna soon ska behandlas som vuxen.

    Sen umgås dom inte på veckorna i alla fall säger god morgon hej hej då. Inga samtal mm. Utan sonen sitter på sitt rum hela tiden och anser att frukost lunch middag ska serveras.
    Problemet är i första hand din sambo. Lös det där.


Svar på tråden Vuxen varannan vecka