• Äldre 17 Mar 21:54
    538 visningar
    6 svar
    6
    538

    Byta jobb med uppehåll

    Hej allihopa

    Min fru har jobbat ett tag nu. Men hon planerar att byta jobb. Och samtidigt försöker vi bli gravida. Jag har förstått att det inte påverkar föräldrapenningen om man bara byter jobb rakt av.

    Hennes tanke är att säga upp sig till slutet av juni och börja nya jobbet i början av augusti, då hon vill vara ledig i juli, och det är knepigt att få semester som man önskar på sitt nuvarande jobb.

    Det där uppehållet i juli, då hon alltså är arbetslös. Kommer det att påverka föräldrapenningen om den månaden är inom de senaste 8 månaderna innan förlossning?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Byta jobb med uppehåll
  • Äldre 17 Mar 22:32
    #1

    Nej det påverkar inte, man beräknar inkomst 6mån bakåt i tiden.

  • Äldre 18 Mar 06:44
    #2

    Säkert? Som jag har förstått det så avgör de senaste 6 månaderna om du ska få FP. Men för att räkna ut hur mkt man ska få kollar man 8 mån bakåt.

    Vad händer om uppehållet(juli) är inom de senaste 6 månaderna då?

  • Äldre 18 Mar 14:44
    #3

    Hon har väl jobbat mer än 240 dagar på sitt nuvarande jobb? I så fall kan hon få en SGI baserad på den inkomsten om hon inte hinner få en baserad på den nya. Den gamla inkomsten är skyddad av något som heter tremånadersregeln. För att den ska gälla får det inte gå mer än 90 dagar utan anställning eller annat SGI-skydd. Så, om hon bara är utan jobb juni och juli omfattas hon av tremånadersregeln, förutsatt att hon jobbat 240 dagar eller mer på sitt nuvarande jobb.

    ALLT om hur SGI beräknas och specialregler vid tex eget företag och sånt hittar du i den ganska mastiga skriften Vägledning sjukpenninggrundande inkomst och årsarbetstid, som du hittar här:

    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2bc02dfd-50a2-45b2-9fe1-8c47a89d3e59/vagledning_2004_05.pdf&CVID=

    På sidan 152 hittar du tremånadersregeln.


    Just NO.
  • Äldre 20 Mar 12:58
    #4

    Hej,

    Ok. Hon har inte jobbat i 240 dagar då hon tog examen förra sommarn. Men måste de 240 dagarna vara på samma jobb, är det inte ok om hon jobbat 150 på ett jobb o sedan t ex 200 på ett nytt jobb?

    Detta är så klurigt...

    Hon är ju inte gravid ännu så det är mkt möjligt att hon hinner göra 240 dagar på nya jobbet enbart. Om hon är hemma från gravidmånad 7 till 9. Räknas dessa dagar till de 240 dagarna?

    Tacksam för svar

  • Äldre 25 Mar 22:16
    #5

    Ingen som känner att de kan hjälpa till?

  • Äldre 25 Mar 23:20
    #6

    Skriv frågan på fk sida på fb. Man brukar få snabba svar där.

    Kan tyvärr inte hjälpa mer då jag har noll koll på fp.

Svar på tråden Byta jobb med uppehåll