• Äldre 18 Mar 20:23
    331 visningar
    8 svar
    8
    331

    Kan inkasso strunta i att skicka till Kronofogden?

    Hej.

    Jag har en skuld på runt 20,000kr hos ett inkassobolag som jag har har bett dem att skicka till Kronofogden. De vägrar för att de vill tjäna mer pengar på mig. Jag undrar då om man kan göra så? Kan de strunta i att skicka skulden till Kronofogden och fortsätta låta skulden växa med en väldigt hög ränta istället?

  • Svar på tråden Kan inkasso strunta i att skicka till Kronofogden?
  • Äldre 18 Mar 21:57
    #1

    Ja, det är upp till dem om de vill skicka till kronofogden eller inte.

    Jag hjälpte en vän med ekonomin en gång och hittade inkassokrav som tickat på (inklusive påminnelser, så inte förfallna till preskription) i 15+ år.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 19 Mar 08:55
    #2
    +1

    Men räntan tickar ju på även om de skickar till kronofogden. Plus att det då tillkommer ytterligare avgifter. Så varför vill du att de skickar till kronofogden?

  • Äldre 19 Mar 08:57
    #3

    Klart de kan. Men varför vill du det? Tickar ju ränta där också

  • Äldre 19 Mar 10:29
    #4
    Harpo skrev 2019-03-18 20:23:14 följande:

    Hej.

    Jag har en skuld på runt 20,000kr hos ett inkassobolag som jag har har bett dem att skicka till Kronofogden. De vägrar för att de vill tjäna mer pengar på mig. Jag undrar då om man kan göra så? Kan de strunta i att skicka skulden till Kronofogden och fortsätta låta skulden växa med en väldigt hög ränta istället?


    Hamnar skulden hos KFM blir räntan inte lägre. Istället blir det dyrare med extraavgifter mm.

     
  • Äldre 19 Mar 12:51
    #5
    Kjell2 skrev 2019-03-19 10:29:06 följande:
    Hamnar skulden hos KFM blir räntan inte lägre. Istället blir det dyrare med extraavgifter mm.

     
    Det är sant, det som påverkar är om fordran är klar och förfallen eller om det finns frågetecken/tvist när det gäller skulden.

    Både inkasso och kronofogden kan skicka ärendet vidare till tingsrätten för dom.

    Hos inkassobolaget kan det i vissa fall vara taktik att hålla på en fordran för att någon gång i framtiden kräva in den eller sälja den till någon annan aktör.
  • Äldre 20 Mar 15:01
    #6

    TS kanske vill att allt går till KF så kan han sen söka skuldsanering.

  • Äldre 20 Mar 15:30
    #7
    Linda5 skrev 2019-03-20 15:01:00 följande:

    TS kanske vill att allt går till KF så kan han sen söka skuldsanering.


    Det kan säkert vara en möjlighet samtidigt som vissa fordringsägare ser att utdelningen kan bli större om de håller på fordran.

    Det går liksom inte att tvinga en fordringsägare att använda sig av Kfm. utan det är en tjänst som man köper om man ser att det skulle underlätta indrivningen.

    För den som händelsevis är nyfiken
    www.kronofogden.se/vanligskuldsanering.html
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skuldsaneringslag-2016675_sfs-2016-675

  • Äldre 22 Mar 17:52
    #8
    Linda5 skrev 2019-03-20 15:01:00 följande:

    TS kanske vill att allt går till KF så kan han sen söka skuldsanering.


    Man behöver inte släppa skulderna till kronofogden för att få skuldsanering.
Svar på tråden Kan inkasso strunta i att skicka till Kronofogden?