• Sasu

    Kan man få intyg från läkare för att stanna hemme från jobbet vid risk för att bli smittad?

    Hej!

    Jag är 24 år och gravid i v. 24+4.

    På jobbet just nu går det Influensa typ A, vilket jag har fått till mig är farligt att få sent i graviditeten, kan sluta med att jag blir inlagd på sjukhus och att tillomed fostret kan få skador. Samt att en kollega nu är sjuk i påssjuka. Är ju vaccinerad men man kan ju få det ändå, så jag vill ju inte riskera att bli sjuk!

    Så min fråga just nu är om någon vet om man kan få ett intyg från läkare för att stanna hemma vid risk att bli smittad?

    Jobbar med klienter som är sjuka i influensa så är ju inte säker från smitta!

    Någon som har erfarenhet av detta??

  • Svar på tråden Kan man få intyg från läkare för att stanna hemme från jobbet vid risk för att bli smittad?
  • Anonym (//)

    Nej du kan inte bli sjukskriven pga detta. Är du vaccinerad så är det en extremt liten risk. Jag jobbar på infektionskliniken där alla influensasjuka blir inlagda. Jag var gravid och vaccinerad och det var ingen fara. Känner du stor oro så får du ta ut semester.

  • Sasu
    Anonym (//) skrev 2019-03-18 20:02:29 följande:

    Nej du kan inte bli sjukskriven pga detta. Är du vaccinerad så är det en extremt liten risk. Jag jobbar på infektionskliniken där alla influensasjuka blir inlagda. Jag var gravid och vaccinerad och det var ingen fara. Känner du stor oro så får du ta ut semester.


    Är ej vaccinerad mot influensan, endast för påssjukan. Skall ringa chefen imorgon och förklara läget, känner inte för att bli inlagd för något jag kunde undvika! Mitt immunförsvar är jävligt kasst, så har varit sjuk mycket under min graviditet då jag jobbar med klienter som hostar och nyser mig rakt i ansiktet..
  • Anonym (//)

    Rekommenderar varmt att du då vaccinerar dig för du kan ju lätt bli smittad på andra ställen med. Enda fördelen på jobbet är ju att du faktiskt vet om att de har det. Du ska som anställd ha rätt att få tillgång till både förkläde, handskar och munskydd som ska skydda bra mot detta. Men ring din chef och diskutera.

  • Liten till
    Anonym (//) skrev 2019-03-18 20:35:16 följande:

    Rekommenderar varmt att du då vaccinerar dig för du kan ju lätt bli smittad på andra ställen med. Enda fördelen på jobbet är ju att du faktiskt vet om att de har det. Du ska som anställd ha rätt att få tillgång till både förkläde, handskar och munskydd som ska skydda bra mot detta. Men ring din chef och diskutera.


    Blev så full i skratt av ditt inlägg.

    Jag kanske tolkar helt fel, men eftersom ta inte skriver vart hon arbetar, så tänkte i allafall jag på en förskola. Där går det mycket influensor, och där hostar barnen en rakt i ansiktet. Och då är ju munskydd mm svårt. Men kanske jobbar hon någon annanstans. Men skapligt om förskolelärarna kom med ansiktsmask, förkläde och skyddshandskar
  • Anonym (Vaccinera dig)

    Alltså troligen är det väl inom sjukvården eller hemtjänsten TS jobbar eftersom hon arbetar med de som ÄR sjuka i influensa. På förskola ringer man ju hem barnen om de är sjuka. Visst kan de bli sjuka på förskolan men då stannar de inte där. Har aldrig hört talas om en förskola som har hand om influensasjuka barn! :D

    Angående påssjukan TS så kan du ju släppa den oron. Du är vaccinerad och dessutom är påssjuka inte farligt för dig eller fostret om du mot förmodan ändå skulle lyckas bli sjuk. Influensan är ju olyckligt. Där kan du förstås riskera att bli allvarligt sjuk. Om jag var du hade jag omedelbart gått och vaccinerat mig och sen är det nog som någon i tråden skrev munskydd, handskar osv som får gälla när du jobbar. Tyvärr skyddar väl munskyddet mest om den sjuke har det på sig men kanske gör det lite skillnad om du bär det. Alternativt ringa chefen och be om andra arbetsuppgifter under nån vecka. Problemet för dig blir väl då att motivera för chefen varför du inte redan är vaccinerad, eftersom alla gravida rekommenderas vaccination efter vecka 16..

  • Sasu
    Anonym (Vaccinera dig) skrev 2019-03-19 06:25:01 följande:

    Alltså troligen är det väl inom sjukvården eller hemtjänsten TS jobbar eftersom hon arbetar med de som ÄR sjuka i influensa. På förskola ringer man ju hem barnen om de är sjuka. Visst kan de bli sjuka på förskolan men då stannar de inte där. Har aldrig hört talas om en förskola som har hand om influensasjuka barn! :D

    Angående påssjukan TS så kan du ju släppa den oron. Du är vaccinerad och dessutom är påssjuka inte farligt för dig eller fostret om du mot förmodan ändå skulle lyckas bli sjuk. Influensan är ju olyckligt. Där kan du förstås riskera att bli allvarligt sjuk. Om jag var du hade jag omedelbart gått och vaccinerat mig och sen är det nog som någon i tråden skrev munskydd, handskar osv som får gälla när du jobbar. Tyvärr skyddar väl munskyddet mest om den sjuke har det på sig men kanske gör det lite skillnad om du bär det. Alternativt ringa chefen och be om andra arbetsuppgifter under nån vecka. Problemet för dig blir väl då att motivera för chefen varför du inte redan är vaccinerad, eftersom alla gravida rekommenderas vaccination efter vecka 16..


    Blev aldrig rekomenderad till att vaccinera mig, fick inte höra något om det heller,men ska boka tid till vaccinering. Hade ingen aning om att influensa typ A kunde vara farligt för gravida.. fick en varning från en kollega om att hålla mig borta från jobbet så jag inte blev sjuk, jobbar på ett LSS boende, vi får ju endast ha på oss skyddsklädsel inne på klienters rum, men med tanke på att de sjuka klienterna inte kan hålla sig på sina rum så blir det svårt.. väntar på att chefen ska ringa upp, samt att jag ska prata med min BM om riskerna!
  • Anonym (Kria)

    Ta upp din oro med din arbetsgivare och be om att en riskbedömning görs. Den ska komma fram om det finns risk för dig som gravid att jobba med det du gör ich om det finns ska arbetsgivaren erbjuda dig andra arbetsuppgifter, se Arbetsmiljöverkets föreskrift om ammande och gravida, www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/gravida-och-ammande-arbetstagare-foreskrifter-afs2007-5.pdf

    Men sjukskrivning kan du inte få. I vissa fall kan man få havandeskapspenning (tror jag det heter) men tvivlar på att det är aktuellt i ditt fall

  • Anonym (Vaccinera dig)
    Sasu skrev 2019-03-19 07:22:28 följande:

    Blev aldrig rekomenderad till att vaccinera mig, fick inte höra något om det heller,men ska boka tid till vaccinering. Hade ingen aning om att influensa typ A kunde vara farligt för gravida.. fick en varning från en kollega om att hålla mig borta från jobbet så jag inte blev sjuk, jobbar på ett LSS boende, vi får ju endast ha på oss skyddsklädsel inne på klienters rum, men med tanke på att de sjuka klienterna inte kan hålla sig på sina rum så blir det svårt.. väntar på att chefen ska ringa upp, samt att jag ska prata med min BM om riskerna!


    Riskerna med att få allvarlig influensa är något högre hos gravida efter vecka 20. Det handlar alltså om att du lättare får andningsbesvär och lunginflammation exempelvis pga att lungorna redan är belastade av den stora livmodern. Sen är det ju inte alla säkert att det händer dig även om du får influensa. Du är ju precis över 20 veckor nu, det hade varit värre om du varit höggravid.

    Vad synd att du inte fått info om vaccination. Det borde du verkligen fått med tanke på ditt jobb. Men spring genast och vaccinera dig så kan du ju hinna få lite skydd även om det inte blir fullt. Går det två veckor så är skyddet fullt. Känns rent instinktivt som att du borde kunna få jobba med de klienter som inte har influensa, om du har en vettig chef? De gynnas ju inte av att du får en allvarlig influensa och blir borta från jobbet en månad! Hoppas det löser sig!
  • Anonym (//)
    Liten till skrev 2019-03-18 21:09:09 följande:

    Blev så full i skratt av ditt inlägg.

    Jag kanske tolkar helt fel, men eftersom ta inte skriver vart hon arbetar, så tänkte i allafall jag på en förskola. Där går det mycket influensor, och där hostar barnen en rakt i ansiktet. Och då är ju munskydd mm svårt. Men kanske jobbar hon någon annanstans. Men skapligt om förskolelärarna kom med ansiktsmask, förkläde och skyddshandskar


    Jag blir full i skratt av ditt inlägg jag med. Jag vet inte vad du är van vid för förskola men på de jag har varit på så brukar man inte kalla barnen för klienter iaf. ????
  • Sasu

    Har pratat med chefen igår och vi gör så att jag tar ut semester resten av veckan så jag ej blir sjuk de sista 2 veckorna jag ska jobba innan jag går på mamma ledigt!

    Det värsta är över på jobbet, inga mer som insjuknat än så länge, så nästa onsdag går jag tillbaka till jobbet :) Vaccinerade mig igår så jag kommer ha ett visst skydd mot influensan iallafall :)

    Tack för alla svar och ha en fortsatt trevlig vecka!

  • Anonym (Vaccinera dig)
    Sasu skrev 2019-03-20 10:34:54 följande:

    Har pratat med chefen igår och vi gör så att jag tar ut semester resten av veckan så jag ej blir sjuk de sista 2 veckorna jag ska jobba innan jag går på mamma ledigt!

    Det värsta är över på jobbet, inga mer som insjuknat än så länge, så nästa onsdag går jag tillbaka till jobbet :) Vaccinerade mig igår så jag kommer ha ett visst skydd mot influensan iallafall :)

    Tack för alla svar och ha en fortsatt trevlig vecka!


    Åh vad skönt att din chef var resonabel! :) Hoppas det blir fint väder nu så det blir lite semesterkänsla även om vi bara är i mars!!
Svar på tråden Kan man få intyg från läkare för att stanna hemme från jobbet vid risk för att bli smittad?